Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Formule 1 se z továrny na peníze proměnila ve stroj na dluhy
11.8.2020 | Petr Prokopec
O Berniem Ecclestonovi si lze myslet cokoli, faktem ale je, že ještě před pár léty dokázal s 340 zaměstnanci díky 20 dvouhodinovým závodům ročně vydělat desítky miliard. Noví majitelé F1 to neumí a letošní dění jim nepomáhá.
Letošní sezóna Formule 1 měla být rekordní. Nicméně ještě dříve, než začala, koronavirus veškeré plány zhatil. Turbo-hybridní jednotky pak sice nakonec nastartovány byly, ovšem pět úvodních závodů hostily pouze tři okruhy. Navíc se jelo „za zavřenými dveřmi”, bez diváků. Vlastně by tedy nikoho nemělo udivit, že šampionát je ve ztrátě a teď už víme, jak velká ta ztráta je.
Na úvod je třeba říci, že příjmy šampionátu jsou z velké části tvořeny penězi z komerčních práv a sponzoringu. Ten je pak dvojí, neboť jedna část financí je navázána na jednotlivé závody a druhá na celý rok. Právě tyto peníze pak tvořily ve druhém letošním čtvrtletí jediný příjem Formule 1, který dosáhl na pouhých 24 milionů dolarů (cca 536 milionů Kč). Můžete říci, že půlmiliarda je spousta peněz, loni ale za stejnou dobu ale šampionát evidoval příjmy ve výši 602 mil. USD, tedy 13,45 mld. Kč.
Podobně tragický je rozdíl v bilanci příjmů a nákladů. Společnost Liberty Media sice s příchodem koronaviru šlápla na brzdu a snažila se odložit maximum výdajů či zredukovat platy, výsledek je ale přesto tristní. Zatímco tedy loni dosáhla F1 kvartalního zisku 14 milionů dolarů (312,74 mil. Kč), letos je s druhým čtvrtletím spojena ztráta ve výši 136 milionů dolarů - přes 3 miliardy Kč.
V tomto ohledu je nutné dodat ještě jeden podstatný detail, který výše zmíněné ještě umocňuje. Za normální situace je totiž běžné, že okruhy platí šampionátu poplatky za to, že se právě na nich velká cena jede. Tyto náklady pak vyvažují příjmy z prodeje lístků. Jak jsme ovšem uvedli, letos se jede za zavřenými dveřmi, načež Formule 1 naopak platí okruhům.
Za letošní výsledky současný management jistě nemůže, pandemii koronaviru nemohl očekávat nikdo. Potíž je ale v tom, že už loňské výsledky nebyly dvakrát pozitivní. Zisk se počítá, v dobách vlády Bernieho Ecclestona byla ale Formule 1 neuvěřitelný stroj na peníze, kdy menší než dnešní počet závodů generoval zisky v řádu desítek miliard Kč. Loni byla F1 se zisky o řád níže a letos se proměnila ve stroj na dluhy.
Ve třetím čtvrtletí lze očekávat zlepšení bilance, odjet by se totiž v daném období mělo hned deset závodů. Zda na to skutečně dojde, závisí hlavně na koronavirovém vývoji. Nicméně jelikož rozjetý kolotoč již nezastavila ani infekce u Sergia Peréze, stejně jako nárůst případů ve Španělsku, kam se Formule 1 chystá tento víkend, pak se zdá, že momentálně infekce již není takový problém. Jakkoliv se vpuštěním diváků se stále nepočítá.
Otázkou je, co bude dál. Koronavirus nicméně nejspíše nikam nezmizí, pročež se nenávratně nezmění pouze cestování, ale i závodní svět. Na nepřítomnost diváků si nejspíše týmy budou muset zvyknout, stejně jako se dost možná ani příští rok nemusí dostat do Ameriky. Ovlivněna tím samozřejmě bude i ochota sponzorských firem k utrácení peněz, načež bude může být třeba dalšího utahování otěží. Ani Formuli 1 podle všeho zlaté časy nečekají.


Formule 1 se letos sice jede, ale za zavřenými dveřmi. Šampionát se tak z nepřesvědčivých zisků dostal do obrovské ztráty. Foto: Formula 1
Zdroj: Formula 1
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před 8 hodinamiNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 10 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 11 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
včeraAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva