Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi riskují se svým novým vrcholem, na stejném autě už si jiní vylámali zuby
12.4.2021 | Petr Prokopec
Francouzské stroje vyšších tříd nám chybí, je ale otázkou, zda je zrovna tohle cesta k jejich úspěšnému návratu. Kontroverzní pojetí a omezený výkon mohou ve výsledku oslnit málokoho.
V roce 2001 představil Citroën první generaci modelu C5. Ta byla poměrně vřele přijata, což se odrazilo i na prodejních číslech. Hned na úvod byla totiž překonána meta 100 tisíc prodaných kusů za rok, následně pak Francouzi zamířili ještě výše. O to větší pád je ovšem následně čekal, v roce 2007 totiž Citroën nezvládl v rámci starého kontinentu vyexpedovat ani 47 tisíc aut. Následoval tedy příchod druhé generace, které se ovšem vedlo ještě hůře než sedlákům u Chlumce a v roce 2017, kdy byla ukončena výroba, značka prodala jen 4 939 kusů.
Citroën si přitom mnohé sliboval od nepřímého nástupce, jímž se stal model C5 Aircross. Nicméně jakkoliv o ten je relativní zájem, neboť i letos se prodává zhruba pět tisíc kusů měsíčně, za skutečnou vlajkovou loď značky jej můžeme považovat stěží. Už jen proto, že vůči předchozímu sedanu a kombíku došlo na výrazné zkrácení délky ze 4,8 na 4,5 metru. Mimo to byl zredukován i rozvor, zatímco šířka zůstala prakticky stejná. Jediná oblast, ve které došlo k nárůstu, tak byla výška.
Nyní se ovšem Francouzi mohou pochlubit skutečným nástupcem vrcholného sedanu. A je třeba dodat, že s ním spojují i svůj tradičně neobvyklý designový směr. Otázkou však je, zda tento dort pejska a kočičky bude mít u zákazníků úspěch. Máme tu totiž kombinaci sedanu, kombíku a SUV, která vypadá jako auto pro všechny, jež ve výsledku nedokáže potěšit nikoho. Splývavá záď omezuje praktičnost, zatímco při zemi se držící podvozek výlety do náročného terénu sotva dovolí. Navíc je třeba dodat, že s takovým typem auta už to jiní na trhu zkoušeli a pohořeli - za všechny zmiňme Hondu Crosstour a BMW 3 GT, v obou případech šlo o propadáky, které skončily bez nástupce.
Novinka zvaná C5 X má 4 805 milimetrů na délku, 1 865 mm na šířku a 1 485 mm na výšku, načež je podobně velká jako VW Passat Variant. Do vínku dostala dlouhý rozvor 2 785 mm, který má kompenzovat zadním pasažérům chybějící prostor nad hlavou. Automobilka zároveň kvůli maximalizaci komfortu osadila kabinu speciálními sedadly s tužší pěnovou strukturou a zároveň vrchní poduškou. Ta má zajistit, že cestující budou svěží i po dlouhé jízdě.
Kromě toho lze uvnitř nalézt 12palcovou obrazovkou multimédií, s nimiž dorazí i hlasové ovládání, bezdrátové dobíjení mobilních telefonů či čtyři porty na USB. Zákazníci mohou rovněž počítat s rozšířeným head-up displejem, stejně jako s online modernizací. V rámci bezpečnosti pak můžeme zmínit třeba detekci aut ve slepém úhlu, sadu kamer monitorujících celé okolí vozu nebo semi-autonomní systém úrovně SAE2.
Co se týče motorového prostoru, zde Citroën kvůli svým sklonům k downsizingu jen stěží nabídne jednotku, která by odpovídala statutu samotného vozu. V případě vrcholu se totiž počítá s kombinací přeplňované jedna-šestky a elektromotoru, jež bude produkovat 225 koní. Zajímavá dynamika s nimi bude spojena jen stěží, ostatně Francouzi aktuálně zmiňují pouze elektrický dojezd 50 km při maximální rychlosti 135 km/h.
Plug-in hybridní modely přitom standardně dostanou do vínku nový aktivní podvozek se třemi jízdními režimy, z nichž ten nejměkčí má zaručit, že se budete vznášet přes nerovnosti jak na magickém koberci. V rámci toho nejtužšího pro změnu dostanete do rukou ostřejší kontrolu a preciznost. Zda tomu tak ale skutečně bude, zjistíme až v příštích měsících, kdy se novinka začne pozvolna dostávat na evropské trhy.
Extravaganci sice Citroënu C5 X upřít nemůžeme, ovšem publikum se možná kombinací vzhledu sedanu, kombíku a SUV okouzlit nenechá, už dříve řeklo takovým slepencům ne. Zvláště když počítat může s maximálně 225 koňmi, jenž navíc nebudou k dispozici po celou dobu jízdy. Foto: Citroën
Zdroj: Citroën
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 51 minutami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 3 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23