Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě
23.2.2024 | Petr Prokopec
Zní to šíleně, úvahy automobilek spojené s elektromobily ale bývají právě takové. Fiat na předchozím elektrickém modelu 500 prodělával právě tolik a nyní doufá, že to tentokrát bude lepší. Aby se nepřepočítal.
Když v roce 2012 odhalil Fiat elektrickou verzi modelu 500 určenou pro americký trh, věřil, že se mu s ní zejména ve slunné Kalifornii bude dařit. Italům nicméně nedošlo, že Američané obecně jejich značce příliš neholdují. Zároveň nemají v lásce ani malá dvoudvéřová autíčka a s elektromobilitou má problém i spousta Kaliforňanů. Z auta se tedy stalo totální ekonomické fiasko. Dnes již zesnulý šéf Fiat Sergio Marchionne svého času dokonce apeloval na klientelu, aby si Fiat 500e nekupovala, neboť automobilka na každém prodaném voze prodělávala 14 tisíc dolarů, tedy asi 330 tisíc Kč.
Bylo to zkrátka dokonalé ztělesnění toho, čemu Američané říkají „compliance car”, tedy auto, které nabízíte jen proto, že kvůli tomu či onomu zákonnému nebo obdobnému nařízení musíte. Je velmi pravděpodobné, že kdyby koncern FCA (dnes součást Stellantisu) Fiat 500e v Kalifornii neprodával se ztrátou, bude muset platit ještě víc za tamní obdobu emisních povolenek výrobcům vozů s menší emisní stopou. V prvé řadě „compliance cars” zůstávají elektromobily dodnes, prakticky ze stejného důvodu jejich nabídka bují i v Evropě. A tak se Fiat také v USA rozhodl vstoupit do stejné řeky.
Elektrická 500e tedy znovu míří do USA, tentokrát ale Fiat doufá v pozitivnější výsledky. Šéf severoamerické divize Lead Aamir Ahmed je o tom dokonce přesvědčen: „V případě tohoto produktu máme velmi pozitivní dojmy. Soupeři, kteří se pohybují v této cenové hladině, všichni prodělávají. My nicméně na každém prodaném kuse budeme vydělávat,“ uvedl.
Vůz ve Státech startuje na 32 500 dolarech (asi 763 tisíc Kč), což je absurdní cena na tak prťavý vůz vhodný v podstatě jen na poskakování po městě - paket baterií s kapacitou 42 kWh, který se má postarat o dojezd jen 240 km, nic většího neslibuje. Pod kapotou se navíc skrývá jen 118 koní, se kterými lze zrychlit z klidu na stovku za 9 sekund, zatímco nejvyšší rychlost činí pouze 150 km/h. Co se pak dobíjení týče, maximální výkon činí 85 kW, ani pomalé dobíjení označované jako rychlé tedy není možné.
Nic z toho tedy nejsou parametry, které by kohokoli v USA lákaly k utracení takřka 800 tisíc korun. Však za cenu o zhruba 50 tisíc Kč nižší mohou Američané sáhnout i po Fordu Mustang. Či případně za sumu naopak vyšší o 50 tisíc korun dostávají pick-up F-150. A to se nebavíme o tom, kolik v USA stojí normální spalovací kompaktní - Toyota Corolla tam startuje na 23 145 USD, což je asi 540 tisíc Kč. Kdo si připlatí statisíce za menší elektrický Fiat?
Spíš než cokoli jiného je tak pravděpodobné, že historie se bude opakovat. Ahmed přesto o úspěchu nepochybuje, přičemž důvodem podle něj má být, že malých elektromobilů je ve Státech jako šafránu. No proč asi? Jednoduše z toho důvodu, že po nich málokdo touží. Fiat si ale prý udělal průzkum, ze kterého vyplynulo, že pokud lidem souběžně s vozem dodá i nějaké ty kredity na dobíjení zdarma, pak je dokáže přesvědčit. Jsme na to velmi zvědavi, opravdu.
![Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě - 1 - Fiat 500e 2021 nove 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě - 2 - Fiat 500e 2021 nove 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě - 3 - Fiat 500e 2021 nove 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Elektrický 500e bude ve Státech startovat o 50 tisíc výš než základní Ford Mustang a o 220 tisíc výš než základní Toyota Corolla. Opravdu si kdokoli soudný může myslet, že maličký hatchback s omezeným dojezdem a neoslnivou dynamikou může zabodovat? Foto: Fiat
Zdroje: Inside EVs, Jalopnik
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny
27.6.2024Nové BMW M5 je tak absurdně těžké, že váží stejně jako obří americký pick-up s okruhovým sporťákem ve vleku
27.6.2024Řidič ukázal policistovi vztyčený prostředníček, byl zatčen a obviněn. Teď mu stát musí zaplatit přes 4 miliony Kč
28.6.2024Rimac vypálil Tesle rybník a o měsíc dřív odhalil kopii její největší letošní novinky. Ale není to jen stejný nesmysl?
28.6.2024Desetitisíce elektrických sporťáků Audi a Porsche musí do servisů kvůli selhávání brzd. Vážnější problém si jde těžko představit
28.6.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.26. 22:58 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.26. 17:35 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 07.26. 15:00 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:38 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha