Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily

Vývoj aut někdy maluje bizarní spojitosti. Ačkoli Formule 1 platí za absolutní vrchol automobilismu a Trabant spíše za jeho dno, právě tyto dvě entity mají sdílet typ motoru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily

12.1.2020 | Petr Miler

Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vývoj aut někdy maluje bizarní spojitosti. Ačkoli Formule 1 platí za absolutní vrchol automobilismu a Trabant spíše za jeho dno, právě tyto dvě entity mají sdílet typ motoru.

Jakkoli se to zdá nepravděpodobné, Trabant a Formule 1 mají do budoucna skutečně sdílet jeden technický aspekt. Bohužel není řeč o těch krásně chromovaných krytech kol, ale o mnohem podstatnější část vozu - o motoru.

Současné řešení je používáno už sedmým rokem, a tak se logicky diskutuje o tom, co jej bude následovat. Ke změně by mělo dojít v roce 2025 a Pat Symonds nyní přišel se vskutku revoluční ideou - dvoutaktním motorem.

Pokud si teď říkáte, co má Symonds co mluvit do toho, co bude pohánět ef-jedničky, patrně jste zapomněli, že slavný britský technik, který se podílel na konstrukci několika mistrovských monopostů, dnes zastává roli technického guru u firmy Liberty Media, faktického majitele celé Formule 1. Jistě, do výsledných technických regulí mohou a budou mluvit i jiní, Symondsova slova ale nelze brát na lehkou váhu, v konečném rozhodování bude hrát jednu z hlavních rolí.

„Jsem nadšený z dvoudobých motorů. Jsou mnohem účinnější, mají skvělý zvuk a spousta jejich starých problémů už není relevantní,” říká k věci Symonds. Emise už u těchto agregátů skutečně nejsou velkým problémem, o zvuku bychom se hádali, třebaže zrovna u ef-jedniček už není mnoho co ztratit. A o účinnosti není nutné diskutovat, s dvěma fázemi pracovního cyklu jsou dvoutakty oproti čtyřdobým motorům efektivnější z podstaty. Symonds navíc dodává, že nadále mohou fungovat jako součást hybridních jednotek.

Podle britského technického génia je to navíc i cesta, jak z hlediska ohledů k přírodě překonat elektrický pohon. Symonds pro elektromobily nehoří, podle něj praxe ukáže, že elektrická auta se z hlediska celého životního cyklu postarají asi o dvojnásobek emisí CO2 oproti konvenčním automobilům, a to hlavně kvůli bateriím a jejich výrobě. Logicky si tedy nepřeje ani přechod Formule 1 na elektrický pohon, dvoutakty podle něj budou mít lepší bilanci.

Pochopitelně neříkáme, že se toto stane, nedivte se ale, kdyby Formule 1 někdy za dva nebo tři roky oznámila, že přechází na pohon, kterým prosluly Trabanty. Hlavní technik šampionátu si to přeje a s ohledem na postoj šéfa FIA k elektromobilům nelze očekávat, že by zrovna automobilová federace byla proti.


Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 1 - Trabant RS KoKanja 01Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 2 - Trabant RS KoKanja 02Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 3 - Trabant RS KoKanja 03Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 4 - Trabant RS KoKanja 04Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 5 - Trabant RS KoKanja 05Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily - 6 - Trabant RS KoKanja 07
Trabant ve verzi RS modernizovaný firmou KoKanja vypadá spíše jako parodie na sportovní auto než cokoli jiného, sama Formule 1 se ale může svou technickou podstatou právě Trabantu přiblížit

Zdroj: Motorsport Magazine

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše