Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda NS-X 2015: japonské Ferrari je konečně zpátky
10.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Po dlouhém čekání Honda konečně postavila nástupce modelu NS-X. Koncept se představil v Detroitu, výroba začne do tří let.
Letos tomu bude sedm let, co skončila výroba jednoho skvělého sportovního automobilu vyvíjeného jako japonská odpověď na Ferrari a Porsche. Měl celohliníkovou konstrukci a podvozek do značné míry ovlivněný Ayrtonem Sennou poté, co se s ním ke konci 80. let v rámci testování svezl na Nürburgringu a přesvědčil vedení, aby na poslední chvíli udělalo nějaké změny. Tohle ale byla jen malá část spojení sériového vozu s motorsportem.
Honda NS-X byla kompletně navrhována s poznatky a technologiemi získanými z formule 1 (třeba titanové ojnice nejsou ani dnes zcela běžné), a když Gordon Murray hledal inspiraci pro svůj McLaren F1, nestyděl se později přiznat, že NS-X kompletně převrátila jeho hodnotový žebříček a jediné co k té úžasné ovladatelnosti potřeboval přidat, byla rychlost.
Anebo víte jak vznikla kabina? Při hledání nápadu se designéři zaměřili na koncept EX-E, který se vzhlédl v kokpitu stíhačky F16 - studie přitom pocházela od firmy MG Rover, ale v polovině osmdesátých let Honda držela dvacet procent jejich akcií. Faktů a mýtů kolem NS-X je hodně a vydaly by na docela dlouhé a asi ne úplně nudné čtení, těchto pár řádků ale teď slouží jen jako oslí můstek k jedné potěšující a významné události.
Na nástupce se čekalo dlouho. Mluvilo se o něm prakticky od zastavení výroby původní verze. Nejdříve měl po vzoru monopostů F1 dostat vidlicový desetiválec, který byl později vyměněn za motor V8. Jenže všechno se postupem času prodlužovalo a propadalo a snad není nutné zdůrazňovat, v jaké situaci jsou dnes samostatné a relativně menší automobilky, které nemůžou sdílet náklady na vývoj se svými partnery. Nějak podobně je na tom také Honda, takže spíše bychom měli považovat za zázrak, že nějaká nová NS-X vůbec bude, než nadávat, kolik muselo uběhnout času do jejího návratu. Ať si ale o tomto voze myslíte cokoli, faktem je, že si momentálně užívá svou chvilku velké slávy v Detroitu.
Svým vzhledem koncept Hondy NS-X patrně až tak zásadně nepřekvapil a tím nemám na mysli jistou podobnost siluety s Audi R8. Loni se při natáčení filmu The Avengers profláklo (a s ohledem na situaci a místo zřejmě ne náhodně), že jedna z hlavních postav ve filmu - Iron Man v podání Roberta Downeyho - vyměnila svou (jaká to ironie) R8 za stroj s logem Acury.
Ani technika ukrytá pod bezpochyby slušivým kabátkem není velkou neznámou. Špačci štěbetali, že se v sériovém voze objeví atmosférický vidlicový šestiválec s objemem 3,5 litru, přímým vstřikováním a nejvyšším výkonem 320-340 koní. Má být spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a elektromotorem o výkonu 41 koní a tento celek bude pohánět zadní nápravu nápravu. Zvlášť o přední kola se pak postará dvojice elektromotorů, každý o výkonu 27 koní. Mezi přední a zadní nápravou přitom nebude žádná mechanická vazba.
Budoucí supersport Hondy tak má být čtyřkolka se systémem ESH AWD (Electric Super Handling All-Wheel Drive) a jak už asi chápete o roztočení předních kol se postará výlučně elektrická energie. Vůz by mohl mít podle předběžných informací kombinovaný výkon cirka 410-430 koní, a protože bude nutné posadit do vozu i balík akumulátorů, který se společně s elektromotory postará o nežádoucí navýšení hmotnosti, konstruktéři tento handicap vykompenzují rozsáhlým použitím hliníku a karbonových panelů. Auto by proto mělo zvládnout akceleraci pod pět vteřin a atakovat rychlost 300 km/h.
Na finální vůz, navržený severoamerickým stylistickým centrem Hondy R&D Americas, ale bude nutné ještě čekat a příznivci musí už jen doufat, že v průběhů následujících tří let naplánovaných na dolaďování a přípravu výroby v Ohiu nevyšumí NS-X do ztracena.
Tip: Projděte si všechny novinky detroitského autosalonu.










Příští supersport Hondy má být hybridní a dorazí do tří let
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Konec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před hodinouVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 2 hodinamiK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva