Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi riskují se svým novým vrcholem, na stejném autě už si jiní vylámali zuby
12.4.2021 | Petr Prokopec
Francouzské stroje vyšších tříd nám chybí, je ale otázkou, zda je zrovna tohle cesta k jejich úspěšnému návratu. Kontroverzní pojetí a omezený výkon mohou ve výsledku oslnit málokoho.
V roce 2001 představil Citroën první generaci modelu C5. Ta byla poměrně vřele přijata, což se odrazilo i na prodejních číslech. Hned na úvod byla totiž překonána meta 100 tisíc prodaných kusů za rok, následně pak Francouzi zamířili ještě výše. O to větší pád je ovšem následně čekal, v roce 2007 totiž Citroën nezvládl v rámci starého kontinentu vyexpedovat ani 47 tisíc aut. Následoval tedy příchod druhé generace, které se ovšem vedlo ještě hůře než sedlákům u Chlumce a v roce 2017, kdy byla ukončena výroba, značka prodala jen 4 939 kusů.
Citroën si přitom mnohé sliboval od nepřímého nástupce, jímž se stal model C5 Aircross. Nicméně jakkoliv o ten je relativní zájem, neboť i letos se prodává zhruba pět tisíc kusů měsíčně, za skutečnou vlajkovou loď značky jej můžeme považovat stěží. Už jen proto, že vůči předchozímu sedanu a kombíku došlo na výrazné zkrácení délky ze 4,8 na 4,5 metru. Mimo to byl zredukován i rozvor, zatímco šířka zůstala prakticky stejná. Jediná oblast, ve které došlo k nárůstu, tak byla výška.
Nyní se ovšem Francouzi mohou pochlubit skutečným nástupcem vrcholného sedanu. A je třeba dodat, že s ním spojují i svůj tradičně neobvyklý designový směr. Otázkou však je, zda tento dort pejska a kočičky bude mít u zákazníků úspěch. Máme tu totiž kombinaci sedanu, kombíku a SUV, která vypadá jako auto pro všechny, jež ve výsledku nedokáže potěšit nikoho. Splývavá záď omezuje praktičnost, zatímco při zemi se držící podvozek výlety do náročného terénu sotva dovolí. Navíc je třeba dodat, že s takovým typem auta už to jiní na trhu zkoušeli a pohořeli - za všechny zmiňme Hondu Crosstour a BMW 3 GT, v obou případech šlo o propadáky, které skončily bez nástupce.
Novinka zvaná C5 X má 4 805 milimetrů na délku, 1 865 mm na šířku a 1 485 mm na výšku, načež je podobně velká jako VW Passat Variant. Do vínku dostala dlouhý rozvor 2 785 mm, který má kompenzovat zadním pasažérům chybějící prostor nad hlavou. Automobilka zároveň kvůli maximalizaci komfortu osadila kabinu speciálními sedadly s tužší pěnovou strukturou a zároveň vrchní poduškou. Ta má zajistit, že cestující budou svěží i po dlouhé jízdě.
Kromě toho lze uvnitř nalézt 12palcovou obrazovkou multimédií, s nimiž dorazí i hlasové ovládání, bezdrátové dobíjení mobilních telefonů či čtyři porty na USB. Zákazníci mohou rovněž počítat s rozšířeným head-up displejem, stejně jako s online modernizací. V rámci bezpečnosti pak můžeme zmínit třeba detekci aut ve slepém úhlu, sadu kamer monitorujících celé okolí vozu nebo semi-autonomní systém úrovně SAE2.
Co se týče motorového prostoru, zde Citroën kvůli svým sklonům k downsizingu jen stěží nabídne jednotku, která by odpovídala statutu samotného vozu. V případě vrcholu se totiž počítá s kombinací přeplňované jedna-šestky a elektromotoru, jež bude produkovat 225 koní. Zajímavá dynamika s nimi bude spojena jen stěží, ostatně Francouzi aktuálně zmiňují pouze elektrický dojezd 50 km při maximální rychlosti 135 km/h.
Plug-in hybridní modely přitom standardně dostanou do vínku nový aktivní podvozek se třemi jízdními režimy, z nichž ten nejměkčí má zaručit, že se budete vznášet přes nerovnosti jak na magickém koberci. V rámci toho nejtužšího pro změnu dostanete do rukou ostřejší kontrolu a preciznost. Zda tomu tak ale skutečně bude, zjistíme až v příštích měsících, kdy se novinka začne pozvolna dostávat na evropské trhy.



















Extravaganci sice Citroënu C5 X upřít nemůžeme, ovšem publikum se možná kombinací vzhledu sedanu, kombíku a SUV okouzlit nenechá, už dříve řeklo takovým slepencům ne. Zvláště když počítat může s maximálně 225 koňmi, jenž navíc nebudou k dispozici po celou dobu jízdy. Foto: Citroën
Zdroj: Citroën
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 15:33
- Časový program na Phillip Islandu včera 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space včera 08:00
- Diogo Moreira zkompletoval grid MotoGP 2026 14.10.2025
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před 8 hodinamiNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 9 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 11 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
včeraAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.15. 23:11 - mafel
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.15. 21:56 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch
- Výběr navigace do auta 10.15. 08:55 - Betim1986