Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonský propadák, kterým měl konkurovat BMW, končí. Nefungoval v Evropě, nevyšlo to ani nikde jinde
23.8.2024 | Petr Prokopec
Také osud tohoto auta ukazuje, jak hluboko některé japonské automobilky za poslední léta klesly. V případě Nissanu období, kdy byl na vrcholu, zjevně skončilo v roce 2017. Od té doby padá dolů a je otázkou, jak dlouho udrží nad vodou celé luxusní Infiniti.
Když v roce 1979 propukla ropná krize, dostal americký automobilový průmysl těžkou ránu. Tamní výrobci nabízeli hlavně vozy s obrovskými motory, které na zákazníky náhle platily o dost míň než dřív. Místo toho začali ve velkém dávat přednost japonským autům, jejichž pohonné jednotky byly sice slabší, ale také menší a úspornější. Americká vláda proto začala omezovat jejich dovoz, což ale změnu začalo představovat problém pro výrobce ze země vycházejícího slunce.
Jedním z řešení se pro ně ukázalo být prodávat méně aut s vyššími maržemi, tedy za vyšší ceny. Za to samé by zákazníci neplatili, a tak Toyota, Honda a Nissan přišly se svými prémiovými divizemi Lexus, Acura a Infiniti. Toyota s Lexusem uspěla celosvětově, Acuru mimo Ameriku najdeme pouze na Středním východě či v Číně, ovšem s Infiniti je pomalu konec.
Původně chtěla tato odnož Nissanu následovat příkladu Lexusu, přičemž někdejší šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn chtěl z této značky udělat „japonské BMW“. Zároveň v roce 2008 oznámil, že půjde i o evropskou záležitost. Jenže o pouhou dekádu později opouštělo Infiniti starý kontinent jako zpráskaný pes. Jeho prodeje byly mizivé, navíc v té době panovaly nejasnosti okolo Brexitu, který byl s ohledem na výrobu v Británii klíčový.
Poté, co se Infiniti muselo stáhnout také z Ruska, zůstala Japoncům už jen Severní Amerika. Ovšem i tam začíná jejich stopa blednout. Loňské registrace sice byly vyšší než ty předloňské, ovšem stále jde o míň jak polovinu aut prodaných v letech 2012 až 2017, kdy bylo Infiniti na vrcholu. V té době byl jedním z firemních tahounů sedan Q50, který měl konkurovat BMW řady 3 se staral o čtvrtinu a občas dokonce o třetinu veškerého firemního odbytu. Právě z něj se ale postupem času stal stejný propadák, jakým byl v Evropě.
Není to až úplně „jeho chyba”, tento model přišel na trh již v roce 2013 a další generaci nikdy nedostal. V roce 2016 se sice dočkal faceliftu, ale to bylo vše a v posledních letech už nedokázal maskovat své stáří. Proto ostatně zájem o něj klesal, až se z něj stal úplný propadák. Loni v USA oslovil jen 6 201 lidí, což sice byl 30procentní posun oproti roku 2022, tehdy však byl sedan na úplném dně. Od toho se sice dál odráží, a tak za letošní druhý kvartál dokázal zvednout své prodeje dokonce na 2 839 aut, jenže to pořád nestačí ani na udržování dealerské sítě v pozoru.
Infiniti tak oznámilo, že Q50 letos skončí bez nástupce, jak vypichuje Autopian. To ovšem znamená, že automobilka bude mít v nabídce už jen SUV QX50, QX55, QX60 a QX80. I těm ale již Japonci střihají metr, neboť v roce 2021 oznámili, že chtějí do konce dekády přepřáhnout pouze na elektromobilitu. Když si nicméně uvědomíme, v jaké jsou kondici, je radno spíše se ptát, zda tato značka bude tou dobou stále naživu. Moc bychom na to nesázeli. A že se z ní nestane druhé BMW, jsme si jisti zcela.



Infintii Q50 bylo k mání i s třílitrovým šestiválcem twin-turbo o výkonu 405 koní, a to za nižší cenu, než na jaké startovala německá konkurence. Přesto bodovalo stále méně, nyní Japonci jeho trápení ukončili. Otázkou je, zda brzy neskončí značka jako taková. Foto: Infiniti
Zdroj: Autopian
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 10 hodinamiTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19