Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Geniální konstruktér Formule 1 ukázal, jak se při vývoji testují jeho nová auta, vydrží neuvěřitelné věci
22.5.2022 | Petr Miler
Supersportovní auta působí křehce a konstruktér ef-jedniček za nimi takové pověsti neubere, neboť monoposty F1 skutečně křehké jsou. O novinkách GMA to ale neplatí ani v nejmenším, celou sadu až brutálních testů zvládne jedno jediné auto.
Gordon Murray je živoucí legenda automobilového světa. Je to studovaný technik, dnes dokonce profesor techniky, přesto jde do značné míry o samouka, který prakticky hned po škole vlétl do kolotoče Formule 1. Už ve svých 23 letech dělal pro Brabham a krátce poté usedl do role technického ředitele týmu. Zůstal s ním po dlouhých 17 let a svým géniem dokázal dát za vznik řadě nápadů, ze kterých soutěžní i silniční auta těží dodnes. Přes veškerou úctu k pilotům stáje to byl hlavně on, kdo se postaral o zisk dvou mistrovských titulů.
Je autorem celkem čtyřech mistrovských formulí, jasným vrcholem jeho kariéry byl ale McLaren MP4/4, který stvořil na základech svých malůvek vytvořených ještě pro Brabam po jeho přestupu k dnes slavnější stáji. Byl to díky své technické vyspělosti naprosto dominantní stroj, který zvítězil v 15 závodech sezóny z 16 celkově a přinesl Ayrtonu Sennovi jeho první titul mistra světa - nic takového dodnes nikdo nevyrovnal. Murray pak z vlastní vůle Formuli 1 opustil, vrhl se do světa silničních aut a znovu pod taktovkou McLarenu stvořil dodnes fascinující, neskutečně vypiplaný McLaren F1.
Od té doby uběhla už spousta let, Murraymu je dnes 75 let. Jak ale sám praví, nenašel se dosud nikdo, kdo by byl schopen udělat auto stavící na stejných principech, a tak si na stará kolena založil vlastní automobilku. Venku už jsou dvé její auta, model T.50 coby ideový nástupce McLarenu F1 a další model T.33 coby poněkud prostší totéž. Mají motor V12 bez turba, manuál, hmotnost okolo tuny.. To jsou neuvěřitelné parametry.
Tato auta i s dalšími vozy GMA (Gordan Murray Automotive) vzniknou nanejvýš v pár stech kusech a troufneme si říci, že naprostá většina z nich sotvakdy opustí klimatizované garáže svých zámožných majitelů. Leckdo by tak mohl čekat, že vývoj tomu může odpovídat, že půjde o křehká, zranitelná auta, která vytáhnete jednou za roku už proto. Ale to je naprostý omyl.
Murray je puntíčkář, nepřijímá kompromisy, a tak i jeho nové vozy musí procházet náročnými testy, při nichž jdou doslova týrány. Člověku je prototypu XP1 na videu níže až líto, někdy jde opravdu o brutální praktiky. Na druhou stranu, všechny útrapy mají své opodstatnění, jde tu třeba o kalibraci airbagů, aby se nevystřelily, kdy nemají, nebo naopak vystřelily, kdy mají. Auto jim ale odolává s neskutečnou noblesou, na všechny viditelné pokusy byl použit jeden jediný vůz.
Zmíněný T.50 tak musí třeba při relativně rychlosti zvládnout přejetí obrubníku, náraz do překážky na vozovce nebo pod brzděním odolat najetí do ocelové traverzy. Vozy se tedy zdají být připraveny na veškeré reálné scénáře silničního provozu. Snad až příliš dobře s ohledem na to, jak často se s ním budou reálně potýkat...






Nová auta Gordona Murrayho prochází až brutálními crash testy, uvážíme-li, jak málo a jak se s nimi kdy bude jezdit. Zveřejněné fotky leccos naznačí, až video níže ale naplno ukáže, jak kruté praktiky to jsou. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejnovější články
Bez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 11 hodinamiPrvní majitel dodnes zachoval nejvíc žádoucí verzi legendárního Ferrari F40 ve stavu nového auta, trhne na tom desítky milionů
včeraS novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraLamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva