Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford už teď volá po návratu šrotovného, nic horšího si snad ani nemůžeme přát
4.4.2020 | Petr Prokopec
Automobilkám teče do bot a pokud nechtějí přijmout přímou vládní podporu, musí se poohlížet jinam. Šrotovné by prodejům nových aut pomohlo, ale za jakou cenu?
Nemá již nejspíše smysl znovu opakovat, že koronavirus enormní měrou světovou ekonomiku a automobilový průmysl je jedním z těch, které trpí a budou trpět nejvíce. Zavřely se továrny i showroomy a nikdo neví, kdy dojde na návrat k normálu. Navíc i když k němu dojde, lidé se v houfech pro nové vozy jistě nepohrnou.
Na tuto skutečnost již zareagovaly automobilky General Motors a Fiat Chrysler Automobiles, které se snaží přesunout část prodejů z „kamenných” dealerství na internet. Zároveň nabízí možnost leasingu až na 84 měsíců, tedy na sedm let, při nulovém navýšení, což by mohlo některé nalákat. Ford jakožto poslední člen detroitské trojky však hodlá kráčet vlastní cestou. A ta by nejspíše měla být spojena se slovem, které budí nemalé kontroverze.
Stejně jako před dvanácti lety při globální ekonomické krizi Ford nyní uvažuje o šrotovném. V rozhovoru pro Bloomberg to uvedl viceprezident americké automobilky pro marketing a prodeje Mark LaNeve. Ten řekl, že šrotovné bylo svého času velmi efektivní. „A bylo by pěkné, kdybychom s něčím stejně efektivním přišli i v roce 2020,“ dodal.
Modrý ovál nicméně k zavedení takového programu potřebuje americkou vládu, která by musela dodat potřebné finanční prostředky. A právě to by mohl být pro značku problém, neboť sanovat momentálně potřebuje daleko více odvětví. Jakkoliv tedy Státy již schválily rekordní záchranný balíček, ani více než 51 bilionů korun nejspíše celou americkou ekonomiku nezachrání. Ač je tedy automobilový segment stěžejním, nemusí se dočkat takové podpory, v jakou Ford doufá.
LaNeve říká, že automobilka má momentálně skladové zásoby nových aut, které jí vydrží zhruba sto dní. Navíc byla zasažena méně než konkurence. „Máme tedy pocit, že momentálně jsme v dobré pozici. A myslím, že v ní budeme i poté, co se továrny navrátí do normálu a ekonomika se začne vzpamatovávat. Jen nevím, kdy to bude,“ dodal LaNeve. Právě ona nejistota je důvodem, proč se Ford zabývá šrotovným a proč směrem k vládě natahuje ruku.
„Je to na stole jako jedna z možných podpor. Pracujeme na záchraně celého ekosystému, který zahrnuje jak automobilky, tak dělníky, odbory, dodavatele, dealery i zákazníky,“ říká k věci demokratická poslankyně Debbie Dingell, takže návrat šrotovného není zcela nereálné. V předchozím případě bylo vcelku velkorysé, neboť i v bezcenné ojetiny byly vykupovány až za 4 500 USD (cca 115 tisíc Kč). V čem je tedy problém?
Pomineme-li fakt, že jde o další pokřivení už tak zdeformovaného trhu, je potíž hlavně v tom, že zdaleka ne každý k dealerovi dovezl bezcenný vrak. Spousta lidí se tímto způsobem zbavila stále použitelných starších vozů, které rázem zmizely z trhu ojetin a jejich nedostatek učinil později pro mnoho lidí i rozumnou ojetinu nedostupným snem - ceny těch přeživších vyhnal nesmyslně vysoko. Tohle v dlouhodobém horizontu nemělo ani pozitivní ekonomický efekt, nás navíc pochopitelně rmoutí jakékoli ničení provozuschopných aut, zvláště pak v době, kdy levná ojetina může být pro řadu lidí jediným reálným řešením mobility.


Ford by velmi rád podpořil koupi nových aut...
...šrotovným na ta stará. K tomu ale samozřejmě potřebuje americkou vládu. Doufejme, že k tomu nesvolí, předchozí šrotovné nelze s odstupem času vnímat jinak než jako nesmysl
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 08:00
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie 13.10.2025
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro 13.10.2025
Nejnovější články
Německý profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 9 minutamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 2 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před 3 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 5 hodinamiNejnovější Mercedes vypadá konečně dobře, přesto odhaluje hlubší problém designu automobilky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva