Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Formule 1 mají být trochu jako Trabant, budou tak „zelenější” než elektromobily
12.1.2020 | Petr Miler
Vývoj aut někdy maluje bizarní spojitosti. Ačkoli Formule 1 platí za absolutní vrchol automobilismu a Trabant spíše za jeho dno, právě tyto dvě entity mají sdílet typ motoru.
Jakkoli se to zdá nepravděpodobné, Trabant a Formule 1 mají do budoucna skutečně sdílet jeden technický aspekt. Bohužel není řeč o těch krásně chromovaných krytech kol, ale o mnohem podstatnější část vozu - o motoru.
Současné řešení je používáno už sedmým rokem, a tak se logicky diskutuje o tom, co jej bude následovat. Ke změně by mělo dojít v roce 2025 a Pat Symonds nyní přišel se vskutku revoluční ideou - dvoutaktním motorem.
Pokud si teď říkáte, co má Symonds co mluvit do toho, co bude pohánět ef-jedničky, patrně jste zapomněli, že slavný britský technik, který se podílel na konstrukci několika mistrovských monopostů, dnes zastává roli technického guru u firmy Liberty Media, faktického majitele celé Formule 1. Jistě, do výsledných technických regulí mohou a budou mluvit i jiní, Symondsova slova ale nelze brát na lehkou váhu, v konečném rozhodování bude hrát jednu z hlavních rolí.
„Jsem nadšený z dvoudobých motorů. Jsou mnohem účinnější, mají skvělý zvuk a spousta jejich starých problémů už není relevantní,” říká k věci Symonds. Emise už u těchto agregátů skutečně nejsou velkým problémem, o zvuku bychom se hádali, třebaže zrovna u ef-jedniček už není mnoho co ztratit. A o účinnosti není nutné diskutovat, s dvěma fázemi pracovního cyklu jsou dvoutakty oproti čtyřdobým motorům efektivnější z podstaty. Symonds navíc dodává, že nadále mohou fungovat jako součást hybridních jednotek.
Podle britského technického génia je to navíc i cesta, jak z hlediska ohledů k přírodě překonat elektrický pohon. Symonds pro elektromobily nehoří, podle něj praxe ukáže, že elektrická auta se z hlediska celého životního cyklu postarají asi o dvojnásobek emisí CO2 oproti konvenčním automobilům, a to hlavně kvůli bateriím a jejich výrobě. Logicky si tedy nepřeje ani přechod Formule 1 na elektrický pohon, dvoutakty podle něj budou mít lepší bilanci.
Pochopitelně neříkáme, že se toto stane, nedivte se ale, kdyby Formule 1 někdy za dva nebo tři roky oznámila, že přechází na pohon, kterým prosluly Trabanty. Hlavní technik šampionátu si to přeje a s ohledem na postoj šéfa FIA k elektromobilům nelze očekávat, že by zrovna automobilová federace byla proti.






Trabant ve verzi RS modernizovaný firmou KoKanja vypadá spíše jako parodie na sportovní auto než cokoli jiného, sama Formule 1 se ale může svou technickou podstatou právě Trabantu přiblížit
Zdroj: Motorsport Magazine
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Potopená obří loď zapálená podle všeho elektromobily pohřbila na dně oceánu auta za miliardy. A účet za celé fiasko dál roste
před 3 hodinamiOjetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva