Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XF Sportbrake: kočka s batohem je oficiálně venku
29.2.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Je až k nevíře, jak velké „drama” lze udělat z odhalování nové karosářské verze dobře známého vozu. Nyní jsme ale ve finále, kombi XF je tu.
Příběh odhalování Jaguaru XF Sportbrake alias kombi se táhne již od hloubi loňského roku. Nejprve jako by Britové zkoumali, co na to poví lid, poté ale už přišli s oznámením, že kombi bude a jak se bue jmenovat, vyrojily se první ilustrace, částečná odhalení a nakonec uniklo i pár prvních fotek.
Je to docela dlouhý příběh, uvážíme-li, že s XF se vlastně nic zvláštního nestalo a přibyla mu pouze trocha plechu na zádi. Navíc Jaguar tuto proměnu nikterak zvlášť nestyděl a dokonce se proháněl po všemožných koutech Evropy jen s lehce maskovaným prototypem lákajícím na sledování vývoje této novinky na Twitteru. Možná je to tím, že předchozí (a také první a dosud jediné) „kočičí” kombi X-Type bylo symbolem tehdejšího úpadku značky a zdrojem velké nevole. Jenže problémem byl spíše X-Type jako takový než tato jeho karosářská verze a vyvozovat z tehdejšího neúspěchu jakékoli závěry pro dnešek asi nemá smysl. Tak se pojďme podívat na to, co smysl má - vlastnosti XF Sportbrake.
Pokud začneme tradičně u vzhledu, pak je třeba říci, že nový kombík přesně plní očekávání do něj vkládaná. Zepředu je to již dobře známé faceliftované XF s atraktivní nízkou přídí, zezadu pak - v souladu se svým jménem - dynamicky střižený kombík s pozvolna klesající linií střechy i zadního okna. Designéři si navíc celkem obstojně poradili se zasazením podobných koncových světel jako u sedanu do zádi praktičtější verze a minimálně na fotografiích, i přes fakticky nemalou velikost (vůz měří na délku 4 966 mm a je tedy ještě o 5 mm delší než sedan, ostatní rozměry jsou totožné), působí XF Sportbrake docela kompaktním dojmem.
Jestli se vám bude líbit, nedokážeme předjímat, máme ale zato, že těm, kterým nejsou kombíky vyloženě protivné, se XF Sportbrake zamlouvat bude.
V interiéru zůstává vše při starém, tedy až na zavazadlový prostor a vlastně i prostor pro cestující vzadu. Karoserie údajně používá od sloupku B dále 100 procent nových dílů, což se má podepsat i na 48 mm navíc pro hlavy cestujících vzadu. A kdo seděl vzadu v XF uzná, že toto jsou centimetry, které přijdou vhod. Vrátíme-li se k zavazadelníku, ten nabízí v základu 550 litrů prostoru pro harampádí všeho druhu, po sklopení zadních sedadel až 1 675. Mezi „prémiovou” konkurencí jsou to hodnoty nejvýše průměrné, toto ale dozajista není ten typ kombíku, o jehož koupi by rozhodovalo množství palet s obkladačkami, které jeho kufr pojme.
U Jaguaru navíc nemysleli jen na objem. Víko kufru obsahuje LED nasvěcující prostor za vozem při nočním nakládání materiálu, k dispozici je sklápění zadních sedadel z prostoru pro zavazadla a za příplatek i různé „rozdělovače” a další praktické vychytávky pro samotný zavazadlový prostor.
Technická stránka vozu není prosta překvapení. Čekali jsme, že Sportbrake nabídne v tomto směru totéž co sedan, opak je ale pravdou. Pro začátek bude možné kombi pořídit jen a pouze s naftovými motory - čtyřválcovou 2,2 s výkonem údajně zvýšeným na 204 koní a šestiválcovým třílitrem s 240 nebo 275 koňmi ve variantě Diesel S. Jaguar ale už dříve řekl, že se dočkáme i kombi XFR s pětilitrovými benzinovým osmiválcem s výkonem 510 koní, a tak se tedy dá očekávat, že benzinové motory přijdou ke slovu později.
Zajímavější ovšem je, že pouze provedení kombi dostalo do vínku vzduchové odpružení kol, které nahrazuje standardní tlumiče. Zvládá přizpůsobovat světlou výšku vozu aktuálnímu zatížení a i díky tomu má vůz nabídnout identický projev na silnici jako sedan. Šéfinženýr Jaguaru Mike Cross k tomu doslova řekl: „XF Sportbrake se vyrovná sedanu jak co do aerodynamiku, tak co do torzní tuhosti. Použití vzduchového odpružení nám dovolilo stvořit vůz, který nabízí unikátní kombinaci komfortu a dynamiky bez ohledu na aktuální zatížení.”
Na potvrzení těchto slov si ale ještě počkáme - už proto, že kombíku přibylo k již tak nemalé pohotovostní hmotnosti nezanedbatelných 70 kilogramů navrch.
Další detaily nám Jaguar jistě prozradí na ženevském autosalonu, kde si XF Sportbrake odbude svou veřejnou premiéru. Všechno podstatné nám ale už bez dalšího váhání řekl dnes.












XF Sportbrake dokáže zapůsobit i v reálu
Slova Jaguar a kombi neplatí za kamarádi, novému XF Sportbrake ale nelze upřít jistou ladnost.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 2 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Škoda ukázala víc z nové Octavie. Podstatě se radši úplně vyhýbá, tragikomicky říká, že jde ve stopách první generace
15.8.2025BMW chce nahradit svůj největší propadák dalším kontroverzním modelem, bez opory v tradici má chystat soka Géčka a Defenderu
15.8.2025Nejnovější Lamborghini je tak uřvané, až si ho prý lidé spletou se zemětřesením
15.8.2025Nejpopulárnější auta v místě setkání Trumpa s Putinem: Tyto stroje frčí na Aljašce, jiné vozy tam nepřežijí
15.8.2025Firma ubalila další facku Mercedesu. Céčku dala motor V8, který se do něj prý „nevejde”, navíc připomíná ikonické EVO II
15.8.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka