Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda skutečně pokořila Teslu i drahé Němce, do série dostala to, co oni vzdali
5.3.2021 | Petr Prokopec
Je to od Hondy zjevně trochu kráčení po tenkém ledě, přesto je to svým způsobem převratný krok. Zatímco konkurence z řad prestižnějších značek tápe, Japonci posílají na silnici autopilot úrovně SAE3. Ovšem, s řadou háčků.
Donedávna mezi automobilkami i dalšími firmami zuřila tichá technologická válka. Její aktéři soupeřili o to, kdo jako první přijde s plnohodnotným autonomním řízením a zdálo se, že vše je na dobré cestě. Však stačí osadit vůz radary, senzory, kamerami, přijímačem GPS a připojením k internetu a následně nechat pokročilý software pracovat. Nicméně ve světě reálném je třeba počítat s chaotičností a nahodilými událostmi, které lidská intuice dokáže odhadnout, umělá inteligence ale nikoli.
Tato válka tak stejně jako potichu zuřila, i potichu skončila. Někteří si včas vzali ponaučení z toho, že boj jako první vzdal zakladatel Applu, dalším ale později nezbylo, než se přidat. Kolbiště opustila kanadská Magna, která na přípravách plného autopilotu spolupracovala s Lyftem, následovalo Audi, které se přitom v jednu chvíli tvářilo, že má hotový systém úrovně SAE3 a nedávno vývoj skrečoval i Mercedes. Ti všichni a nejen ti říkají, že skutečně funkční autopilot dnes vyvinout nelze.
Pár bojovníků tu ještě zůstává, v prvé řadě samozřejmě Tesla, i když se ale tváří, co nemá, její „plně autonomní řízení” je asistenční systém SAE2. Je tu Google se svým Waymem, který to zkouší dál, komerčně ale nenabízí nic. A koncern GM se dál snaží se svým Cruisem, ani to ale nemá blízko k výrobě. Vypadalo to, že tito kohouti budou ještě pár let usilovat o to, kdo jako první dostane na silnici alespoň systém úrovně SAE3, což znamená, že za jízdy nemusíte aktivně nic dělat, musíte ale být připraveni kdykoli neprodleně zasáhnout, pokud se elektronice zatočí čipy. Nakonec ale první velká rána přichází z míst, odkud ji nikdo nečekal.
Jde o Hondu, o níž na tomto poli dosud prakticky nebylo slyšet. Přesto loni sebevědomě prohlásila, že že do 31. března 2021 dostane do sériové výroby faceliftovaný model Legend autonomním řízením úrovně SAE3. Jak jsme již zmínili, tmělo původně mít již stávající Audi A8, Němci ale nakonec od svých záměrů upustili. Honda ne a vůz s autopilotem SAE3 skutečně dokončila.
Na druhou stranu je třeba říci, že to, co Japonci nakonec dostávají do série, má ke skutečně revoluci ještě daleko. Její systém nazvaný Sensing Elite formálně je autopilot úrovně SAE, ale jen někdy - podobně, jako plánovalo Audi, dokáže i systém Hondy převzít plně řízení jen při nízkých rychlostech, třeba v dálničních či městských kolonách. Pak si skutečně můžete rozbalit v noviny a čekat jen na chvíli, kdy vám auto řekne, že neví kudy kam, jindy si s řízením zcela samo neporadí.
To by ještě tolik nevadilo, protože si ale automobilka zjevně není až tak jistá, že Sensing Elite bude fungovat na 100 procent, nabízejí jej jen ve zvláštní edici tohoto modelu výrobně omezené na 100 kusů. Jinými slovy - autopilot SAE3 to je, ale jen do kolon a pro sto lidí. To trochu ztrácí kouzlo.
Někde se ovšem začít musí a toto je menší průlom. Nakonec skalpy Tesly, Audi či Mercedesu mají sovu cenu. Přesto nečekejte, že byste si zde Legendu s tímto systémem užívali, a to i kdyby se tu prodával, což se neprodává. Využití podobných systémů vyžaduje jistý legislativní rámec a schválení pro provoz, které Honda v Japonsku dostala. Jinde ale nikoli a s ohledem na malé krůčky, které v tuto chvíli dělá, ani nepředpokládáme, že by o prodej Sensing Elite jinde usilovala.









Honda Legend je prvním autem na světě, které míří na skutečné silnice s autonomním řízením úrovně SAE3 i s posvěcením úřadů. Funguje ale jen někdy, jen někde a více než 100 lidí si jej nekoupí. Foto: Honda
Zdroj: Honda
Bleskovky
I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
před 11 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
8.6.2025Automobilky představují stále méně nových aut, rok 2025 bude novým dnem. O úpadku celého oboru nic nesvědčí líp
9.6.2025Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
9.6.2025Francie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
9.6.2025Porsche pro jediného člověka na světě postavilo závoďák z Le Mans homologovaný pro běžný provoz, dotyčnému je 88 let
9.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva