Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda Civic Type R Mugen 2.2: tečka za dobou atmosférickou
9.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Regulace EU se postaraly o to, že atmosféricky plněné motory jsou na vymření. Jednu z pěkných teček za jejich érou píše Civic Type R 2.2 od Mugenu.
Je smutné to dokola opakovat, ale je ještě smutnější, že se to opravdu děje. Stojíme již oběma nohama v nové éře turbomotorů, o jejichž renesanci se nepostaral žádný převratný vynález, ale tvrdé tržní regulace postavené na bázi jediného způsobu měření tabulkové spotřeby. Je celkem jedno, jestli zítra vyrazíte pro kompaktní Vokswagen nebo rychlé „eSkové” Audi. Bez ohledu na vaše jízdní preference vám bude nabídnut už jen přeplňovaný motor. Ten určitému skutečnému jízdnímu profilu vyhoví, jinému ale nikoli.
Proč je tedy nabízen bez výjimky všem? Protože vždy vychází vstříc testu normované spotřeby, kterému je primárně ušit na míru. Z trhu tak mizí jeden vynikající atmosféricky plněný motor za druhým, který byl mnohdy i přes deset let piplán tak, aby nabídl maximální možnou efektivitu při náročné jízdě. Však hlavně pro takovou byly špičkové „atmosféry” stvořeny. Místo něj rázem dostanete o něco menší motor, který má při ostré jízdě spotřebu o 50 nebo i 100 % vyšší. Po deseti letech snižování skutečné spotřeby po desetinkách litrů jsme tak rázem o několik kroků zpátky a skoro všichni se tváří, jako by se nic nedělo. Však v eurotestu je spotřeba 20 % nižší, takové jsou i emise CO2 a pokuty EU. A zákazník? Ten to někde na čtvrtém místě jistě skousne.
Rozsudek smrti byl napsán nejen výkonným atmosférickým motorům, ale i klasickým spalovacím motorům jako takovým, a to na obou stranách Atlantiku. Výjimky ale naštěstí ještě existují, a tak můžeme alespoň vzpomínat na to, co bylo, často už není a pokud někdo nezastaví vlnu iracionálních regulací hájených falešnou snahou zachránit tuto planetu, pak brzy vůbec nebude. Honda se totiž spolu se svým dvorním úpravcem Mugen rozhodla stvořit velmi důstojnou rozlučku za současným Civicem, který se brzy představení ve své nové generaci a dali za vznik Civicu Typer R Mugen 2.2. A je to minimálně z hlediska motoru dílo vskutku pozoruhodné.
Pokud se o Hondy trochu více zajímáte, pak jistě víte, že Type R je „mimo zákon” již od konce loňského roku kvůli jiné emisní normě EU. Té další ani nebyl přizpůsoben, neboť by kvůli své koncepci stejně nemohl být po 1. lednu 2012 na evropských trzích prodáván za rozumnou cenu (to se začne platit za „nadměrné” emise CO2), automobilky ale mají ještě možnost prodávat své skladové zásoby vozů vyrobených v loňském roce a těch má Honda zjevně ještě dost. To pouze na vysvětlenou, jak je vůbec možné, že dnes vzniká nová verze jinak už neprodávaného CTR.
Tento vůz ale nepředstavuje jen nějaký prodej starého harampádí, jde dokonce dále než předchozí Civic Type R od Mugenu s 240 koňmi. Jeho proslulý, atmosféricky plněný dvoulitr K20 totiž byl převrtán (zvětšeno ovšem bylo nejen vrtání, ale i zdvih) na objem 2 156 cm3 a ve verzi s obchodním označneím Type R Mugen 2.2 má o plných třicet procent lepší parametry než výchozí dvoulitr. Jeho maximální výkon tak činí plných 191 kW (260 koní) posazených do zatím neznámých otáček (určitě čekejte hodně vysoké číslo...). Vyšší výkon ale má být k dispozici v celém spektru otáček, čemuž nasvědčuje i posunutí maxima točivého momentu až k 240 Nm v 6 000 ot./min, což je na motor o objemu 2,2 litru vskutku vysoká hodnota.
Pro toto provedení byl dále upraven podvozek, brzdy a vůz dostal i pár relativně jemných stylistických novinek. Úpravce se jimi, stejně jako dynamickými parametry upraveného vozu zatím podrobněji nechlubí, neboť dílo ještě není zcela dokončeno. Jisté ale je, že vůz bude nabízen nejen jako zcela nový, ale úprava motoru bude k dispozici i stávajícími majitelům Mugen CTR starších modelových ročníků. Přesná dostupnost vozu resp. jeho úpravy bude upřesněna později.
Šéf evropského zastoupení Mugenu Hiro Toyoda k této novince poznamenal: „Současné environmentální tlaky mají za následek, že atmosféricky plněné agregáty jsou nahrazovány jinými motorovými architekturami a technologiemi. Motor jako je K20 už zřejmě nikdy znovu neuvidíme v masově vyráběném autě, a tak jsme využili příležitosti a připravili tuto zvláštní verzi 2.2 současného Civicu Type R.”
Co k tomu dodat? Je-li to opravdu definitivní tečka za skvělými čtyřválcovými „atmosférami” Hondy, pak je rozhodně důstojná.
Honda Civic Type R Mugen 2.2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
včera - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nejnovější články
- Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
před 18 minutami - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
před hodinou - Za kdysi obyčejné auto za 660 tisíc Kč lidé už po 16 letech ochotně dávají přes 2 miliony. A ani to nestačí, aby ho majitel pustil
před 3 hodinami - Mercedes chystá nástupce propadáku, který si nekoupilo ani 100 lidí, z fiaska se zjevně vůbec nepoučil
před 4 hodinami - Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 10.06. 14:20 - pavproch
- Cyklistické vlákno 10.06. 14:06 - pavproch
- Rychlodotazy 10.06. 08:27 - honziss
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.05. 20:22 - řidičBOB
- Kdo má přednost? 10.05. 15:43 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.05. 14:01 - rhinos
- Politický koutek 10.05. 06:28 - HondaMan
- Pneu koutek 10.04. 19:48 - abgx1