Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ironie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět
před 6 hodinami | Petr Prokopec
Britská auta platí za nekvalitní a nespolehlivá už dekády a sama automobilka před pár léty přiznala, že právě to jí láme vaz. Pokud v reakci na toto přiznání skutečně něco změnila, pak řešení přichází doslova s křížkem po funuse.
Prodeje Jaguaru ve Spojených státech v posledních letech drasticky klesají stejně jako jinde ve světě. Zatímco ještě v roce 2017 měla britská značka na druhé straně Atlantiku na kontě 39 594 prodaných aut, předloni ale zvládla prodat už jen 8 284 nových vozů. Letošní prodeje se pak limitně blíží nule, za čímž stojí hlavně to, že se Jaguar pokouší o znovuzrození, které má za pomoci elektrického pohonu posunout značku do vyšších pater trhu. A přímá návaznost neexistuje, Britové prodej svých spalovacích aut už ukončili a nic nového zatím v nabídce nemají.
Jak už ale padlo, prodeje automobilky padaly prakticky po celém světě už léta předtím, což mělo pochopitelně jiný důvod. Mluvilo se o image zkažené nekvalitou a nespolehlivostí, s jakou byly Jaguary po dekády spojovány, což sama automobilka v roce 2021 překvapivě označila za důvod svého úpadku. A vypadá to, že se s tím v reakci na tento „objev” rozhodla něco dělat.
Nekvalitu Jaguarů totiž po léta potvrzovaly všemožné studie kvality a spolehlivosti, v novém žebříčku tzv. IQS (Initial Quality Study, Studie počáteční kvality) společnosti J.D. Power ale najednou zabodovaly. IQS se soustředí na pocity z vlastnictví nových aut v prvních 90 dnech po pořízení a letos v ní popisovalo své dojmy 92 694 majitelů, kteří dali vzniknout žebříčku poskládaném dle počtu nahlášených problémů na sto aut (PP100). Čím nižšího skóre pak značka či model dosáhne, tím lepší je jejich umístění.
Jaguar v IQS býval přeborníkem v negativním smyslu slova, aktuální IQS ovšem tuto automobilku řadí na celkové čtvrté místo! Se 175 problémy na sto aut se umístila za vedoucím Lexusem (166 PP100), Nissanem (169 PP100) a Hyundai (173 PP100). V podstatě se tak dá říci, že když už se Jaguar konečně naučil vyrábět auta tak, aby jeho klientela nemusela soustavně lomit rukama, poslal je na věčnost. To je zas jednou chytré, že?
V případě hlášených problém kritika nejčastěji mířila k palubním systémům a jejich fungování, neboť výrobci se rozhodli, že budoucností budou dotykové obrazovky a minimum či zcela žádná tlačítka. To ovšem majitele vede k nemalé frustraci, neboť často musí sundat oči z vozovky a složitě hledat i tak často používanou věc, jako je ovládání klimatizace. Něco takového není jen nepohodlné, ale také nebezpečné. Navíc zatímco fyzická tlačítka bez problémů fungovala celé dekády, elektronická řešení nezřídka selhávají o krátce po pořízení nového vozu.
V tomto kontextu nepřekvapí, že na chvostu pořadí značek najdeme Rivian s 274 PP100, přičemž druhé nejhorší Audi (269 PP100) není příliš vzdáleno. Pro německou značku to vážně není dobrý výsledek, letos je na tom ostatně hůř, než tomu bylo loni u Tesly. Ta si navíc letos polepšila z 262 na 200 problémů na sto aut, čímž už se dostala na dostřel průměru branže (192 PP100). Těsně nad touto čarou přitom skončilo Porsche (188 PP100), které dříve studiím vládlo. Jistě není náhodou, že Audi a Porsche patří na našem webu k nejkritizovanějším značkám vzhledem k tomu, kam aktuálně míří. Poslední test nové Porsche byl jedno velké kvalitativní fiasko.
Dá se navíc předpokládat, že německá automobilka by dopadla daleko hůř, kdyby její celkové skóre nevylepšil model 911, který je pořád hodnocen nejlíp ze všech. Za pozornost pak stojí, že nejlépe ze studie vyšla čistě spalovací auta (184 PP100) následovaná hybridy (196 PP100). Elektromobily jsou na tom ovšem již o poznání hůře (212 PP100), největší kritika však míří k plug-in hybridům (237 PP100). Přímou kauzalitu bychom mezi tím nehledali (i když...), to spíš elektrická a plug-in hybridní auta často sází na nesmyslná moderní „trendy” řešení, která mají tendenci selhávat.




Nová studie IQS společnosti J.D. Power překvapivě do dobrého světla staví hlavně Jaguar. Děje se tak ovšem zrovna v době, kdy chválené vozy britské značky již nekoupíte. Ooops. Grafika: J.D. Power, tiskové materiály
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Klání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před hodinouČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
před 2 hodinamiNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
před 4 hodinamiLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
před 5 hodinamiIronie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva