Šéf FIA překvapivě realisticky řekl, kdy může Formule 1 přejít na elektrický pohon

Vzhledem k míře „ekologizace” Formule 1 se zdálo být jen otázkou času, než tento seriál přepřáhne na plně elektrický pohon. Podle šéfa FIA se to ale nemusí stát nikdy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf FIA překvapivě realisticky řekl, kdy může Formule 1 přejít na elektrický pohon

29.12.2019 | Petr Prokopec

Šéf FIA překvapivě realisticky řekl, kdy může Formule 1 přejít na elektrický pohon

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vzhledem k míře „ekologizace” Formule 1 se zdálo být jen otázkou času, než tento seriál přepřáhne na plně elektrický pohon. Podle šéfa FIA se to ale nemusí stát nikdy.

Mezinárodní automobilová federace FIA před pár dny oznámila, že Formuli E udělí status světového mistrovství. Rázem se tak začalo mluvit o případné úplné elektrifikaci i v královské motoristické disciplíně. Je to logické, neboť už hybridizace tohoto seriálu bylo více než co jiného politické rozhodnutí snažící se bojovat o poněkud „zelenější” image královny motoristického sportu.

Jenže na další posun tímto směrem překvapivě dojít nemá - nejenže ne brzy, ale možná dokonce nikdy. Formule 1 by v takové chvíli nemohla být spojována s rychlostmi, jakých monoposty dosahují nyní. Takový je alespoň názor prezidenta FIA Jeana Todta, který stávající hybridní ústrojí považuje za ideál v rámci výkonů i oné „zelenosti“.

„V současné době můžete v F1 uvažovat pouze o hybridní pohonné jednotce. Nelze ani spekulovat o tom, že by Formule E nahradila Formuli 1. Jak byste chtěli v takovém případě realizovat závod na 300 kilometrů? Momentálně neexistuje jediný elektrický závodní vůz, který by byl schopen urazit 300 km v tempu, jakého dosahují dnešní Formule 1,“ uvedl Todt s tím, že „bude trvat dekády, než bude něco takového možné. Pokud to tedy vůbec kdy bude možné.“

Jinými slovy, plné elektrifikace se vrcholná kategorie motorsportu nemusí nikdy dočkat. A to přesto, že mistrovský statut začíná vábit do Formule E stále více výrobců. Po Jaguaru, Audi či Renaultu v letošní startovní listině nechybí ani Porsche či Mercedes. Automobilka z Zuffenhausenu přitom stejně jako značka se čtyřmi kruhy kvůli této sérii opustila Le Mans. Nicméně Todt má pocit, že obě série mohou koexistovat a vzájemně se doplňovat.

Neznamená to ovšem, že by se Formule 1 nestala do budoucna ještě zelenější. Jak ovšem šéf FIA naznačil, dalším krokem není plná elektrifikace, nýbrž vývoj ekologičtějších paliv. Pokud si přitom uvědomíme, že ty mohou přinést výrazné zlepšení i v rámci běžné automobilové dopravy, pak F1 míří správným směrem. Šéf šampionátu Chase Carey proto dodává, že královská divize by se za setrvání u hybridů neměla stydět. Místo toho se má dmout pýchou.

„Elektrifikace může být řešením, ale elektromobily mají své problémy, ať se to již týká finanční stránky či baterií. Hybridní pohonná jednotka proto může být jedním z nejdůležitějších, ne-li tím vůbec nejdůležitějším komponentem, který by vyřešil potíže miliard aut se spalovacím ústrojím,“ uvedl Carey s tím, že stejně jako Todt vidí prostor pro zlepšování v rámci paliv. Mimo to lze také posunout na lepší úroveň rekuperaci energie.

Jak se tedy zdá, do budoucna tu budeme mít dvě vrcholné série, z nichž ovšem F1 má stále tahat za silnější konec provazu. A jak Carey dodává, publiku rozhodně nevadí, že královská motoristická disciplína bude o trochu méně zelená. Návštěvnost se totiž meziročně zvýšila z necelých 4,1 milionu lidí v roce 2018 na letošních takřka 4,2 milionu, ostatně kdo sleduje automobilové závody kvůli tomu, jaké ohledy k přírodě chovají.


Šéf FIA překvapivě realisticky řekl, kdy může Formule 1 přejít na elektrický pohon - 1 - Jean Todt a Chase Carey 01Šéf FIA překvapivě realisticky řekl, kdy může Formule 1 přejít na elektrický pohon - 2 - Jean Todt a Chase Carey 02Šéf FIA překvapivě realisticky řekl, kdy může Formule 1 přejít na elektrický pohon - 3 - Jean Todt a Chase Carey 03
Jean Todt a Chase Carey jsou toho názoru, že hybridní ústrojí je pro Formuli 1 ideálem. Na plnou elektrifikaci v této sérii nemusí dojít nikdy

Zdroj: Motorsport

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.