Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu
30.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jaguar se svým partnery vyvinul a postavil realisticky působící hybridní koncept v karoserii XJ. Britské občany už to stálo přes 300 milionů.
Součástí Festivalu rychlosti v Goodwoodu je kromě jiného také pavilon Fos-Tech, který je vyhrazen různým druhům konceptů od plug-in hybridů, přes studie s vodíkovými články, až po elektromobily. V těchto dnech byste tam našli třeba Tata Megapixel, Opel RAK-e a ve světové premiéře také nový Jaguar XJ_e.
Na rozdíl od staršího prototypu nazvaného XJ Limo-Green s elektromotorem a 1,2litrovým motorem v roli generátoru vypadá další počin Jaguaru poněkud konvenčněji. Místo obvyklého pětilitrového osmiválce se pod přední kapotou krčí přímovstřiková řadová čtyřka o objemu 2,0 litru s turbodmychadlem o výkonu 240 koní z Range Roveru Evoque, která se nově dostala také do modelu XF.
Pohonná jednotka je spojena s upravenou osmistupňovou automatickou převodovkou, jejíž součástí je také elektromotor o výkonu 94 koní, napájený soustavou akumulátorů o kapacitě 12,8 kWh a neznámé hmotnosti. Celkový výkon auta je udáván součtem obou hodnot, tedy 334 koňských sil.
Automobilka tvrdí, že XJ-e umí akcelerovat z nuly na stovku za 6,5 sekundy, podle normy ujede čistě na elektřinu 40 kilometrů a díky nesmyslné metodice měření tak vychází průměrná spotřeba na 3,2 litru na 100 km. Nejvyšší rychlost vozu činí 250 km/h a jeho dojezd (při neznámem objemu nádrže, která může být jiná než v sériovém XJ) téměř 1 100 kilometrů.
Jaguar XJ_e vznikl v rámci projektu REEVolution, jehož součástí jsou kromě JLR (Jaguar-Land Rover) také společnosti Lotus Engineering, Nissan, Xtrac, Think, Axeon nebo EVO Electric. Vzájemná spolupráce několika firem je jistě v pořádku, pokud jsou zainteresované společnosti přesvědčeny o výhodách, bohužel ale ani tohle není zcela nezištná kooperace. Projekt není financován pouze soukromými prostředky zmiňovaných účastníků, ale odčerpává také peníze britským daňovým poplatníkům. Jen od roku 2010 jim spolkl v přepočtu přes 300 milionů korun.
Ačkoli systém pohonu XJ_e vypadá docela realisticky a nápadně podobně technice používané německými značkami, Jaguar o možné produkci zatím mírně mlží. Podle technického ředitele Boba Joyce koncept ukazuje, že se můžeme „v blízké budoucnosti těšit na nějaké zajímavé produkty JLR s nízkými emisemi uhlíku,“ to řekl pro britský Autocar.




Výkony, akcelerace i nejvyšší rychlost, to vše vypadá působivě, vážnost vozu však příliš nevylepšuje přehnaně optimistická průměrná spotřeba 3,2 l/100 km
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 5 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nejnovější články
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 5 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 7 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 8 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 10 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1