Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Formule 1 se z továrny na peníze proměnila ve stroj na dluhy
11.8.2020 | Petr Prokopec
O Berniem Ecclestonovi si lze myslet cokoli, faktem ale je, že ještě před pár léty dokázal s 340 zaměstnanci díky 20 dvouhodinovým závodům ročně vydělat desítky miliard. Noví majitelé F1 to neumí a letošní dění jim nepomáhá.
Letošní sezóna Formule 1 měla být rekordní. Nicméně ještě dříve, než začala, koronavirus veškeré plány zhatil. Turbo-hybridní jednotky pak sice nakonec nastartovány byly, ovšem pět úvodních závodů hostily pouze tři okruhy. Navíc se jelo „za zavřenými dveřmi”, bez diváků. Vlastně by tedy nikoho nemělo udivit, že šampionát je ve ztrátě a teď už víme, jak velká ta ztráta je.
Na úvod je třeba říci, že příjmy šampionátu jsou z velké části tvořeny penězi z komerčních práv a sponzoringu. Ten je pak dvojí, neboť jedna část financí je navázána na jednotlivé závody a druhá na celý rok. Právě tyto peníze pak tvořily ve druhém letošním čtvrtletí jediný příjem Formule 1, který dosáhl na pouhých 24 milionů dolarů (cca 536 milionů Kč). Můžete říci, že půlmiliarda je spousta peněz, loni ale za stejnou dobu ale šampionát evidoval příjmy ve výši 602 mil. USD, tedy 13,45 mld. Kč.
Podobně tragický je rozdíl v bilanci příjmů a nákladů. Společnost Liberty Media sice s příchodem koronaviru šlápla na brzdu a snažila se odložit maximum výdajů či zredukovat platy, výsledek je ale přesto tristní. Zatímco tedy loni dosáhla F1 kvartalního zisku 14 milionů dolarů (312,74 mil. Kč), letos je s druhým čtvrtletím spojena ztráta ve výši 136 milionů dolarů - přes 3 miliardy Kč.
V tomto ohledu je nutné dodat ještě jeden podstatný detail, který výše zmíněné ještě umocňuje. Za normální situace je totiž běžné, že okruhy platí šampionátu poplatky za to, že se právě na nich velká cena jede. Tyto náklady pak vyvažují příjmy z prodeje lístků. Jak jsme ovšem uvedli, letos se jede za zavřenými dveřmi, načež Formule 1 naopak platí okruhům.
Za letošní výsledky současný management jistě nemůže, pandemii koronaviru nemohl očekávat nikdo. Potíž je ale v tom, že už loňské výsledky nebyly dvakrát pozitivní. Zisk se počítá, v dobách vlády Bernieho Ecclestona byla ale Formule 1 neuvěřitelný stroj na peníze, kdy menší než dnešní počet závodů generoval zisky v řádu desítek miliard Kč. Loni byla F1 se zisky o řád níže a letos se proměnila ve stroj na dluhy.
Ve třetím čtvrtletí lze očekávat zlepšení bilance, odjet by se totiž v daném období mělo hned deset závodů. Zda na to skutečně dojde, závisí hlavně na koronavirovém vývoji. Nicméně jelikož rozjetý kolotoč již nezastavila ani infekce u Sergia Peréze, stejně jako nárůst případů ve Španělsku, kam se Formule 1 chystá tento víkend, pak se zdá, že momentálně infekce již není takový problém. Jakkoliv se vpuštěním diváků se stále nepočítá.
Otázkou je, co bude dál. Koronavirus nicméně nejspíše nikam nezmizí, pročež se nenávratně nezmění pouze cestování, ale i závodní svět. Na nepřítomnost diváků si nejspíše týmy budou muset zvyknout, stejně jako se dost možná ani příští rok nemusí dostat do Ameriky. Ovlivněna tím samozřejmě bude i ochota sponzorských firem k utrácení peněz, načež bude může být třeba dalšího utahování otěží. Ani Formuli 1 podle všeho zlaté časy nečekají.


Formule 1 se letos sice jede, ale za zavřenými dveřmi. Šampionát se tak z nepřesvědčivých zisků dostal do obrovské ztráty. Foto: Formula 1
Zdroj: Formula 1
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 7 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 3 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 5 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 5 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 7 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 20:34 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB