Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GTA Spano: sériová verze zatopí Ferrari F12 i Aventadoru
8.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Spano je španělským popíchnutím Ferrari F12 a ukázkou, jak by asi jezdil Viper s motorem uprostřed a 830 koňmi.
Španělé se na ženevském autosalonu pochlubili hotovou produkční verzí supersportu Spano. Projekt odstartoval v roce 2005 ve společnosti GTA Motor se sídlem ve Valencii a veřejný debut v podobě konceptu absolvoval v roce 2008. Nyní je připraven odevzdat se do rukou prvních zákazníků za ještě neznámou cenu, která ale nepochybně nebude malá. Víte proč?
Spano možná postrádá eleganci, smysl pro detail a prvotřídní kabinu nového Ferrari F12, ale když dojde na výkony, sklonit se bude muset patrně i tento Ital. GTA postavilo svou prvotinu kolem neskromného amerického železa původem z Viperu. Uprostřed podélně umístěná jednotka ovšem nebyla pro firmu dostatečně potentní a tak je deset válců o souhrnném objemu 8,3 litru permanentně zásobováno vzduchem s tlakem vyšším než atmosférickým pomocí mechanicky poháněného kompresoru.
Litrovým výkonem motor asi neoslní, ale 831 koní při 6 300 otáčkách za minutu a 960 newtonmetrů neradno podceňovat ani v automobilech, které váží více než 1 350 kg. Jak takové hmotnosti dosáhnout, když jen obrovská litinová pohonná jednotka spřažena se sedmistupňovou sekvenční převodovkou s pádly pod volantem udělá snad polovinu „živé váhy”? Odpověď je, že technologiemi z motorsportu a letecké konstrukce.
GTA Spano s rozměry 4,60 x 1,98 x 1,18 metru a rozvorem 2,8 m má hlavní strukturální monokok vytvořený za sendvičových desek tvořených z titanové šestiúhelníkové mřížky zpevněné po obou stranách karbonovými nebo kevlarovými panely. Zbytek karoserie je kompletně sestaven z uhlíkových kompozitů.
Nežádoucí hmotnost se omezovala, kde to jen bylo možné. Třeba brzdový systém využívá mohutné šestipístkové třmeny, ale ventilované kotouče od AP Racing jsou vyrobené z karbon-keramiky. Taková pomoc přijde pří jízdě jen vhod, Spano umí dát podle tvrzení výrobce stovku za stejný čas jako Aventador LP700-4, tedy za 2,9 sekundy, přestože má poháněná pouze kola zadní nápravy s pneumatikami o rozměru 335/30 R20. Maximální rychlost mají oba stroje identickou - na plný plyn pojedou 350 km/h.
Přes nesporně působivou konstrukci a schopnosti ovšem lidé od GTA Motor tvrdí, že Spano je relativně praktickým automobilem. Nabízí dva zavazadelníky o celkovém objemu 300 litru (přední 100, zadní 200 l), nádrž o objemu 100 litrů a dvojité lichoběžníky tvořící hlavní část zavěšení spolupracují s adaptivními tlumiči a elektronicky výškově stavitelným podvozkem. Trochu hraní s tlačítky tak může Spano změnit na poměrně použitelný stroj i mimo závodní okruhy.
Mnoho štěstí ale GTA Spano nerozdá, vznikne pouze 99 kusů. Teď ještě za kolik...
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012
























Motor z Viperu osazený mechanickým kompresorem pomáhá GTA hravě překonat výkony Ferrari F12 i Lamborghini Aventador
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 9 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
16.8.2025Nejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
16.8.2025Už i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
16.8.2025Mercedes udělal další sebevražedný krok ve svém směřování, uvnitř firmy dokonce zakázal používat „slovo na L”
17.8.2025Nejúchvatnější Octavia, kterou dnes uvidíte, vás donutí zapomenout na veškerou zášť vůči české automobilce
17.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva