Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XE 2015 je tu. Verze S s 340 koňmi dá stovku za 5,1 sekundy
8.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový sedan dostane ve výkonnější verzi šestiválec. Nejprodávanější ale bude diesel o výkonu 163 koní, který má jezdit za 3,8 litru.
O novém sedanu britské automobilky se mluví již více než dva roky, přičemž první zmínka zazněla někdy v březnu 2012. Od té doby jsme tu měli spekulace ohledně názvu, kdy ve hře byly varianty jako XS nebo Q-Type, i celou řadu oficiálních avíz a upoutávek. Nyní ovšem můžeme konečně přivítat nový Jaguar XE jako takový, neboť konkurence pro BMW řady 3 byla aktuálně slavnostně odhalena v londýnském výstavním centru Earls Court. Toto místo je přitom pro automobilku velmi symbolické, neboť v průběhu 60 let právě zde představila 14 novinek - malý sedan je tou patnáctou a zároveň je vůbec posledním vozem, který se zde ve své premiéře ukázal. Na jaře příštího roku má totiž centrum být strženo a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť.
To jsme ovšem poněkud odbočili, proto rychle zpátky k samotnému vozu. Ten je vůbec prvním britským modelem postaveným na zcela nové platformě iQ[Al]. Celohliníkovou ji ovšem ve výsledku nazvat nemůžeme, neboť tento materiál se na konstrukci podílí „pouze“ ze 75 procent. Zbývajících 25 procent komponentů bylo vyrobeno z oceli a najdeme je především na zádi. Jaguaru ovšem tento krok můžeme bez problémů odpustit, neboť důvodem byla snaha o ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. Přesný počet kilogramů některé z verzí bohužel oznámen nebyl, automobilka hovoří pouze o hodnotě „od 1 474 kg”, což by nebylo příliš na žádnou z variant. Na lepší informace si ale ještě musíme počkat.
Blíže se ovšem můžeme zadívat na karoserii. Ta plně odpovídá stávajícímu stylistickému jazyku značky, přičemž šéfdesignér Ian Callum kladl kromě vzhledu důraz rovněž na aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu tedy ve výsledku poklesl na Cd 0,26, což je velmi nízká hodnota, která pomůže dynamice i provozní efektivitě. Zůstaneme-li ale ještě chvíli u karoserie samotné, je třeba dodat její rozměry - 4 672 mm na délku, 1 850 mm na šířku, 1 416 mm na délku a rozvor náprav 2 835. Pro srovnání - všechny rozměry jsou o něco málo větší než u BMW 3, pouze výška je o 14 mm menší.



Se zmíněnou hmotností a aerodynamikou chce být XE také adekvátně úsporné. Realitu ukáže čas, „papírové snahy” automobilky, podstatné především v rámci emisních limitů, ale zatím vniveč nepřicházejí. Souběžně se zcela novým dvoulitrovým turbodieselem totiž hodnota CO2 nejúspornějšího modelu dosahuje pouhých 99 gramů na kilometr, což odpovídá spotřebě 3,8 litru nafty na 100 km. Tento model dostal do vínku 163 koní a 380 Nm točivého momentu, jízdní dynamika ale známa není. Slavnostní představení ve zmiňovaném centru Earls Court bylo totiž spojeno hlavně s premiérou verze XE S, na kterou se nyní podíváme blíže.
Tuto variantu nepohání nové čtyřválce z rodiny Ingenium, nýbrž přeplňovaný třílitrový šestiválec známý třeba ze základního Jaguaru F-Type. Počítat tedy můžeme s výkonem 340 koní při 6 500 ot./min a točivým momentem 450 Nm při 4 500 ot./min, díky nimž se sedan dostane na stovku za velmi pěkných 5,1 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí omezenou elektronicky na 250 km/h. Papírová kombinovaná spotřeba činí 8,3 litru na 100 km, něco nám ale říká, že v reálu se s podobný apetitem v XE S příliš nesvezete...
Tyto hodnoty náleží vozu osazenému osmistupňovým automatem ZF. Britové uvádí, že nabídnout i verze s manuální převodovkou, zatím ale nezmiňují, o jaké motory konkrétně půjde. Hovoří se základních modelech osazených čtyřválci, snad by se ale „manuální perestrojka” nemusela vyhnout ani provedení S. V tomto ohledu si budeme muset počkat až na 2. říjen a pařížský autosalon, kde má Jaguar říci více.
Tím nám ale informační pramen zdaleka nevysychá, z motorového prostoru se ovšem přesuneme k podvozku. Ten vpředu užívá dvojitých lichoběžníků, zatímco vzadu pracuje náprava typu Integral Link. Ta je velmi podobná víceprvkové, nabízet ovšem má mnohem větší komfort. A to i ve chvílích, kdy sáhnete po příplatkových 20palcových kolech. Standardem ale zřejmě budou osmnáctky, přičemž u méně výkonných modelů bude možné zajít ještě o palec či dva níže.
Uvnitř pak na všechny majitele nového Jaguaru XE má čekat kultivovaná a exkluzivní atmosféra, kterou verze XE S obohacuje o sportovní nádech. A to hlavně díky záplavě metalických doplňků a červeno-černému koženému čalounění. Nechybí samozřejmě ani sedadla s výrazným bočním vedením či dnes již typický kruhový ovladač zmiňované převodovky, opomenout nesmíme ani elektrický posilovač řízení vyvinutý přímo u Jaguaru.
Dalšími pomocníkem se stane nový laserový head-up displej, který oproti konvenčnímu nabízí jasnější obraz a zároveň nižší hmotnost. Tento displej však není až tak revoluční novinkou, v tomto směru prim drží systém All Surface Progress Control. Ten vychází z technologie Land Roveru, přičemž vyvinut byl hlavně při jízdě mimo terén. Jaguaru ovšem pomůže na silnici s hledáním optimální přilnavosti na kluzkém povrchu, kdy funguje při rychlostech od 3,6 do 30 km/h.
Mimo to můžete výbavu rozšířit o kamerový systém monitorující veškeré okolí vozu, kdy detekovány jsou rovněž dopravní značky a systém zvládne i automatické parkování či brzdění. Středová konzole pak pro změnu hostí nový multimediální systém InControl, se kterým přichází osmipalcový dotykový displej, hlasové ovládání, satelitní navigace nebo propojení s internetem. Za příplatek lze pak Jaguar XE vybavit i audio systémem Meridian.
Počítat můžete rovněž s aplikacemi pro smartphony, které operují na bázi systémů iOs nebo Android. Dálkově s nimi přitom lze ovládat klimatizaci či odemykání a zamykání vozu, nastartovat můžete i motor. Tím ovšem můžeme naše představení uzavřít, přičemž jen dodáme, že do prodeje novinka zamíří v prvním pololetí příštího roku. Za základní benzinový čtyřválec 2,0 GTDi o výkonu 200 koní dáte 1 037 212 Kč, zatímco zmiňovaný diesel bude stát 1 038 664 Kč.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014.
Kompletní galerie oficiálních fotografií nového Jaguaru XE ve verzi S































Nový sedan Jaguaru byl prozatím odhalen pouze ve verzi XE S, na pařížském autosalonu ovšem budou k vidění i základní verze
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejčtenější články
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.02. 21:54 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.02. 21:20 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
