Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford ukázal nové řešení omezovačů rychlosti aut. Povinné jsou už teď, tento je ještě účinnější
29.5.2022 | Petr Prokopec
Časům, kdy jste si při jízdě autem mohli sami zvolit aktuální rychlost nejlépe odpovídající okolnostem a vašemu rozpoložení, evidentně zvoní hrana. Systémy rozhodující za vás budou stále účinnější, tento od Fordu budiž důkazem.
„Jezděte s autem, ne auto s vámi,“ těmito slovy se prakticky s každým novinářem svého času loučil technik Peugeotu po zapůjčení testovacího vozu. Dnes už by to asi neříkal. A pokud ano, lidé z vedení by pro jeho slova asi těžko nacházeli pochopení. Automobilky totiž pozvolna míří za plně autonomním řízením, s jehož příchodem mají z aut zcela zmizet i volanty a pedály. S auty tedy skutečně již nebudeme jezdit, místo toho budou ona jezdit s námi.
Až taková budoucnost je jistě velmi vzdálená, pokud tedy vůbec někdy nastane. My jsme ale skeptičtí už ke krokům, s nimiž automobilky přichází nyní a které tímto směrem míří. Platí to také v případě Fordu, který vyvíjí nové řešení omezovačů rychlosti využívající geofencing neboli zaměřování polohy toho či onoho objektu s pomocí GPS či RFID. Na základě toho pak automaticky snižuje rychlost ve chvílích, kdy se vůz bude vyskytovat v předdefinovaných zónách. Nepotřebuje k tomu tedy ani systém detekující dopravní značení, který lze lecjak ošálit, místo toho jsou zdrojem dat informace o poloze a v místě definovaná rychlost.
Ford technologii začal testovat v německém Kolíně, kdy vytvořil virtuální hranice, ve kterých platí určitý rychlostní limit. Jakmile je vůz přejede, automaticky zpomalí na přednastavenou úroveň. Řidiče na vjetí do nízkorychlostní zóny upozorní, stejně jako při jejím opouštění. Automobilka tak prý hodlá své zákazníky ochránit před placením pokut, jak jinak.
Snížení rychlosti zajistí vůz sám, zcela automaticky bez vůle řidiče, třebaže ten zůstává systému nadřazen a může se s ním „hádat” s očekáváním, že bude mít navrch. Fordy takto budou moci snížit rychlost kdekoli a jakkoli, tedy nejen na veřejných komunikacích v souladu s předpisy, ale klidně i na soukromých pozemcích, okruzích, skutečně kdekoli.
Je to možná technicky zajímavé řešení, z řidičského a morálního hlediska je nám ale krajně proti srsti. Přejeme si silnice plné informovaných, odpovědných a pozorných řidičů, ne „tupých zajatců” automatických systémů, které už nebude zajímat pomalu nic z toho, co se děje kolem jejich vozů. Ale tušíme, že v tomto ohledu jsme v menšině. Ford bude tuto novinku testovat do března 2023 a nepředpokládáme, že by ji vyhodnotil jinak než jako skvělý příspěvek bezpečnosti. V sériových autech se pak může objevit kdykoli později a ďábelsky zdokonalí systém, který je ve všech nových autech povinný už teď.
Nová technologie Fordu je značně diskutabilní. Ostatně jako každý systém, který se snaží nahradit lidské myšlení algoritmem. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 9 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva