Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francie chce znovu měnit omezenou rychlost, i přes nejasný efekt a mohutný odpor
29.6.2020 | Petr Prokopec
Předchozí pokusy snížit rychlost na okresních silnicích z 90 na 80 km/h skončily naprostým fiaskem a likvidací stacionárních radarů. Přesto nyní chtějí Francouzi snížit i maximum na rychlostních silnicích.
Koronavirus v uplynulých zhruba třech měsících dominoval veškerému dění, nyní se ale starý kontinent vrací k normálnímu životu. A to znamená, že se znovu v hojné míře začíná řešit klima a boj proti jeho změnám. Politici si tedy znovu dávají za cíl snížení emisí, kterého chtějí dosáhnout hlavně omezováním automobilové dopravy.
Nově můžeme poreferovat o francouzských snahách, země galského kohouta by totiž ráda snížila nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích ze 130 na 110 km/h. Ta dnes platí na nezpoplatněných úsecích a a právě kvůli tomu by dle asociace 40 millions d’automobilistes (40 milionů automobilistů) nemělo dojít k žádnému zlepšení. Ba právě naopak by tento krok měl přinést zhoršení v případě klimatu i bezpečnosti.
Začněme nejprve argumenty vládní strany, která uvádí, že snížením rychlostního limitu by mohlo dojít až ke 20procentnímu poklesu emisí. Zároveň to má každoročně zredukovat počet fatálních obětí (o 22), počet těžkých (198) i lehkých zranění (1 852). Za příklad přitom autoři studie dávají jednoproudové komunikace, kde je úmrtnost čtyřikrát nižší než na dálnicích. A dle nich za tím stojí právě rychlost, která byla v případě okresek nastavena na 80 km/h.
Zmíněná asociace nicméně naznačuje, že nic z výše řečeného se v reálu nestane, ostatně onen pokus s osmdesátkou skončil naprostým fiaskem. K poklesu emisí sice dojít má, ovšem maximálně o zhruba 1,45 milionu tun CO2 ročně. Vzhledem k tomu, že ve Francii se ročně vyprodukuje 135 milionů tun, pak ona 20kilometrová redukce přinese pouze jednoprocentní úsporu. To je ovšem jediný benefit, se který doprovází velké množství nevýhod. Všechny jsou spojené s přesunem motoristů mimo dálnice.
Asociace naznačuje, že pokud zmizí výhody placených dálnic, lidé se přesunou na neplacené rychlostní komunikace. Francie tím přijde o nemalou podporu veřejného rozpočtu. A zároveň bude čelit mnohem větším komplikacím, neboť rychlostních silnicích i na okreskách dojde ke zvýšení hustoty provozu a tudíž i nehodovosti.
Odpůrci vládního návrhu navíc poukazují na sociální dopad. Lidé totiž vzali útokem radary již při přechodu z devadesátky na osmdesátku, načež jich takřka 90 procent postavili mimo službu. Zvažovaná redukce limitu na dálnicích by ale měla vzbudit ještě větší odpor, což zrovna ve Francii může vést k opravdu extrémním protestům.
Že nejde o pouhé domněnky, dokládá i průzkum veřejného mínění, podle nějž se proti vládnímu návrhu se staví negativně 74 procent lidí. Jednoduše i proto, že valná řada z nich považuje pozitivní argumenty za „vycucané z prstu“.
Zdá se tedy, že francouzští politici si budou muset najít o trochu jinou cestu, jak dosáhnout nižších emisí, než dalším zásahem do svobod individuálních motoristů. Ostatně i prezident Emmanuel Macron, který je velkým zastáncem omezování rychlosti, již přiznal, že pokud bude ve veřejném referendu rozhodnuto negativně, bude se muset vláda uchýlit k jiným možnostem. Jakým, to už neupřesnil.
Francouzští politici by rádi stačili rychlostní limit na dálnicích na úroveň neplacených rychlostních silnic. To ale může dle odpůrců návrhu vést k většímu škodám než užitku, 74 % Francouzů je proti. Foto: Belga
Zdroj: France Info
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva