Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda se směje Tesle i drahým Němcům. Řešení, které vzdali, sama testuje v Německu
13.10.2021 | Petr Prokopec
Když se lidí zeptáte, kdo to se systémy autonomního řízení dotáhl nejdále, většina vám zřejmě řekne, že Tesla, protože o jeho Autopilotu se pořád mluví. Realitou ale je, že jde o systém SAE2, Audi koketovalo se SAE3 a Honda jej dostala do prodeje. Teď pošilhává i po čtyřce.
Pokud si pustíte pomalu jakýkoliv fantastický snímek odehrávající se v blízké či vzdálenější budoucnosti, dočkáte se v něm plně autonomních vozů, které jejich uživatelé ovládají často jen hlasem. Tato vize se přitom dle prohlášení mnoha automobilek měla stát realitou již loni, jenže jak si můžete ověřit na vlastní oči, po silnících se stále prohání řidiči z masa a kostí. Umělá inteligence se pak sice hlásí o slovo stále častěji, do plného autonomního řízení však má stále velmi, velmi daleko. A je otázkou, zda něco takového vůbec kdy dorazí.
Většina lidí má přitom s pokrokem spojenou hlavně Teslu, ta ovšem v poslední době spíše o svém náskoku mluví, než aby jej potvrdila existující technologií. I její systém Full Self-Driving totiž není ničím jiným než systémem úrovně SAE2, jakkoliv má značně zavádějící název. Kalifornská automobilka navíc svou technologii opírá už jen o kamery, nikoliv o radary, což jí dělá ještě zranitelnější než dosud. Patrné je to na stále četnějších haváriích, kdy její vozy přehlédnou kde co včetně blikajících policejních aut.
Mnohem dále než Tesla se přitom dostala Honda, která letos odhalila faceliftovaný Legend osazený autopilotem úrovně SAE3. Tím vypálila rybník i Mercedesu či Audi - obě firmy chtěly vozy s autopiloty SAE3 dostat do provozu také, ale nakonec to vzdali. I v případě řešení Hondy je ale také třeba počítat s jistými limity. V prvé řadě totiž danou úroveň autonomního řízení značka nabídla jen sto lidem v rámci úvodní limitované edice. Mimo to vám pak technologie umožní třeba četbu novin jen v nízkých rychlostech, kdy se pohybujete v kolonách, ať již na dálnici, nebo ve městech.
Dá se tedy říci, že Japonci nejsou o mnoho dále, Honda ale pokračuje ve vývoji, přičemž nově začala systém testovat i tam, kde Audi s Mercedesem - na německých silnicích. Hned čtyři prototypy zmíněného modelu Legend zatím najely 25 900 km, přičemž se snaží přebírat řízení kdykoliv, kdy je to možné. Automobilka přitom doufá, že se jí povede vypiplat autopilot na takovou úroveň, aby odpovídal nejen klasifikaci SAE4, ale dokonce i vyššímu stupni SAE4.
Znamená to ovšem, že plné autonomní řízení je za rohem? To ani v nejmenším, a to z jednoho prostého důvodu - úrovně SAE0 až SAE3 jsou klasifikovány jako asistenční, což znamená, že odpovědnost nadále leží hlavně či výlučně na řidiči. S úrovní SAE4 ale již veškerá selhání jdou na konto dotyčné automobilky. I proto se ostatně Tesla soustavně brání tomu, aby FSD bylo klasifikováno jako plný autopilot - v té chvíli by totiž musela řešit ztráty na životech, ne jen tvrdit, že systém se před nehodou vypnul a vyzval řidiče k akci.
Pohled na budoucí záměry Hondy pak naznačuje, že odpovědnost nehodlají převzít ani Japonci. Ti totiž cílí na nulovou fatalitu spojenou s provozem jejich vozů až v roce 2050. Je tak evidentní, že plné autonomní řízení je minimálně dvě dekády vzdáleno, i tak ale může jít o úplnou utopii. Ale třeba nás Honda a její systém zvaný Sensing Elite přesvědčí o opaku.
Honda začala v Německu testovat své autonomní řízení. Ačkoliv však mluví i o dosažení úrovně SAE4, zákazníkům takovou verzi v nejbližší době rozhodně nenabídne. Musela by totiž převzít veškerou odpovědnost za případné nehody. Foto: Honda
Zdroj: Honda
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23