Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale

Modrý ovál se loni konečně dostal do zisku. Ten chce nadále navyšovat i prostřednictvím ukončení výroby některých vozů a akcentování jiných.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale

3.2.2016 | Petr Prokopec | 5 příspěvků

Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Modrý ovál se loni konečně dostal do zisku. Ten chce nadále navyšovat i prostřednictvím ukončení výroby některých vozů a akcentování jiných.

V poslední době prakticky žádný z našich článků o evropské divizi modrého oválu nepřináší zcela pozitivní zprávy. To ale není až tak překvapivé, neboť Ford na Starém kontinentu ztratil již značnou část své bývalé slávy. Automobilce klesá i tržní podíl, neboť zatímco v roce 1990 prodala 1 536 912 nových vozů, což představovalo 11,37 procenta z veškerých registrací, loni to bylo pouze 1 036 249 exemplářů a tedy odpovídajících 7,34 %. Abychom ovšem byli objektivní, musíme uznat, že jistý růst tu je, v letech 2012 až 2014 se Fordu vedlo ještě hůře.

Při pohledu na tento stav se dalo očekávat, že firma bude následovat příkladu Alfy Romeo a přijde s plánem, který počítá jen se samými pozitivy a sociálními jistotami. Jeho konkrétní znění nás ale místy překvapilo, neboť se zdá, že Ford si v několika oblastech stále ještě dostatečně nenatloukl nos. Pokud vás v této chvíli napadla luxusní divize Vignale, pak jste na správné adrese. Navzdory minimálnímu zájmu o „lepší“ Mondeo chce Ford do roku 2017 představit čtyři další prémiové novinky, z nichž první bude luxusní S-Max.

Na tento krok se nemůžeme dívat jinak než skepticky, zákazníci výjimečně vybavený model tuctové značky nepřijali tak, jak si asi Ford představoval. Důvodem jsou samozřejmě vysoké ceny. Nejen ty pořizovací, také v servisech se připlácí. Tamní hodinová sazba převyšuje i účty u Audi nebo BMW, tedy skutečně prémiových automobilek. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dlouho bude modrý ovál bude svou luxusní divizi tlačit, nečekejme však, že se ji vzdá v nejbližší době, ať budou výsledky jakékoli.

Vedle uvádění luxusních modelů se chce Ford snažit o vyšší efektivitu výroby. Spouští program tzv. dobrovolného odchodu, který by měl umožnit zaměstnancům zejména z administrativy podání výpovědi na vlastní žádost, přičemž tato redukce pracovních míst má přinést až 200 milionů dolarů (cca 4,93 mld. Kč) ročně. V plánu sice není zmíněno, proč by k tomuto kroku zaměstnanci měli přistoupit, nejspíše je ale má motivovat štědré odstupné.

Výkonný viceprezident Fordu Jim Farley pak k danému propouštění uvedl, že „vytváříme mnohem efektivnější byznys, který by měl přinést zdravé ovoce a umožnil nám investovat do budoucnosti. Musíme naše vozy vyrábět tak efektivně, jak jen to bude možné a utrácet každý dolar jen tak, aby to posloužilo k naplnění tužeb a potřeb našich zákazníků a vytvoření trvale udržitelného a na klientelu zaměřeného obchodního modelu.“

Kvůli těmto záměrům se modrý ovál nechce rozloučit jen s některými zaměstnanci, ale také s některými méně ziskovými modely. Nic konkrétního v tomto směru nebylo zmíněno, nicméně zaříznut nejspíše bude Ford B-Max, který má potíže již od příchodu na trh. Kromě toho je v ohrožení také větší C-Max, přičemž oba vozy by do budoucna měly nahradit crossovery a SUV, s jejichž expanzí automobilka počítá.

Otazníky se vznáší také nad příchodem nové generace Fordu Ka. Spekulovalo se o tom, že by se ve své evropské verzi mohla ukázat letos, nakonec bychom se jí ale nemuseli dočkat vůbec. Takový počin ale může být logický, přeci jen prodejní výsledky crossoveru EcoSport naznačily, že evropským zákazníkům příliš nevoní vozy, jenž byly původně vyvinuty pro brazilský trh.

Kromě zmiňované trojice se možná vody uzavřou také nad Fordem Galaxy, na jehož místo by značka dosadila rozměrné sedmimístné SUV. Zda ale zrovna k tomuto kroku dojde, to je aktuálně nejisté. Víme ovšem, že na základě aktuálně představeného plánu bychom se měli v brzké době dočkat ještě dvou zcela nových crossoverů, přičemž ty mají podle všeho vycházet z modelů Fiesta a Focus. Konkrétní termín však specifikován nebyl.

Další novinky jsou spojené s příchodem dalších sportovních modelů, přičemž velkými favority jsou Kuga RS a Mondeo ST. Ford ovšem prozatím jakoukoliv expanzi na tomto poli halí pod roušku tajemna, zatím tak o konkrétních variantách můžeme pouze spekulovat. Méně záhadná je již značka v případě hybridů a elektromobilů, neboť naznačuje, že do roku 2020 se dočkáme hned 13 zcela nových vozů včetně Fordu Focus EV.

Dále se modrý ovál hodlá soustředit i na nabídku modelů s pohonem všech kol, kterých je aktuálně osm a v jejichž případě se pro letošek počítá se zhruba 140 tisíci registracemi. Všechny tyto kroky by přitom měly vést k navyšování zisku o šest až osm procent ročně, přičemž odrazovým můstkem byl právě loňský rok. Během něj totiž Ford nedosáhl jen v úvodu zmiňovaných vyšších prodejů, ale po výrazných ztrátách také zisku ve výši 259 milionů dolarů (6,39 mld. Kč). Tak uvidíme, zda značce vše klapne lépe než třeba oné Alfě Romeo.


Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale - 1 - Ford S-Max Vignale concept 01Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale - 2 - Ford S-Max Vignale concept 02Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale - 3 - Ford S-Max Vignale concept 03Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale - 4 - Ford S-Max Vignale concept 04Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale - 5 - Ford S-Max Vignale concept 05Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale - 6 - Ford S-Max Vignale concept 06Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale - 7 - Ford S-Max Vignale concept 07Ford má v Evropě smělé plány. Zbaví se části personálu i modelů, přidá s Vignale - 8 - Ford S-Max Vignale concept 08
Ford si s divizí Vignale evidentně ještě příliš nenatloukl, navozdory tragickým prodejům luxusního Mondea tak chystá další čtyři prémiové novinky. První z nich bude S-Max

Petr Prokopec

Diskuze 5 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše