Formule 1 se z továrny na peníze proměnila ve stroj na dluhy

O Berniem Ecclestonovi si lze myslet cokoli, faktem ale je, že ještě před pár léty dokázal s 340 zaměstnanci díky 20 dvouhodinovým závodům ročně vydělat desítky miliard. Noví majitelé F1 to neumí a letošní dění jim nepomáhá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Formule 1 se z továrny na peníze proměnila ve stroj na dluhy

11.8.2020 | Petr Prokopec

Formule 1 se z továrny na peníze proměnila ve stroj na dluhy

/

Foto: Formula 1

O Berniem Ecclestonovi si lze myslet cokoli, faktem ale je, že ještě před pár léty dokázal s 340 zaměstnanci díky 20 dvouhodinovým závodům ročně vydělat desítky miliard. Noví majitelé F1 to neumí a letošní dění jim nepomáhá.

Letošní sezóna Formule 1 měla být rekordní. Nicméně ještě dříve, než začala, koronavirus veškeré plány zhatil. Turbo-hybridní jednotky pak sice nakonec nastartovány byly, ovšem pět úvodních závodů hostily pouze tři okruhy. Navíc se jelo „za zavřenými dveřmi”, bez diváků. Vlastně by tedy nikoho nemělo udivit, že šampionát je ve ztrátě a teď už víme, jak velká ta ztráta je.

Na úvod je třeba říci, že příjmy šampionátu jsou z velké části tvořeny penězi z komerčních práv a sponzoringu. Ten je pak dvojí, neboť jedna část financí je navázána na jednotlivé závody a druhá na celý rok. Právě tyto peníze pak tvořily ve druhém letošním čtvrtletí jediný příjem Formule 1, který dosáhl na pouhých 24 milionů dolarů (cca 536 milionů Kč). Můžete říci, že půlmiliarda je spousta peněz, loni ale za stejnou dobu ale šampionát evidoval příjmy ve výši 602 mil. USD, tedy 13,45 mld. Kč.

Podobně tragický je rozdíl v bilanci příjmů a nákladů. Společnost Liberty Media sice s příchodem koronaviru šlápla na brzdu a snažila se odložit maximum výdajů či zredukovat platy, výsledek je ale přesto tristní. Zatímco tedy loni dosáhla F1 kvartalního zisku 14 milionů dolarů (312,74 mil. Kč), letos je s druhým čtvrtletím spojena ztráta ve výši 136 milionů dolarů - přes 3 miliardy Kč.

V tomto ohledu je nutné dodat ještě jeden podstatný detail, který výše zmíněné ještě umocňuje. Za normální situace je totiž běžné, že okruhy platí šampionátu poplatky za to, že se právě na nich velká cena jede. Tyto náklady pak vyvažují příjmy z prodeje lístků. Jak jsme ovšem uvedli, letos se jede za zavřenými dveřmi, načež Formule 1 naopak platí okruhům.

Za letošní výsledky současný management jistě nemůže, pandemii koronaviru nemohl očekávat nikdo. Potíž je ale v tom, že už loňské výsledky nebyly dvakrát pozitivní. Zisk se počítá, v dobách vlády Bernieho Ecclestona byla ale Formule 1 neuvěřitelný stroj na peníze, kdy menší než dnešní počet závodů generoval zisky v řádu desítek miliard Kč. Loni byla F1 se zisky o řád níže a letos se proměnila ve stroj na dluhy.

Ve třetím čtvrtletí lze očekávat zlepšení bilance, odjet by se totiž v daném období mělo hned deset závodů. Zda na to skutečně dojde, závisí hlavně na koronavirovém vývoji. Nicméně jelikož rozjetý kolotoč již nezastavila ani infekce u Sergia Peréze, stejně jako nárůst případů ve Španělsku, kam se Formule 1 chystá tento víkend, pak se zdá, že momentálně infekce již není takový problém. Jakkoliv se vpuštěním diváků se stále nepočítá.

Otázkou je, co bude dál. Koronavirus nicméně nejspíše nikam nezmizí, pročež se nenávratně nezmění pouze cestování, ale i závodní svět. Na nepřítomnost diváků si nejspíše týmy budou muset zvyknout, stejně jako se dost možná ani příští rok nemusí dostat do Ameriky. Ovlivněna tím samozřejmě bude i ochota sponzorských firem k utrácení peněz, načež bude může být třeba dalšího utahování otěží. Ani Formuli 1 podle všeho zlaté časy nečekají.


Formule 1 se z továrny na peníze proměnila ve stroj na dluhy - 1 - Formula 1 2020 Great Britain GP 01Formule 1 se z továrny na peníze proměnila ve stroj na dluhy - 2 - Formula 1 2020 Great Britain GP 02
Formule 1 se letos sice jede, ale za zavřenými dveřmi. Šampionát se tak z nepřesvědčivých zisků dostal do obrovské ztráty. Foto: Formula 1

Zdroj: Formula 1

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše