Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hmotnost aut v Evropě raketově roste, ukazuje to, jak politici strkají nos do věcí, kterým vůbec nerozumí
21.11.2022 | Petr Prokopec
Pokud má být nějaké auto ohleduplné k přírodě a být co nejméně náročné na zdroje jakéhokoli typu, musí být v prvé řadě co nejmenší, co nejlehčí, aerodynamicky efektivní a trpět co nejmenšími ztrátami. Všechno ostatní je druhotné. Tak proč politiky diktovaný vývoj míří úplně jiným směrem?
Kilogram mouky si nejspíše dokáže představit každý. A jelikož je něco takového součástí skoro každé domácnosti, můžete jej vzít bez problémů do ruky a zvednout. Mnozí tak učiní bez problémů a opakovaně. Stačí však vzít do ruky mouky dvě a už to bolí. A když půjde o celý balík s deseti baleními, řada lidí už začne bojovat s tím, aby jej odlepili od země. Na jeho zvednutí je totiž třeba mnohem více síly, přičemž během dané činnosti spálíte i více energie. Její doplnění vás pak logicky bude stát i více peněz.
Místo mouky si nyní dosaďte automobily, které ještě na počátku milénia byly lehké obrazně řečeno jako zmíněný pytel mouky. Současné vozy ale můžeme s trochou nadsázky přirovnat k desetikilovému balení. To ovšem znamená, že na jejich rozpohybování je třeba vynaložit daleko více energie. Ve srovnání s minulostí pak sice spotřeba zamířila dolů, za tím ovšem stojí posun v technice, který by - pokud by byl i nadále spojen s lehčími vozy - vedl k mnohem lepším výsledkům.
Společnost JATO Dynamics nyní zveřejnila data, která jen potvrzují, že moderní vozy jsou až neuvěřitelně obézní. A jsou na tom stále hůř. Platí to pak hlavně o těch evropských, jakkoli čísla pro starý kontinent za novým světem zaostávají. Auta ve Spojených státe jsou historicky velká a těžká, posun za posledních dvacet let ale nebyl zdaleka tak zásadní, jako je tomu u nás. Jelikož ale v Bruselu fyzikální zákony neplatí, nemělo by nás nikterak překvapit, že politici tlačí právě na řešení, která auta činí stále těžšími. A absurdně tak činí pod rouškou boje za lepší svět.
Dle dat JATO Dynamics průměrná hmotnost aut v roce 2001 v Evropě dosahovala 1 328 kg. Momentálně je nicméně třeba počítat s 1 600 kg, došlo tak na 272kilové neboli 20,4procentní ztloustnutí. Ve Státech jde nicméně „pouze“ o 195kilovou nadváhu, hmotnost totiž vzrostla z 1 713 na 1 908 kg, o 11,3 procenta. Přispěla k tomu přitom hlavně elektromobilita, díky které jsou vozovky zatěžovány o poznání více než kdy dříve. Znovu to platí hlavně v Evropě, kde má být bateriový pohon brzy jedinou legální alternativou.
Nejde nicméně pouze o vyšší politický tlak, do hry promlouvají také různé typy aut, u kterých je spalovací ústrojí nahrazeno bateriemi. Na USA díky tomu znovu připadá méně než dvousetkilový rozdíl (1 839 kg vs. 2 023 kg, 10 %), v případě Evropy tu ovšem máme propast vskutku obřích rozměrů. Zatímco totiž průměrný osobní spalovací auto váží jen 1 402 kg, s elektromobilem je spojeno 1 845 kg, tedy o podstatné čtyři metráky a 31,5 % (!) více.
Jak jsme si přitom řekli na úvod, s vyšší hmotností pohne pouze vyšší výkon, ten však vyžaduje také větší množství energie. Tu je potřeba nějakým způsobem vyrobit, přičemž navzdory přesvědčení Bruselu elektřina skutečně nepochází ze vzduchu, nýbrž z elektráren. Ty nikdy nefungují bezemisně a protože se o to většina ani nepokouší, přechod k elektromobilitě skutečně nemůže přinést nic jiného než větší množství emisí. Jen nebudou unikat skrze výfuk.
Toto je ovšem hrob, na kterém lze plakat opakovaně, ovšem v Bruselu se tím zabývat nebude naprosto nikdo. Europolitici totiž daleko více budou vzývat nové Volvo EX90, přestože váží 2 818 kg, tedy o podstatných 800 kil více než originál z roku 2002, místo aby velebili třeba malé městské hatchbacky. S jejich muší hmotností, jenž se pohybuje okolo tuny, totiž životní prostředí ochrání více, i když jejich kola roztáčí spalovací motor. Ty ale v souladu s politickými cíli naopak končí.



Nové Volvo EX90 váží takřka tři tuny, na jeho rozpohybování tak bude třeba opravdu velké množství energie. Foto: Volvo
Taková Mazda MX-5 osazená benzinovou jedna-pětkou oproti tomu neváží ani tunu. Přesto je to japonský roadster, na který se politici a aktivisté dívají skrze prsty. Tím ale jen dokazují, kterak strkají nos do věcí, kterým ani za mák nerozumí. Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: JATO Dynamics přes Motor1
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nejnovější články
Honda prodělala za jediný kvartál na elektromobilech 16 miliard Kč. Ve světlé chvíli přiznala: Byl to omyl
před 2 hodinamiNěmci vzali Erdoganovu pýchu a zkusili s ní ujet 2 000 km z Turecka do Německa. Takto dopadli
včeraBezpečnost moderních SUV je fikce. Spousta lidí už z nich ani pořádně nevidí na cestu
včeraHonda Civic pro EU dostala facelift. Její fiasko nemá šanci zvrátit, leda by ji tuningové firmy začaly předělávat na BMW 3
včeraAni 40 modelů není dost. Mercedes brzy odhalí hned 18 dalších novinek, chce jimi zachránit upadající prodeje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva