Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Geniální konstruktér F1 chystá i na prahu osmdesátky nová auta pro nadšence, plány má až do roku 2038
29.12.2024 | Petr Prokopec
Nevíme, do jaké míry věří tomu, že u toho bude osobně, zatím ale ani ve svých 78 letech nepolevuje. A je dál připraven školit své klidně i o několik generací mladší následovníky z toho, co je to žádoucí řidičské auto.
Nemám problém přiznat, že mi současná auta Gordona Murrayho vizuálně příliš nezamlouvají. Není pak těžké pochopit, proč v 90. letech minulého století tehdejší šéf McLarenu Ron Dennis najal designéra Petera Stevense, aby přepracoval dnes legendární model F1, o jehož původní vzhled se postaral právě Murray. Na design ale žádné auto nejezdí a jakmile uslyšíte třeba okruhové provedení T.50s Niki Lauda pořádně „zaržát“, rázem se soustředíte jen na techniku.
Právě na tu je Murray expert, který bude sobě rovné v celé historii automobilismu počítat na prstech jedné ruky. Autor nespočtu převratných nápadů, které dal světu během dekád působení ve Formuli 1, které završil autorstvím McLarenu MP4/4, jedné z nejdominantnějších ef-jedniček všech dob (tohle auto vedlo v 1 003 z 1 031 kol odjetých v sezóně 1988 - bez legrace), nyní dělá po někdejší anabázi s McLarenem F1 znovu silniční auta pod hlavičkou vlastní firmy Gordon Murray Automotive. A i když mu brzy bude 79 let, očividně s tím odmítá přestat.
Nejnověji dal rozhovor kolegům z Autocaru, v němž prozradil, co dál chystá. Nejbližší novinkou bude model T.33, tedy znovu ostrá verze modelu T.33, která má coby už třetí varianta levnějšího modelu značky dorazit v létě příštího roku. Murray dále uvedl, že toto provedení „bude víc utržené ze řetězu a ostřeji zaměřené“. Očekávat máme i „víc přítlaku“ a „mnohem tužší nastavení podvozku“. Zda nicméně dojde také na snížení hmotnosti, která u standardního T.33 dosahuje pouhých 1 072 kilogramů, již neupřesnil.
Murray nenaznačil ani to, zda se bude měnit výkon 3,9litrového dvanáctiválce, který v základu dává až 615 koní a zvládá nejvýše 11 100 otáček. Co je ale pro klientelu klíčové a co bylo naznačeno již výše, „nepůjde o okruhové auto. Bude to silniční vůz, jen orientovaný na okruhové využití.“ Legendární konstruktér tedy hodlá lidem nabídnout verzi, se kterou budou moci dojet po vlastní ose na jakoukoli trať, tu následně obkroužit, a zase se vrátit domů.
Než tak ovšem bude moci kdokoli učinit, musí se obrnit nemalou trpělivostí. I když totiž na premiéru dojde v létě 2025, výroba standardního T.33 odstartuje až poté, co bude předán poslední exemplář T.50s. Ten ale začne továrnu opouštět až po smontování posledního standardního kupé. Těch zatím bylo vyrobeno něco málo přes 40, pročež na T.33s dojde až někdy v roce 2027 či 2028, kdy Murray hodlá odstartovat novou éru.
Za tři čtyři léta má totiž dorazit nástupce stávajících modelů, který bude postaven na odlišné platformě. „Je to auto, které jsem vždy chtěl udělat,“ říká k němu Murray s tím, že „jej nedávno dokončil“. Přičemž má jít o „nejlepší vůz pro řidiče ve svém segmentu“. Znovu pak u toho má být i dvanáctiválcový motor, ten ale dost možná bude v mezičase hybridizován. Vše ale závisí na dalším vývoji zejména evropských regulací.
Murray má nicméně naplánovanou strategii firmy až do roku 2038, což je při jeho věku úctyhodné. Jak ale poznamenal v roce 2020, toto má být nejlepší fáze jeho života. Dost možná tak nebude muset hledat nástupce, aby za něj dotáhl do zdárného konce veškeré plány, jenž mimo jiné počítají i s dostupným vozem pro jeho rodnou Afriku - i když působí celý dospělý život ve Velké Británii, narodil se a mládí prožil v Jihoafrické republice, kde také vystudoval mechanické inženýrství.



GMA T.33 dorazí příští rok v ostřejším provedení, které ovšem na rozdíl od T.50s Niki Lauda bude moci i na veřejné silnice. Foto: GMA
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 6 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
před 5 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 6 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 7 hodinamiVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
před 9 hodinamiSsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva