Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci jdou někdy proti proudu až moc, prodávají nový vůz s více jak 100 tlačítky
16.4.2019 | Petr Prokopec
Nejsme příznivci přehnané moderny a přílišné integrace ovládacích prvků do dotykových systémů. Jenže i v opačném případě všeho moc škodí.
Na dotykové displeje nahrazující v automobilech tradiční tlačítka lidé obvykle nahlíží ze dvou úhlů - buď tuto novou módu milují, nebo ji nenávidí. Jak už to ale bývá, svět není černobílý a i tady ideál je někde mezi oběma extrémy - v kombinaci velkého displeje a několika tlačítek, jež vám umožní přímý přístup k těm nejdůležitějším funkcím i za jízdy a přitom dovolí rychlé a přímočaré ovládání na místě přes dotykové rozhraní.
Paradoxem je, že ať se již výrobci vydali kterýmkoliv směrem, své snahy vždy postupně začali přehánět. Výsledkem tak v obou případech byl značný chaos, ve kterém se dokázal jen ten, kdo si důkladně nastudoval manuál. Že tomu tak u dotykových displejů není? Tak schválně zkuste v takové Tesle třeba jen navolit klimatizaci nebo spustit cyklovač stěračů. Zjistíte, že kdokoliv v „analogovém“ voze zvládne stejnou činnost rychleji a především bezpečněji, klidně po paměti.
Pokud ovšem usednete do vozu, v jehož případě se výrobce rozhodl, že čím více tlačítek do interiéru napěchuje, tím lépe, moc si nepolepšíte. V takovém případě vám nepomůže asi ani fotografická paměť, místo toho budete muset jednoduše zastavit, dané tlačítko nalézt a teprve poté zmáčknout. Příkladem budiž nový Lexus GS F 10th Anniversary Edition, v jehož případě jen volant zdobí více tlačítek než v mnoha moderních autech celou kabinu.
Tím se však Japonci teprve rozehřívají, neboť řadu dalších tlačítek nalezneme na středové konzoli, středovém tunelu, dveřních panelech či na palubce za volantem. Mimo to tu máme ještě stropní panel. Ovládacích prvků je více než 100 a je jich skutečně přehršel, řada z nich navíc dělá totéž. Třeba volbu mezi skladbami audio systému můžete učinit pomocí tlačítek na levé straně volantu. Stejně tak lze mezi nimi přepínat i tlačítky na právě straně volantu. A aby toho nebylo málo, totéž zvládá i ovládání na středové konzoli.
Někdo by mohl namítnout, že Lexus jednoduše věci pouze předimenzovali, aby tytéž věci mohl ovládat třeba nejen řidič. Nicméně v té chvíli již tedy Japonci nemuseli dovnitř instalovat svou „počítačovou myš“, která vás postupně v palubním menu dovede ke stejnému prvku, jaký máte na dosah po stisknutí jednoho tlačítka - bez ohledu na to, zda se dané tlačítko nachází na levé i pravé straně volantu, stejně jako na středové konzoli.
Jisté nelogičnosti se pak ostatně týkají i samotné myši, jež má po straně v několikamilimetrové vzdálenosti instalované tlačítko „Enter“ sloužící k potvrzení příkazů. Na to ovšem nemusíte vůbec sahat, stačí jen myš zatlačit směrem k podlaze. Proč tu tedy je další tlačítko dělající to samé? Nesmíme zapomenout na skutečnost, že GS F není žádným letitým strojem - jako takový byl představen v roce 2016 a ona 10th Anniversary Edition byla odhalena loni v létě.
Suma sumárum tu tedy máme ani ne rok starý vůz, jenž je posetý desítkami tlačítek. Něco takového snižuje jeho přitažlivost, což je více než škoda, neboť po technické stránce lze staromilství Japonců přivítat. Máme tu totiž kombinaci pohonu zadních kol a atmosférický motor vpředu. Osmiválcová pohonná jednotka disponuje pětilitrovým objemem, ze kterého doluje 473 koní a 530 Nm točivého momentu. Sprint na stovku tak vůz zvládne za 4,5 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost byla elektronicky omezena na 270 km/h.
V české nabídce jej však již nenajdete, stejně jako standardní verzi. Lexus GS se tu sice dlouho prodával, automobilka jej ale nakonec kvůli minimálnímu zájmu stáhla. Vůbec bychom se přitom nedivili, kdyby část zákazníků odešla právě proto, že kabinu hyzdí více než sto tlačítek a ovládacích prvků.
Lexus GS F 10th Anniversary Edition je v prodeji teprve od loňska. Jeho kabina však vypadá jako hodně letitá, tlačítek je v ní ještě více než v autech z 80. let
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB