Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Italové odhalili pneumatiku budoucnosti, vypadá jako ty dnešní, ale umí toho víc
31.12.2019 | Mirek Mazal
Pneumatiky jsou na dnešních autech jednou z posledních částí, které unikají digitalizaci. Italové to chtějí změnit, tzv. Cyber Tire, což není pneu pro Teslu.
Moderní automobily hojně využívají všechny dostupné technologie k vytvoření komfortního prostředí řidiče obklopeného chytrými asistenty a jinak vstřícnými systémy. Soudobé prvky výbavy běžně komunikují přes OBD, některé se pak připojují bezdrátově. Snad jediná část auta, která se zatím nesnaží mít vlastní rozum, jsou pneumatiky.
Společnost Pirelli ovšem plánuje propojit i tento zbylý kus vozu s počítačem prostřednictvím zařízení Cyber Tire. Klasické pláště držící auto na silnici sice budou vypadat stejně, ztratí ale zastaralou auru a budou obsypány senzory spojenými s nadřazeným software. Informace od kol by měly putovat dále prostředím bezdrátové sítě 5G.
Pátá generace telekomunikačního standardu byla spuštěna letos v Jižní Koreji, o něco později byl zahájen vývoj automobilového využití firmami Pirelli, Ericsson, Audi, Tim, Italdesign a KTH. Tyto významné společnosti se podílejí na zavedení Cyber Tire do sériové podoby, která je stěžejním smyslem probíhajícího projektu.
Demonstrace konceptu s využitím dvou vozidel nastala v italském Turíně. Vedoucí vůz dostal na vodě aquaplaning, aby se projevila okamžitá činnost čidel informujících připojenou síť dalších řídicích jednotek kooperujících aut. Spolupracující systém vedlejšího automobilu byl schopen rozluštit upozornění změny adhezních podmínek a adekvátně zareagoval.
Samy pneumatiky spolu navíc komunikují a dovedou online varovat jiné vozy před možným nebezpečím pod koly. Doplňková funkce budoucnosti bude údajně schopna řešit nejen nebezpečné podmínky na silnici, ale přibudou i data o modelu pneumatiky, ujetých kilometrech a aktuálním dynamickém zatížení. Méně propracované monitorování tlaku a teploty už zvládá řada gum Pirelli P Zero Trofeo, novější provedení Cyber Tire jim přidá více inteligence.
Do zavedení chytřejšího obutí se snaží mluvit i Daimler. Elektronika prototypových kol Mercedesů bude brzy umět číst přilnavost vzorku a informace o přítomnosti sněhu či ledu posílat do centrály správy silnic. Podle vyhodnocených dat dispečeři zajišťují zimní sjízdnost udržovaných komunikací.








Multimediální doba zasáhla i pneumatiky osobních aut - vypadat budou stejně, nebudou ale „hloupé” jako dnes
Zdroj: Pirelli
Bleskovky
Řidiče Porsche 911 změřili z vrtulníku, jak jede 285 km/h na silnici s povolenou stodvacítkou, to se hned tak nevidí
včeraSilniční F1 Mercedesu se poprvé ukázala v akci na veřejnosti. Zní jako skutečná F1 a pochvala to není
24.6.2022Starosta New Yorku nechal zničit zabavené motorky buldozerem a čekal potlesk, přišlo něco úplně jiného
23.6.2022
Nejčtenější články
Šéf VW a Škody v Rusku informoval dealery o tom, co bude. Octavia stop, Karoq stop, Kodiaq stop
26.5.2022Němci představili dieselový kombík schopný uhánět až 273 km/h, to by dnes čekal málokdo
26.5.2022Šéf Renaultu se tvrdě opřel do nových emisních norem EU, je to prý extrémismus bez špetky zdravého rozumu
26.5.2022Pokus Američanů postavit první silniční auto schopné jet rychlostí přes 500 km/h skončil fiaskem
26.5.2022Nastal začátek konce, nejlepší motory Mercedesu už se objevují v autech s adekvátními jmény
26.5.2022
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva - Autokamery Mio jsou oficiálně nejprodávanější značkou v ČR!
tisková zpráva