Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firma napravila chybu Audi a manuál dodá i do auta, do nějž ho automobilka nenabízí, má to ale háček
12.1.2022 | Petr Prokopec
V době, kdy jsou ručně ovládané převodovky druhem na vymření a elektronika moderních aut je složitá jako pověstné rádio, je to fascinující úspěch. Firma si jej ale zatím šetří jen pro své extrémní modifikace.
Pravověrným ideálem každého nadšeného řidiče jsou již po několik dekád zadokolky osazené atmosférickým motorem a manuální převodovkou. Proč tomu tak je, jsme detailně rozebírali již mnohokrát, aktuálně tak jen v rychlosti zmíníme, že nezatížená přední kola zajišťují nejlepší ovladatelnost a zpětnou vazbu. U jednotky, která se obejde bez turba či kompresoru, pak lze čekat přirozenější reakce na pokyny plynového pedálu, zatímco „fofrklacek“ vám umožní absolutní kontrolu nad každým přeřazením. Jinými slovy jste tak za všech okolností dobře informovanými pány situace.
Pokud se nicméně rozhlédnete okolo sebe, zjistíte, že automobilky zákazníkům nabízí něco zcela jiného. Pohon zadních kol sice ještě u některých výrobců zůstává zachován, ovšem s atmosférou se setkáte jen u pár značek, stejně jako s manuálem. Ze supersportů se totiž stalo spíše investiční zboží, u nějž je důraz kladen spíše na dechberoucí čísla než na přímočarou komunikaci. A tomu nahrává spíše přeplňování i automat.
Neznamená to ale, že by zákazníci lačnící po manuálech zcela vymřeli, jen je jich málo. A jelikož automobilky si kvůli ohromným investicím do elektromobility již nemohou dovolit vývoj dvou převodovek, byť své vozy prodávají za nemalé sumy, nezbývá této klientele nic jiného, než zkoušet štěstí u tuningových firem. Jednou z nich je i americká společnost Underground Racing, která proslula hlavně turbokity, jimiž z motorů Audi či Lamborghini doluje tisíce koní.
Daným krokem jde sice proti oné přirozenosti, neboť německá i italská automobilka osazují vozy jako R8 a Huracán atmosférickými motory, to však pro tuto chvíli hoďme za hlavu. Soustředit se budeme už jen na trojici pedálů, jež jsou u obou výrobců zakázaným zbožím. S tím se ovšem nehodlal smířit majitel limitovaného R8 Decennium, který si již u Underground Racing nechal upravit už mnohá svá auta. Firmu tak požádal nejen o dvojici turbodmychadel, ale rovněž o manuál.
Než budeme pokračovat dále, musíme udělat menší odbočku a zavzpomínat na texaskou tuningovou firmu European Auto Group. Ta se totiž před dvěma roky pochlubila rovněž manuální verzí vozu, který z továrny vyjel s automatem. V případě Toyoty Supra páté generace však měla relativně jednoduchou práci, neboť japonské kupé je de facto přestrojené BMW Z4. A u německého roadsteru manuál pořídit můžete, suma sumárum šlo tak jen o otevření vedlejšího skladu.
V případě Audi R8 je však situace jiná, neboť ani německý supersport, ani jeho italské dvojče (Lamborghini Huracán) s manuálem k dispozici nejsou a ve svých aktuálních provedeních nikdy nebyly. Lidé z Underground Racing se tak museli ponořit do náročného vývoje, který se týkal hlavně elektroniky. Samotná výměna hardwaru pak ve srovnání s tím byla již hračkou, stejně jako ona implementace dvou turb do motorového prostoru. Desetiválec tak nyní produkuje 1 500 koní, o něž se stará převodovka z R8 první generace.
Tuningová firma přitom dodává, že cenu manuální konverze oznámí v řádu několika dnů, vše má ale háček. Zatím ručně řazenou převodovku dodá jen v případě, kdy si objednáte některý z turbokitů v cenách od 49 do 175 tisíc dolarů (cca 1,05 až 3,76 milionu Kč). Z levného kraje tedy Američané nejsou, na druhou stranu však automobilkám ukazují, o jaké peníze se připravují. Taková Toyota to již pochopila a hodlá manuál u Supry nabídnout. Audi však míří jiným směrem a u příští R8 již nenabídne ani spalovací motor.



Takto vypadá Audi R8 Decennimu v základu, stejně jako u standardního provedení tak ani u 222kusové limitované edice nebyl manuál k dispozici. Foto: Audi
Společnost Underground Racing nicméně trojici pedálů německému supersportu dodala, a to z první generace R8. Kromě toho osadila motor turbokitem šponujícím výkon na 1 500 koní, jenž je přenášen na nová kola s centrální maticí. Foto: Underground Racing
Zdroj: Underground Racing
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 11 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva