Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily

Vývoj aut někdy maluje bizarní spojitosti. Ačkoli Formule 1 platí za absolutní vrchol automobilismu a Trabant spíše za jeho dno, právě tyto dvě entity mají sdílet typ motoru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily

12.1.2020 | Petr Miler

Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vývoj aut někdy maluje bizarní spojitosti. Ačkoli Formule 1 platí za absolutní vrchol automobilismu a Trabant spíše za jeho dno, právě tyto dvě entity mají sdílet typ motoru.

Jakkoli se to zdá nepravděpodobné, Trabant a Formule 1 mají do budoucna skutečně sdílet jeden technický aspekt. Bohužel není řeč o těch krásně chromovaných krytech kol, ale o mnohem podstatnější část vozu - o motoru.

Současné řešení je používáno už sedmým rokem, a tak se logicky diskutuje o tom, co jej bude následovat. Ke změně by mělo dojít v roce 2025 a Pat Symonds nyní přišel se vskutku revoluční ideou - dvoutaktním motorem.

Pokud si teď říkáte, co má Symonds co mluvit do toho, co bude pohánět ef-jedničky, patrně jste zapomněli, že slavný britský technik, který se podílel na konstrukci několika mistrovských monopostů, dnes zastává roli technického guru u firmy Liberty Media, faktického majitele celé Formule 1. Jistě, do výsledných technických regulí mohou a budou mluvit i jiní, Symondsova slova ale nelze brát na lehkou váhu, v konečném rozhodování bude hrát jednu z hlavních rolí.

„Jsem nadšený z dvoudobých motorů. Jsou mnohem účinnější, mají skvělý zvuk a spousta jejich starých problémů už není relevantní,” říká k věci Symonds. Emise už u těchto agregátů skutečně nejsou velkým problémem, o zvuku bychom se hádali, třebaže zrovna u ef-jedniček už není mnoho co ztratit. A o účinnosti není nutné diskutovat, s dvěma fázemi pracovního cyklu jsou dvoutakty oproti čtyřdobým motorům efektivnější z podstaty. Symonds navíc dodává, že nadále mohou fungovat jako součást hybridních jednotek.

Podle britského technického génia je to navíc i cesta, jak z hlediska ohledů k přírodě překonat elektrický pohon. Symonds pro elektromobily nehoří, podle něj praxe ukáže, že elektrická auta se z hlediska celého životního cyklu postarají asi o dvojnásobek emisí CO2 oproti konvenčním automobilům, a to hlavně kvůli bateriím a jejich výrobě. Logicky si tedy nepřeje ani přechod Formule 1 na elektrický pohon, dvoutakty podle něj budou mít lepší bilanci.

Pochopitelně neříkáme, že se toto stane, nedivte se ale, kdyby Formule 1 někdy za dva nebo tři roky oznámila, že přechází na pohon, kterým prosluly Trabanty. Hlavní technik šampionátu si to přeje a s ohledem na postoj šéfa FIA k elektromobilům nelze očekávat, že by zrovna automobilová federace byla proti.


Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 1 - Trabant RS KoKanja 01Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 2 - Trabant RS KoKanja 02Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 3 - Trabant RS KoKanja 03Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 4 - Trabant RS KoKanja 04Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 5 - Trabant RS KoKanja 05Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 6 - Trabant RS KoKanja 07
Trabant ve verzi RS modernizovaný firmou KoKanja vypadá spíše jako parodie na sportovní auto než cokoli jiného, sama Formule 1 se ale může svou technickou podstatou právě Trabantu přiblížit

Zdroj: Motorsport Magazine

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.