Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf FIA překvapivě realisticky řekl, kdy může Formule 1 přejít na elektrický pohon
29.12.2019 | Petr Prokopec
Vzhledem k míře „ekologizace” Formule 1 se zdálo být jen otázkou času, než tento seriál přepřáhne na plně elektrický pohon. Podle šéfa FIA se to ale nemusí stát nikdy.
Mezinárodní automobilová federace FIA před pár dny oznámila, že Formuli E udělí status světového mistrovství. Rázem se tak začalo mluvit o případné úplné elektrifikaci i v královské motoristické disciplíně. Je to logické, neboť už hybridizace tohoto seriálu bylo více než co jiného politické rozhodnutí snažící se bojovat o poněkud „zelenější” image královny motoristického sportu.
Jenže na další posun tímto směrem překvapivě dojít nemá - nejenže ne brzy, ale možná dokonce nikdy. Formule 1 by v takové chvíli nemohla být spojována s rychlostmi, jakých monoposty dosahují nyní. Takový je alespoň názor prezidenta FIA Jeana Todta, který stávající hybridní ústrojí považuje za ideál v rámci výkonů i oné „zelenosti“.
„V současné době můžete v F1 uvažovat pouze o hybridní pohonné jednotce. Nelze ani spekulovat o tom, že by Formule E nahradila Formuli 1. Jak byste chtěli v takovém případě realizovat závod na 300 kilometrů? Momentálně neexistuje jediný elektrický závodní vůz, který by byl schopen urazit 300 km v tempu, jakého dosahují dnešní Formule 1,“ uvedl Todt s tím, že „bude trvat dekády, než bude něco takového možné. Pokud to tedy vůbec kdy bude možné.“
Jinými slovy, plné elektrifikace se vrcholná kategorie motorsportu nemusí nikdy dočkat. A to přesto, že mistrovský statut začíná vábit do Formule E stále více výrobců. Po Jaguaru, Audi či Renaultu v letošní startovní listině nechybí ani Porsche či Mercedes. Automobilka z Zuffenhausenu přitom stejně jako značka se čtyřmi kruhy kvůli této sérii opustila Le Mans. Nicméně Todt má pocit, že obě série mohou koexistovat a vzájemně se doplňovat.
Neznamená to ovšem, že by se Formule 1 nestala do budoucna ještě zelenější. Jak ovšem šéf FIA naznačil, dalším krokem není plná elektrifikace, nýbrž vývoj ekologičtějších paliv. Pokud si přitom uvědomíme, že ty mohou přinést výrazné zlepšení i v rámci běžné automobilové dopravy, pak F1 míří správným směrem. Šéf šampionátu Chase Carey proto dodává, že královská divize by se za setrvání u hybridů neměla stydět. Místo toho se má dmout pýchou.
„Elektrifikace může být řešením, ale elektromobily mají své problémy, ať se to již týká finanční stránky či baterií. Hybridní pohonná jednotka proto může být jedním z nejdůležitějších, ne-li tím vůbec nejdůležitějším komponentem, který by vyřešil potíže miliard aut se spalovacím ústrojím,“ uvedl Carey s tím, že stejně jako Todt vidí prostor pro zlepšování v rámci paliv. Mimo to lze také posunout na lepší úroveň rekuperaci energie.
Jak se tedy zdá, do budoucna tu budeme mít dvě vrcholné série, z nichž ovšem F1 má stále tahat za silnější konec provazu. A jak Carey dodává, publiku rozhodně nevadí, že královská motoristická disciplína bude o trochu méně zelená. Návštěvnost se totiž meziročně zvýšila z necelých 4,1 milionu lidí v roce 2018 na letošních takřka 4,2 milionu, ostatně kdo sleduje automobilové závody kvůli tomu, jaké ohledy k přírodě chovají.



Jean Todt a Chase Carey jsou toho názoru, že hybridní ústrojí je pro Formuli 1 ideálem. Na plnou elektrifikaci v této sérii nemusí dojít nikdy
Zdroj: Motorsport
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejčtenější články
Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají
12.1.2025EU jde Muskovi po krku, pravidla té samé EU ale přihrají jeho Tesle čistých 25 miliard z kapes všech, kteří nechtějí elektromobil
12.1.2025V Kapském Městě postavili skutečný Iron Manův dům. A můžete si ho sami vyzkoušet, bez jeho bohatství to ale nepůjde
12.1.2025K mání je dodnes nejeté poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba po 1. majiteli, už z „dřevíčka” na jeho palubce půjdete do kolen
12.1.2025VW chce na rok 2024 co nejdřív zapomenout, i proto předčasně zabil „Passerati” a dál šetří
13.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 23:10 - 970ka
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.11. 22:03 - Truck Daškam
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.11. 18:15 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch