Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy
24.4.2019 | Petr Prokopec
Ukončit bez nástupce v dohledu výrobu auta, které loni jen v Evropě oslovilo 120 tisíc zákazníků, na první pohled nedává smysl. Je to ale složitější.
V předloňském roce francouzský koncern PSA vystřídal americký General Motors na postu majitele značky Opel. Rázem se tak po Volkswagenu stal druhou největší evropskou automobilkou, registrace totiž zčistajasna vyskočily vzhůru o více než milion vozů. Jen pozitiva ale na Francouze nečekala. Ihned po převzetí tak na německé straně odstartovali rozsáhlou restrukturalizaci, která pokračuje i letošním rokem. Březen 2019 se pak stal posledním měsícem, kdy z montážních linek sjížděly hned tři modely - bez nástupce byla ukončena výroba Opelů Adam, Karl a Mokka X.
V případě prvních dvou zmíněných hatchbacků je toto rozhodnutí logické, nešlo zrovna o úspěšné vozy. Adam má po loňském roce na kontě jen 41 817 prodaných exemplářů, Karl byl s 48 292 kusy jen o chlup úspěšnější a jejich konec se obecně očekával. Nicméně Mokka X na tom byla přesně opačně - jen v Evropě oslovila 120 537 zákazníků a ve svém segmentu byla jedním z nejúspěšnějších aut. Přesto se však musela poroučet a zahájení výroby nástupce je v nedohlednu.
Proč tedy Francouzi auto nevyrábí dál, když nemají problémy s jeho odbytem? Jak již poslední dobou začíná být obvyklé, pokud za něčím nestojí prodeje, jde o emise. Je třeba zmínit, že v letošním roce začne platit emisní norma Euro 6d-TEMP, která navíc předchází snížení limitů spotřeby resp. emisí CO2 na pouhých 95 gramů na kilometr. Do těchto mantinelů se PSA původně mělo vejít bez sebemenších problémů, převzetí Opelu se však ukázalo být čárou přes rozpočet. Po začlenění německé značky pod Francouze totiž emise celé skupiny vzrostly z 91 na 93 gramů. Jde navíc o předpokládaný odhad pro příští léta, realita tak navíc může být ještě horší.
Jakýkoliv gram přes čáru přitom EU hodlá tvrdě trestat, spárován navíc bude s celkovou produkcí, tedy s mnoha miliony aut. Pokud tedy např. automobilka vyprodukuje 2 miliony aut za rok a překročí limit emisí CO2 o pouhý 1 gram, čeká ji pokuta 190 milionů Eur za jediný rok. To je skoro 5 miliard Kč a za každý 1 další gram přibudou další. To je s to zruinovat i hodně silné firmy.
Francouzi tedy řeší, co se dá, zároveň však slibují, že ukončené modely nahradí celou řadou novinek. Nepůjde však o nové generace přímých nástupců, místo toho se Opel chce zaměřit - stejně jako řada dalších automobilek - hlavně na crossovery a SUV. Tedy na méně aerodynamické, těžší a přísnějším normám tedy méně vyhovující styly.
Mokka X do toho samozřejmě přímo zapadá, i proto od roku 2020 můžeme počítat s druhou generací. Ta první se však nezvládá dostat v průměru pod 100 gramů CO2 na kilometr, jako taková je tedy pro Francouze nežádoucí. Pro zákazníky to ovšem znamená, že momentálně již mohou vybírat pouze ze skladových vozů. A poté si dají na pár měsíců pauzu. Stále je to však lepší než u obou hatchbacků, kde po vyprodání skladů přijde definitivní konec.
I když poslední zmíněná věta vlastně není až tak pravdivá, Opel Karl totiž pokračovat bude. Jen ne pod svým názvem či logem německé značky, místo toho do prodeje zamíří jako VinFast Fadil. Koncern General Motors totiž neprodal jen samotnou automobilku, ale rovněž práva na výrobu tohoto hatchbacku, a to značce VinFast založené prvním tamním miliardářem, který své jmění nadělal na instantních nudlích.






Opel Mokka X sice končí, příští rok však máme čekat nástupce. Nebude však již u toho pohon všech kol
Opel Adam zmizí definitivně...
...zatímco model Karl se pouze zbaví loga...
...a bude pokračovat v životní dráze ve Vietnamu pod názvem VinFast Fadil
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Nová, zatím jen elektrická generace legendárního auta se letos prodává hůř než jeho 15 měsíců nevyráběný spalovací předchůdce
3.4.2025Úplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025K mání je dodnes funkční legendární mistrovská Formule 1 Michaela Schumachera, půl miliardy na ni může být málo
3.4.2025Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025Když Rolls-Royce nechce zákazníkovi prodat jinak elektrický Spectre s motorem V12, může si takové auto nechat postavit od Slováků
4.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 22:37 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB