Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XE 2015 je tu. Verze S s 340 koňmi dá stovku za 5,1 sekundy
8.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový sedan dostane ve výkonnější verzi šestiválec. Nejprodávanější ale bude diesel o výkonu 163 koní, který má jezdit za 3,8 litru.
O novém sedanu britské automobilky se mluví již více než dva roky, přičemž první zmínka zazněla někdy v březnu 2012. Od té doby jsme tu měli spekulace ohledně názvu, kdy ve hře byly varianty jako XS nebo Q-Type, i celou řadu oficiálních avíz a upoutávek. Nyní ovšem můžeme konečně přivítat nový Jaguar XE jako takový, neboť konkurence pro BMW řady 3 byla aktuálně slavnostně odhalena v londýnském výstavním centru Earls Court. Toto místo je přitom pro automobilku velmi symbolické, neboť v průběhu 60 let právě zde představila 14 novinek - malý sedan je tou patnáctou a zároveň je vůbec posledním vozem, který se zde ve své premiéře ukázal. Na jaře příštího roku má totiž centrum být strženo a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť.
To jsme ovšem poněkud odbočili, proto rychle zpátky k samotnému vozu. Ten je vůbec prvním britským modelem postaveným na zcela nové platformě iQ[Al]. Celohliníkovou ji ovšem ve výsledku nazvat nemůžeme, neboť tento materiál se na konstrukci podílí „pouze“ ze 75 procent. Zbývajících 25 procent komponentů bylo vyrobeno z oceli a najdeme je především na zádi. Jaguaru ovšem tento krok můžeme bez problémů odpustit, neboť důvodem byla snaha o ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. Přesný počet kilogramů některé z verzí bohužel oznámen nebyl, automobilka hovoří pouze o hodnotě „od 1 474 kg”, což by nebylo příliš na žádnou z variant. Na lepší informace si ale ještě musíme počkat.
Blíže se ovšem můžeme zadívat na karoserii. Ta plně odpovídá stávajícímu stylistickému jazyku značky, přičemž šéfdesignér Ian Callum kladl kromě vzhledu důraz rovněž na aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu tedy ve výsledku poklesl na Cd 0,26, což je velmi nízká hodnota, která pomůže dynamice i provozní efektivitě. Zůstaneme-li ale ještě chvíli u karoserie samotné, je třeba dodat její rozměry - 4 672 mm na délku, 1 850 mm na šířku, 1 416 mm na délku a rozvor náprav 2 835. Pro srovnání - všechny rozměry jsou o něco málo větší než u BMW 3, pouze výška je o 14 mm menší.



Se zmíněnou hmotností a aerodynamikou chce být XE také adekvátně úsporné. Realitu ukáže čas, „papírové snahy” automobilky, podstatné především v rámci emisních limitů, ale zatím vniveč nepřicházejí. Souběžně se zcela novým dvoulitrovým turbodieselem totiž hodnota CO2 nejúspornějšího modelu dosahuje pouhých 99 gramů na kilometr, což odpovídá spotřebě 3,8 litru nafty na 100 km. Tento model dostal do vínku 163 koní a 380 Nm točivého momentu, jízdní dynamika ale známa není. Slavnostní představení ve zmiňovaném centru Earls Court bylo totiž spojeno hlavně s premiérou verze XE S, na kterou se nyní podíváme blíže.
Tuto variantu nepohání nové čtyřválce z rodiny Ingenium, nýbrž přeplňovaný třílitrový šestiválec známý třeba ze základního Jaguaru F-Type. Počítat tedy můžeme s výkonem 340 koní při 6 500 ot./min a točivým momentem 450 Nm při 4 500 ot./min, díky nimž se sedan dostane na stovku za velmi pěkných 5,1 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí omezenou elektronicky na 250 km/h. Papírová kombinovaná spotřeba činí 8,3 litru na 100 km, něco nám ale říká, že v reálu se s podobný apetitem v XE S příliš nesvezete...
Tyto hodnoty náleží vozu osazenému osmistupňovým automatem ZF. Britové uvádí, že nabídnout i verze s manuální převodovkou, zatím ale nezmiňují, o jaké motory konkrétně půjde. Hovoří se základních modelech osazených čtyřválci, snad by se ale „manuální perestrojka” nemusela vyhnout ani provedení S. V tomto ohledu si budeme muset počkat až na 2. říjen a pařížský autosalon, kde má Jaguar říci více.
Tím nám ale informační pramen zdaleka nevysychá, z motorového prostoru se ovšem přesuneme k podvozku. Ten vpředu užívá dvojitých lichoběžníků, zatímco vzadu pracuje náprava typu Integral Link. Ta je velmi podobná víceprvkové, nabízet ovšem má mnohem větší komfort. A to i ve chvílích, kdy sáhnete po příplatkových 20palcových kolech. Standardem ale zřejmě budou osmnáctky, přičemž u méně výkonných modelů bude možné zajít ještě o palec či dva níže.
Uvnitř pak na všechny majitele nového Jaguaru XE má čekat kultivovaná a exkluzivní atmosféra, kterou verze XE S obohacuje o sportovní nádech. A to hlavně díky záplavě metalických doplňků a červeno-černému koženému čalounění. Nechybí samozřejmě ani sedadla s výrazným bočním vedením či dnes již typický kruhový ovladač zmiňované převodovky, opomenout nesmíme ani elektrický posilovač řízení vyvinutý přímo u Jaguaru.
Dalšími pomocníkem se stane nový laserový head-up displej, který oproti konvenčnímu nabízí jasnější obraz a zároveň nižší hmotnost. Tento displej však není až tak revoluční novinkou, v tomto směru prim drží systém All Surface Progress Control. Ten vychází z technologie Land Roveru, přičemž vyvinut byl hlavně při jízdě mimo terén. Jaguaru ovšem pomůže na silnici s hledáním optimální přilnavosti na kluzkém povrchu, kdy funguje při rychlostech od 3,6 do 30 km/h.
Mimo to můžete výbavu rozšířit o kamerový systém monitorující veškeré okolí vozu, kdy detekovány jsou rovněž dopravní značky a systém zvládne i automatické parkování či brzdění. Středová konzole pak pro změnu hostí nový multimediální systém InControl, se kterým přichází osmipalcový dotykový displej, hlasové ovládání, satelitní navigace nebo propojení s internetem. Za příplatek lze pak Jaguar XE vybavit i audio systémem Meridian.
Počítat můžete rovněž s aplikacemi pro smartphony, které operují na bázi systémů iOs nebo Android. Dálkově s nimi přitom lze ovládat klimatizaci či odemykání a zamykání vozu, nastartovat můžete i motor. Tím ovšem můžeme naše představení uzavřít, přičemž jen dodáme, že do prodeje novinka zamíří v prvním pololetí příštího roku. Za základní benzinový čtyřválec 2,0 GTDi o výkonu 200 koní dáte 1 037 212 Kč, zatímco zmiňovaný diesel bude stát 1 038 664 Kč.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014.
Kompletní galerie oficiálních fotografií nového Jaguaru XE ve verzi S
Nový sedan Jaguaru byl prozatím odhalen pouze ve verzi XE S, na pařížském autosalonu ovšem budou k vidění i základní verze
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Padlá rodinná hvězda od VW v bazarech stále láká praktičností, odrazuje ale drahou poruchovostí
před 11 hodinamiElektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
včeraHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
včeraBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
včeraPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub