Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy
24.4.2019 | Petr Prokopec
Ukončit bez nástupce v dohledu výrobu auta, které loni jen v Evropě oslovilo 120 tisíc zákazníků, na první pohled nedává smysl. Je to ale složitější.
V předloňském roce francouzský koncern PSA vystřídal americký General Motors na postu majitele značky Opel. Rázem se tak po Volkswagenu stal druhou největší evropskou automobilkou, registrace totiž zčistajasna vyskočily vzhůru o více než milion vozů. Jen pozitiva ale na Francouze nečekala. Ihned po převzetí tak na německé straně odstartovali rozsáhlou restrukturalizaci, která pokračuje i letošním rokem. Březen 2019 se pak stal posledním měsícem, kdy z montážních linek sjížděly hned tři modely - bez nástupce byla ukončena výroba Opelů Adam, Karl a Mokka X.
V případě prvních dvou zmíněných hatchbacků je toto rozhodnutí logické, nešlo zrovna o úspěšné vozy. Adam má po loňském roce na kontě jen 41 817 prodaných exemplářů, Karl byl s 48 292 kusy jen o chlup úspěšnější a jejich konec se obecně očekával. Nicméně Mokka X na tom byla přesně opačně - jen v Evropě oslovila 120 537 zákazníků a ve svém segmentu byla jedním z nejúspěšnějších aut. Přesto se však musela poroučet a zahájení výroby nástupce je v nedohlednu.
Proč tedy Francouzi auto nevyrábí dál, když nemají problémy s jeho odbytem? Jak již poslední dobou začíná být obvyklé, pokud za něčím nestojí prodeje, jde o emise. Je třeba zmínit, že v letošním roce začne platit emisní norma Euro 6d-TEMP, která navíc předchází snížení limitů spotřeby resp. emisí CO2 na pouhých 95 gramů na kilometr. Do těchto mantinelů se PSA původně mělo vejít bez sebemenších problémů, převzetí Opelu se však ukázalo být čárou přes rozpočet. Po začlenění německé značky pod Francouze totiž emise celé skupiny vzrostly z 91 na 93 gramů. Jde navíc o předpokládaný odhad pro příští léta, realita tak navíc může být ještě horší.
Jakýkoliv gram přes čáru přitom EU hodlá tvrdě trestat, spárován navíc bude s celkovou produkcí, tedy s mnoha miliony aut. Pokud tedy např. automobilka vyprodukuje 2 miliony aut za rok a překročí limit emisí CO2 o pouhý 1 gram, čeká ji pokuta 190 milionů Eur za jediný rok. To je skoro 5 miliard Kč a za každý 1 další gram přibudou další. To je s to zruinovat i hodně silné firmy.
Francouzi tedy řeší, co se dá, zároveň však slibují, že ukončené modely nahradí celou řadou novinek. Nepůjde však o nové generace přímých nástupců, místo toho se Opel chce zaměřit - stejně jako řada dalších automobilek - hlavně na crossovery a SUV. Tedy na méně aerodynamické, těžší a přísnějším normám tedy méně vyhovující styly.
Mokka X do toho samozřejmě přímo zapadá, i proto od roku 2020 můžeme počítat s druhou generací. Ta první se však nezvládá dostat v průměru pod 100 gramů CO2 na kilometr, jako taková je tedy pro Francouze nežádoucí. Pro zákazníky to ovšem znamená, že momentálně již mohou vybírat pouze ze skladových vozů. A poté si dají na pár měsíců pauzu. Stále je to však lepší než u obou hatchbacků, kde po vyprodání skladů přijde definitivní konec.
I když poslední zmíněná věta vlastně není až tak pravdivá, Opel Karl totiž pokračovat bude. Jen ne pod svým názvem či logem německé značky, místo toho do prodeje zamíří jako VinFast Fadil. Koncern General Motors totiž neprodal jen samotnou automobilku, ale rovněž práva na výrobu tohoto hatchbacku, a to značce VinFast založené prvním tamním miliardářem, který své jmění nadělal na instantních nudlích.






Opel Mokka X sice končí, příští rok však máme čekat nástupce. Nebude však již u toho pohon všech kol
Opel Adam zmizí definitivně...
...zatímco model Karl se pouze zbaví loga...
...a bude pokračovat v životní dráze ve Vietnamu pod názvem VinFast Fadil
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
před hodinou - Snahy Němců prodávat auta formou předplatného končí jako totální propadák
před 3 hodinami - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 4 hodinami (1) - Profesionální designér zkusil vysvětlit, jak mohly bizarní ledvinky BMW projít až do výroby
před 6 hodinami - Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 7 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 9 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 10 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
dnes - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
dnes - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
dnes
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Zabavne kabrio kolem 300tis 21:53 - BillyRay
- Chlubítko univerzální 21:02 - HondaMan
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss