Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai u nás prodává už dva diesely budoucnosti, jiné asi nemají šanci přežít
6.4.2019 | Petr Prokopec
Diesely dnes nemají na růžích ustláno, pokud ale jakékoli z nich mají přežít, pak takové, jako tyto dva. Reálně toho zase tak moc nenabízí, papírově ale dokonale zapadají pro představ EU.
Přijít v současné době s novým naftovým motorem je velmi odvážné. Jejich obliba je v Evropě nejnižší za poslední dekády a v někdejších neochvějných baštách těchto pohonných jednotek je velmi malá. Automobilky navíc přiznávají, že stále přísnější emisní pravidla v podstatě ani neumožní osadit dieselem vozy v nižších segmentech - náklady přenesené do jejich příliš vysoké pořizovací ceny by z nich udělaly neprodejné zboží. Člověk by za takové situace čekal, že značky jako Hyundai to s naftovými motory zcela vzdají, ale nestalo se.
Už v loňském roce dorazil na trh modernizovaný model Tucson, který je zvenčí rozpoznatelný podle nové masky chladiče, jiných světlometů či nárazníků. Mnohem podstatnější však byly novinky pod kapotou. Vůz dorazil také v podobě mild-hybridní verze, která spojila dvoulitrový turbodiesel se 48voltovým elektrickým systémem, lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 0,44 kWh, integrovaným startérem/generátorem a nízkonapěťovým měničem stejnosměrného proudu LDC. Právě takový diesel je zřejmě jediný, který má smysl do budoucna přežít - hybridní technika sníží jeho spotřebu a emise tak nízko, že s ním minimálně pravidla EU nebudou mít problém.
V této konfiguraci stál o 30 tisíc korun více než čtyřválec 2,0 CRDi bez veškerého elektrického humbuku. Podle údajů automobilky má hybrid jezdit s o 11 % nižší spotřebou, konkrétně za 5,2 až 5,4 litru paliva na sto kilometrů v případě manuálu, respektive za 5,7-5,8 l/100 km s automatem. Základní diesel si řekne o šest desetin, resp. o dvě desetiny litru více.
Až potud nelze mnoho namítnout, detailnější informace však naznačují, že s onou úsporou to v reálném světě až tak růžové být nemusí. Podle Hyundai maximální efektivita přichází hlavně ve městech, kde mild-hybridní ústrojí profituje ze schopnosti jezdit jen na elektřinu. Pohonná jednotka se vypíná při poklesu rychlosti na 30 km/h, užití 48voltového okruhu pak má udržet spalovací jednotku po delší dobu v nečinnosti, a to i za horkých letních nebo mrazivých zimních dní, kdy klimatizace jede naplno.
Pokud budete jezdit hodně ve městě, můžete ušetřit ještě více, v jiných situacích to nebude tak žhavé. Hmotnost hybridu je o jednašedesát kilogramů vyšší, je tak dost možné, že třeba při aktivnější jízdě po okreskách bude spotřeba naopak vyšší. Zajímavé také je, že diesel bez „eko-balastu“ dá s manuálem stovku za 9,9 sekundy, tedy stejně rychle jako mild-hybridní provedení.
Hybridní ústrojí přitom umí přidat až 12 kW živených z baterií usazených pod podlahou zavazadelníku. Jeho kapacita kvůli tomu poklesla z 502 na 459 litrů, respektive z 1 492 na 1 449 l. Za 30 tisíc si tedy připlácíte za zhoršení praktičnosti i zachování stejné jízdní dynamiky, což ostatně neplatí jen o sprintu na stovku (automat danou disciplínu zvládá pokaždé za 9,5 sekundy), ale rovněž o nejvyšší rychlosti 201 km/h.
I když správně bychom měli napsat, že za zhoršenou praktičnost jste připláceli 30 tisíc korun. S platností k 1. dubnu letošního roku české zastoupení inovovalo ceník a rozdíl mezi ryzím dieselem a mild-hybridní variantou snížilo na 20 000 Kč. Zatímco tedy Tucson 2,0 CRDi vás vyjde minimálně na 809 990 Kč, za provedení 2,0 CRDi MHSG dáte 829 990 Kč. Tím však inovace nekončí, nově je totiž možné volit mezi duální nabídkou také u méně výkonného 1,6litrového turbodieselu.
Než se k novince dostaneme, dodáme jen poslední zmínku k dvoulitru. Týkat se bude výkonu, který činí 185 koní, zatímco točivý moment narostl na 400 Nm. Platí to o hybridní i nehybridní verzi, přičemž zákazníci mohou v obou případech volit mezi šestistupňovým manuálem a osmistupňovou automatickou převodovkou. To neplatí v případě jedna-šestky CRDi, méně objemný dieselový agregát má k dispozici manuál a sedmistupňový dvouspojkový automat.
Konkrétní data o spotřebě mild-hybridní verze zmíněna nebyla, nicméně standardní diesel se 136 koňmi a 320 Nm jezdí v průměru za 4,7 až 5,2 litru v závislosti na zvoleném pohonu a převodovce. Stovku pak nejrychleji zdolá za 11,2 sekundy a maximálně zvládne 180 km/h. Kromě toho lze objednat i verzi se 115 koňmi a 280 Nm, ta je však pouze levnější. Nikoliv však rychlejší či úspornější. Mild-hybrid pak stejně jako u dvoulitru podražil o 20 tisíc korun.






Hyundai Tucson je k mání s mild-hybridní technikou...
...ta ale zrovna mnoho výhod vůči konvenčnímu dieselovému provedení nepřináší
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nejnovější články
Němci obnoví dotace na elektrická auta. Tentokrát tak, že si je vychytralí budou moci „koupit” úplně zadarmo
včeraNejnovější VW nevypadá jako nic, co už od Němců známe, přesto je má vrátit na prodejní trůn
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraNové řešení nabíjení elektromobilů v Austrálii vypadá jako žert, je to ale smutná skutečnost
včeraToyota nečekaně ukázala novou Corollu. Je tak jiná, že budete mít problém si ji spojit s jejím jménem
včera
Živá témata na fóru
- Cupra obecně 10.15. 05:10 - kilttraffic
- Policejní kontroly a měření 10.14. 23:32 - GeneHawkins
- BMW Divize 10.14. 23:07 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.14. 20:41 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.14. 16:58 - 911T
- Čerpadlo ostřikovačů 10.14. 16:15 - stenly11
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda
- Chlubítko univerzální 10.13. 17:17 - jerry