Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Italský trh s auty je šílený, jediný model odpískané značky se prodává 304krát líp než všechny Tesly
5.6.2022 | Petr Prokopec
Na divoké výkyvy na jednotlivých trzích s auty už jsme si v poslední době docela zvykli, v Itálii lze ale stále vysledovat neobvykle vysoké množství paradoxů. Je to zvláštní, kde jinde ale čekat něco bláznivého než právě v Itálii?
Vzpomenout si na předloňské jaro už dá leckomu zabrat. Situace nicméně nebyla zrovna veselá, neboť Evropa se potýkala s první vlnou koronaviru, která tehdy zasáhla především Itálii. Dění na prakticky celém apeninské poloostrově se tak na dlouho téměř zastavilo, v květnu už se ale začaly dávat věci do pohybu. Tehdy se v zemi prodalo 99 711 aut, což sice znamenalo drastický pokles oproti 197 881 vozům prodaným o rok dříve, vedle 4 295 aut prodaných v dubnu šlo ale o ohromné zotavení.
Ve srovnání s rokem 2020 je letos pořád lépe, oproti tomu loňskému ale už nikoli. V květnu se tak v Itálii dle dat asociace automobilových výrobců ANFIA prodalo 121 299 aut, což oproti loňským 142 932 vozům znamená více jak 15% pokles. To je na evropské poměry ještě slušný stav, který největší koncerny jako Stellantis (-15,6 %), VW Group (-14,7 %) nebo Groupe Renault (-14,2 %) v zásadě kopírují, u jednotlivých značek už jsou ale výkyvy mnohem zajímavější. A pohled na úspěšné modely též.
Pozoruhodné jsou nepochybně kladné meziroční bilance Dacie (+0,5 %), Hyundai (+0,1 %), Ferrari (+42,5 %) nebo Lamborghini (+67,6 %) ukazující, že kdo má auta levná, kdo auta má nebo kdo prodává auta těm, kteří na ně mají, potíže nezná. Většina značek se ale propadla do těžkých ztrát. Fiat, Peugeot i Citroën jsou dole okolo 20 %, Audi o 27,6 %, Dacia o 26 %, v háji jsou Mercedes (-27,6 %), Jaguar (-47,4 %), Mitsubishi (-35,8 %) nebo Subaru (-54,4 %).
Propasti mezi úspěšnými a neúspěšnými značkami jsou tak mimořádně hluboké, a to pořád nevíte to nejlepší. V Itálii už nějaký ten pátek působí čínské Chery, které tam prodává své vozy pod u nás zcela značkou DR Automobile. Ta s levnými a reálně dostupnými vozy doslova raketově roste, v květnu s 1 842 prodanými auty zaznamenala nárůst o 162,8 % meziročně. Na opačném konci žebříčku je pak Tesla s pouhými 14 prodanými auty a meziročním poklesem o 96,7 %.
Je to jistě dáno i nárazovými dodávkami nových Tesel, přesto jde o mimořádně nízké číslo, které nesvědčí o ničem dobrém. Do zajímavého kontextu dávají výsledek Američanů prodeje Lancie Ypsilon, tedy letitého hatchbacku a posledního modelu značky, která měla zcela skončit a nyní působí jen na italském trhu. Její kořeny jsou ale tak silné, že si jen v květnu našla neskutečných 4 257 kupců. Prodává se tak 304krát lépe než všechny modely Tesly. A je tak úspěšná, že sama překoná portfolia většiny automobilek působících na Apeninském poloostrově - Kia, Hyundai, Renault, Škoda, BMW, Mercedes, Nissan... Ti a mnozí další se musí sklonit před jedním vyčpělým mini Lancie.
Nelze se tak divit rozhodnutí koncernu Stellantis, že odvolal, co odvolal a slíbil, co slíbil, neboť Lancie má evidentně stále co říci. Zda jí někam posune nabízení pouze elektrických aut, je na jinou debatu, kterou nakonec otevírá i pohled na nejprodávanější modely v Itálii - jasně vede stárnoucí Fiat Panda (současné generaci je 11 let) před právě Ypsilonem (11 let) a spalovacím Fiatem 500 (15 let, sic). To je fascinující první trojka.
Inu, Itálie... Na druhou stranu, neukazuje i tento výsledek, že lidé nestojí ani tak o nějaké elektrické výmysly za milion, ale klidně si raději koupí jednoduché, praktické a především levné auto, i když je morálně přes dekádu staré? Také to ukazuje, co můžeme čekat, budou-li někdy elektromobily reálně nařízeny a spalovací vozy zakázány. Zachovalá spalovací ojetina jakéhokoli stáří se najednou snadno stane novým objektem touhy davů.






Lancia Ypsilon se sice dočkala už několika faceliftů, morálně je to ale 11 let staré auto. Přesto se prodává tak dobře, že Tesly překonává 304krát a jako jediný model zastiňuje kompletní portfolia většiny značek. Foto: Lancia
Zdroj: ANFIA
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před hodinouSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejčtenější články
GM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
13.4.2025Někdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
13.4.2025Toto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
13.4.2025EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
13.4.2025Prodaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
14.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva