Ironie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět

Britská auta platí za nekvalitní a nespolehlivá už dekády a sama automobilka před pár léty přiznala, že právě to jí láme vaz. Pokud v reakci na toto přiznání skutečně něco změnila, pak řešení přichází doslova s křížkem po funuse.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ironie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět

před 6 hodinami | Petr Prokopec

Ironie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět

/

Foto: Jaguar

Britská auta platí za nekvalitní a nespolehlivá už dekády a sama automobilka před pár léty přiznala, že právě to jí láme vaz. Pokud v reakci na toto přiznání skutečně něco změnila, pak řešení přichází doslova s křížkem po funuse.

Prodeje Jaguaru ve Spojených státech v posledních letech drasticky klesají stejně jako jinde ve světě. Zatímco ještě v roce 2017 měla britská značka na druhé straně Atlantiku na kontě 39 594 prodaných aut, předloni ale zvládla prodat už jen 8 284 nových vozů. Letošní prodeje se pak limitně blíží nule, za čímž stojí hlavně to, že se Jaguar pokouší o znovuzrození, které má za pomoci elektrického pohonu posunout značku do vyšších pater trhu. A přímá návaznost neexistuje, Britové prodej svých spalovacích aut už ukončili a nic nového zatím v nabídce nemají.

Jak už ale padlo, prodeje automobilky padaly prakticky po celém světě už léta předtím, což mělo pochopitelně jiný důvod. Mluvilo se o image zkažené nekvalitou a nespolehlivostí, s jakou byly Jaguary po dekády spojovány, což sama automobilka v roce 2021 překvapivě označila za důvod svého úpadku. A vypadá to, že se s tím v reakci na tento „objev” rozhodla něco dělat.

Nekvalitu Jaguarů totiž po léta potvrzovaly všemožné studie kvality a spolehlivosti, v novém žebříčku tzv. IQS (Initial Quality Study, Studie počáteční kvality) společnosti J.D. Power ale najednou zabodovaly. IQS se soustředí na pocity z vlastnictví nových aut v prvních 90 dnech po pořízení a letos v ní popisovalo své dojmy 92 694 majitelů, kteří dali vzniknout žebříčku poskládaném dle počtu nahlášených problémů na sto aut (PP100). Čím nižšího skóre pak značka či model dosáhne, tím lepší je jejich umístění.

Jaguar v IQS býval přeborníkem v negativním smyslu slova, aktuální IQS ovšem tuto automobilku řadí na celkové čtvrté místo! Se 175 problémy na sto aut se umístila za vedoucím Lexusem (166 PP100), Nissanem (169 PP100) a Hyundai (173 PP100). V podstatě se tak dá říci, že když už se Jaguar konečně naučil vyrábět auta tak, aby jeho klientela nemusela soustavně lomit rukama, poslal je na věčnost. To je zas jednou chytré, že?

V případě hlášených problém kritika nejčastěji mířila k palubním systémům a jejich fungování, neboť výrobci se rozhodli, že budoucností budou dotykové obrazovky a minimum či zcela žádná tlačítka. To ovšem majitele vede k nemalé frustraci, neboť často musí sundat oči z vozovky a složitě hledat i tak často používanou věc, jako je ovládání klimatizace. Něco takového není jen nepohodlné, ale také nebezpečné. Navíc zatímco fyzická tlačítka bez problémů fungovala celé dekády, elektronická řešení nezřídka selhávají o krátce po pořízení nového vozu.

V tomto kontextu nepřekvapí, že na chvostu pořadí značek najdeme Rivian s 274 PP100, přičemž druhé nejhorší Audi (269 PP100) není příliš vzdáleno. Pro německou značku to vážně není dobrý výsledek, letos je na tom ostatně hůř, než tomu bylo loni u Tesly. Ta si navíc letos polepšila z 262 na 200 problémů na sto aut, čímž už se dostala na dostřel průměru branže (192 PP100). Těsně nad touto čarou přitom skončilo Porsche (188 PP100), které dříve studiím vládlo. Jistě není náhodou, že Audi a Porsche patří na našem webu k nejkritizovanějším značkám vzhledem k tomu, kam aktuálně míří. Poslední test nové Porsche byl jedno velké kvalitativní fiasko.

Dá se navíc předpokládat, že německá automobilka by dopadla daleko hůř, kdyby její celkové skóre nevylepšil model 911, který je pořád hodnocen nejlíp ze všech. Za pozornost pak stojí, že nejlépe ze studie vyšla čistě spalovací auta (184 PP100) následovaná hybridy (196 PP100). Elektromobily jsou na tom ovšem již o poznání hůře (212 PP100), největší kritika však míří k plug-in hybridům (237 PP100). Přímou kauzalitu bychom mezi tím nehledali (i když...), to spíš elektrická a plug-in hybridní auta často sází na nesmyslná moderní „trendy” řešení, která mají tendenci selhávat.


Ironie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět - 1 - J.D. Power 2025 IQS USA 01Ironie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět - 2 - J.D. Power 2025 IQS USA 02Ironie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět - 3 - J.D. Power 2025 IQS USA 03Ironie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět - 4 - J.D. Power 2025 IQS USA 04
Nová studie IQS společnosti J.D. Power překvapivě do dobrého světla staví hlavně Jaguar. Děje se tak ovšem zrovna v době, kdy chválené vozy britské značky již nekoupíte. Ooops. Grafika: J.D. Power, tiskové materiály

Zdroj: J.D. Power

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.