Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie mění nejvyšší povolenou rychlost, pokus s plošnými 80 km/h skončil fiaskem
31.5.2019 | Mirek Mazal
Politici prezentovali plošnou osmdesátku jako změnu vycházející občanům vstříc, ti ale byli jiného názoru. Občanské nepokoje přivedly předsedu vlády k rozumu.
Francouzská vláda zvrátila loňské rozhodnutí o plošném snížení nejvyšší povolené rychlosti na okreskách z 90 km/h na 80 km/h. Zbrzdění provozu na obousměrných silnicích nezůstane dále platné, přestože v důsledku zpomalujícího opatření došlo ke snížení počtu úmrtí následkem dopravních nehod.
V roce 2018 politici schválili limit rychlosti na komunikacích s obousměrným provozem ve snaze učinit silniční dopravu bezpečnější. Předchozí tři roky vždy rostly počty křížků na krajnicích, proto se pověřené orgány pokusily nelichotivou bilanci zastavit. Ve druhé polovině roku skutečně čísla ukázala o 127 méně fatálních nehod ve srovnání s průměrem za léta 2013 až 2017. Snížení povoleného tempa posvětili i odborníci, kteří jednohlasně konstatovali, že průměrný nárůst doby jízdy byl pouze jednu sekundu na kilometr.
Vedení země je však nyní nuceno učinit ústupky kvůli nátlaku hnutí žlutých vest, které pokus s plošnou osmdesátkou rychle proměnilo ve fiasko. Spolek organizující protesty napříč celou zemí je spojen s vandalisme - lidé v reflexních vestách hromadně ničí také rychlostní radary jako symbol rozmařilosti státní moci. Neurvalé chování má být páka na ministry a zjevně zabralo.
Francouzský premiér Édouard Philippe nakonec podlehl a oznámil zvrat navzdory vlastnímu přesvědčení o správnosti omezení rychlosti na 80 km/h. Cedule s osmdesátkou v červeném kruhu zmizí z okresních silnic, ačkoliv Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) je stále kritická vůči nepromyšlenému ústupku protestantům. „Toto rozhodnutí představuje zásadní změnu veřejného zdraví a bezpečnosti, která není založena na vědě a údajích, ale na emocích a krátkodobých politických úvahách,“ okomentoval novinku výkonný ředitel ETSC Antonio Avenoso.
My bychom tuto změnu neviděli zase tak dramaticky - vyšší rychlost než 80 km/h je povolena na okreskách většiny zemí Evropské unie a silnice nebezpečnými nečiní. Návrat Francouzů k devadesátce je spíše návratem k normálu.





Současný stav...
...se vrací do normálu a mezi obcemi ve Francii znovu bude možné jet legálně 90 km/h
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 8 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 39 minutamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 2 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 3 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 5 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva