Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Geniální konstruktér Formule 1 ukázal, jak se při vývoji testují jeho nová auta, vydrží neuvěřitelné věci
22.5.2022 | Petr Miler
Supersportovní auta působí křehce a konstruktér ef-jedniček za nimi takové pověsti neubere, neboť monoposty F1 skutečně křehké jsou. O novinkách GMA to ale neplatí ani v nejmenším, celou sadu až brutálních testů zvládne jedno jediné auto.
Gordon Murray je živoucí legenda automobilového světa. Je to studovaný technik, dnes dokonce profesor techniky, přesto jde do značné míry o samouka, který prakticky hned po škole vlétl do kolotoče Formule 1. Už ve svých 23 letech dělal pro Brabham a krátce poté usedl do role technického ředitele týmu. Zůstal s ním po dlouhých 17 let a svým géniem dokázal dát za vznik řadě nápadů, ze kterých soutěžní i silniční auta těží dodnes. Přes veškerou úctu k pilotům stáje to byl hlavně on, kdo se postaral o zisk dvou mistrovských titulů.
Je autorem celkem čtyřech mistrovských formulí, jasným vrcholem jeho kariéry byl ale McLaren MP4/4, který stvořil na základech svých malůvek vytvořených ještě pro Brabam po jeho přestupu k dnes slavnější stáji. Byl to díky své technické vyspělosti naprosto dominantní stroj, který zvítězil v 15 závodech sezóny z 16 celkově a přinesl Ayrtonu Sennovi jeho první titul mistra světa - nic takového dodnes nikdo nevyrovnal. Murray pak z vlastní vůle Formuli 1 opustil, vrhl se do světa silničních aut a znovu pod taktovkou McLarenu stvořil dodnes fascinující, neskutečně vypiplaný McLaren F1.
Od té doby uběhla už spousta let, Murraymu je dnes 75 let. Jak ale sám praví, nenašel se dosud nikdo, kdo by byl schopen udělat auto stavící na stejných principech, a tak si na stará kolena založil vlastní automobilku. Venku už jsou dvé její auta, model T.50 coby ideový nástupce McLarenu F1 a další model T.33 coby poněkud prostší totéž. Mají motor V12 bez turba, manuál, hmotnost okolo tuny.. To jsou neuvěřitelné parametry.
Tato auta i s dalšími vozy GMA (Gordan Murray Automotive) vzniknou nanejvýš v pár stech kusech a troufneme si říci, že naprostá většina z nich sotvakdy opustí klimatizované garáže svých zámožných majitelů. Leckdo by tak mohl čekat, že vývoj tomu může odpovídat, že půjde o křehká, zranitelná auta, která vytáhnete jednou za roku už proto. Ale to je naprostý omyl.
Murray je puntíčkář, nepřijímá kompromisy, a tak i jeho nové vozy musí procházet náročnými testy, při nichž jdou doslova týrány. Člověku je prototypu XP1 na videu níže až líto, někdy jde opravdu o brutální praktiky. Na druhou stranu, všechny útrapy mají své opodstatnění, jde tu třeba o kalibraci airbagů, aby se nevystřelily, kdy nemají, nebo naopak vystřelily, kdy mají. Auto jim ale odolává s neskutečnou noblesou, na všechny viditelné pokusy byl použit jeden jediný vůz.
Zmíněný T.50 tak musí třeba při relativně rychlosti zvládnout přejetí obrubníku, náraz do překážky na vozovce nebo pod brzděním odolat najetí do ocelové traverzy. Vozy se tedy zdají být připraveny na veškeré reálné scénáře silničního provozu. Snad až příliš dobře s ohledem na to, jak často se s ním budou reálně potýkat...






Nová auta Gordona Murrayho prochází až brutálními crash testy, uvážíme-li, jak málo a jak se s nimi kdy bude jezdit. Zveřejněné fotky leccos naznačí, až video níže ale naplno ukáže, jak kruté praktiky to jsou. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Němci vybrali ojetá auta hrůzy pro rok 2025. Těmto je lepší se vyhnout, vedle tradičně „excelujících” Dacií jsou tu i Škody
8.4.2025Britové znovu zrušili zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2030. Sedm měsíců poté, co ho znovu zavedli
8.4.2025Nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 prý končí jako propadák, C43 také. Náhradou ale má být jen o kousek menší nesmysl, popř. z nouze ctnost
8.4.2025Porsche dál mohutně padá ke dnu, před celosvětovým fiaskem ho zachránila jen Trumpova cla
8.4.2025Chevrolet poprvé ukázal podobu nové Corvette. Na první pohled ohromí, na ten druhý ale zklame
8.4.2025
Živá témata na fóru
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.07. 11:33 - Brok1971
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 21:29 - Vrooom
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 05.06. 16:27 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:27 - pavproch
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis