Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě

Zní to šíleně, úvahy automobilek spojené s elektromobily ale bývají právě takové. Fiat na předchozím elektrickém modelu 500 prodělával právě tolik a nyní doufá, že to tentokrát bude lepší. Aby se nepřepočítal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě

23.2.2024 | Petr Prokopec

Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě

/

Foto: Fiat

Zní to šíleně, úvahy automobilek spojené s elektromobily ale bývají právě takové. Fiat na předchozím elektrickém modelu 500 prodělával právě tolik a nyní doufá, že to tentokrát bude lepší. Aby se nepřepočítal.

Když v roce 2012 odhalil Fiat elektrickou verzi modelu 500 určenou pro americký trh, věřil, že se mu s ní zejména ve slunné Kalifornii bude dařit. Italům nicméně nedošlo, že Američané obecně jejich značce příliš neholdují. Zároveň nemají v lásce ani malá dvoudvéřová autíčka a s elektromobilitou má problém i spousta Kaliforňanů. Z auta se tedy stalo totální ekonomické fiasko. Dnes již zesnulý šéf Fiat Sergio Marchionne svého času dokonce apeloval na klientelu, aby si Fiat 500e nekupovala, neboť automobilka na každém prodaném voze prodělávala 14 tisíc dolarů, tedy asi 330 tisíc Kč.

Bylo to zkrátka dokonalé ztělesnění toho, čemu Američané říkají „compliance car”, tedy auto, které nabízíte jen proto, že kvůli tomu či onomu zákonnému nebo obdobnému nařízení musíte. Je velmi pravděpodobné, že kdyby koncern FCA (dnes součást Stellantisu) Fiat 500e v Kalifornii neprodával se ztrátou, bude muset platit ještě víc za tamní obdobu emisních povolenek výrobcům vozů s menší emisní stopou. V prvé řadě „compliance cars” zůstávají elektromobily dodnes, prakticky ze stejného důvodu jejich nabídka bují i v Evropě. A tak se Fiat také v USA rozhodl vstoupit do stejné řeky.

Elektrická 500e tedy znovu míří do USA, tentokrát ale Fiat doufá v pozitivnější výsledky. Šéf severoamerické divize Lead Aamir Ahmed je o tom dokonce přesvědčen: „V případě tohoto produktu máme velmi pozitivní dojmy. Soupeři, kteří se pohybují v této cenové hladině, všichni prodělávají. My nicméně na každém prodaném kuse budeme vydělávat,“ uvedl.

Vůz ve Státech startuje na 32 500 dolarech (asi 763 tisíc Kč), což je absurdní cena na tak prťavý vůz vhodný v podstatě jen na poskakování po městě - paket baterií s kapacitou 42 kWh, který se má postarat o dojezd jen 240 km, nic většího neslibuje. Pod kapotou se navíc skrývá jen 118 koní, se kterými lze zrychlit z klidu na stovku za 9 sekund, zatímco nejvyšší rychlost činí pouze 150 km/h. Co se pak dobíjení týče, maximální výkon činí 85 kW, ani pomalé dobíjení označované jako rychlé tedy není možné.

Nic z toho tedy nejsou parametry, které by kohokoli v USA lákaly k utracení takřka 800 tisíc korun. Však za cenu o zhruba 50 tisíc Kč nižší mohou Američané sáhnout i po Fordu Mustang. Či případně za sumu naopak vyšší o 50 tisíc korun dostávají pick-up F-150. A to se nebavíme o tom, kolik v USA stojí normální spalovací kompaktní - Toyota Corolla tam startuje na 23 145 USD, což je asi 540 tisíc Kč. Kdo si připlatí statisíce za menší elektrický Fiat?

Spíš než cokoli jiného je tak pravděpodobné, že historie se bude opakovat. Ahmed přesto o úspěchu nepochybuje, přičemž důvodem podle něj má být, že malých elektromobilů je ve Státech jako šafránu. No proč asi? Jednoduše z toho důvodu, že po nich málokdo touží. Fiat si ale prý udělal průzkum, ze kterého vyplynulo, že pokud lidem souběžně s vozem dodá i nějaké ty kredity na dobíjení zdarma, pak je dokáže přesvědčit. Jsme na to velmi zvědavi, opravdu.


Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě - 1 - Fiat 500e 2021 nove 01Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě - 2 - Fiat 500e 2021 nove 06Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě - 3 - Fiat 500e 2021 nove 09
Elektrický 500e bude ve Státech startovat o 50 tisíc výš než základní Ford Mustang a o 220 tisíc výš než základní Toyota Corolla. Opravdu si kdokoli soudný může myslet, že maličký hatchback s omezeným dojezdem a neoslnivou dynamikou může zabodovat? Foto: Fiat

Zdroje: Inside EVs, Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše