Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonský propadák, kterým měl konkurovat BMW, končí. Nefungoval v Evropě, nevyšlo to ani nikde jinde
23.8.2024 | Petr Prokopec
Také osud tohoto auta ukazuje, jak hluboko některé japonské automobilky za poslední léta klesly. V případě Nissanu období, kdy byl na vrcholu, zjevně skončilo v roce 2017. Od té doby padá dolů a je otázkou, jak dlouho udrží nad vodou celé luxusní Infiniti.
Když v roce 1979 propukla ropná krize, dostal americký automobilový průmysl těžkou ránu. Tamní výrobci nabízeli hlavně vozy s obrovskými motory, které na zákazníky náhle platily o dost míň než dřív. Místo toho začali ve velkém dávat přednost japonským autům, jejichž pohonné jednotky byly sice slabší, ale také menší a úspornější. Americká vláda proto začala omezovat jejich dovoz, což ale změnu začalo představovat problém pro výrobce ze země vycházejícího slunce.
Jedním z řešení se pro ně ukázalo být prodávat méně aut s vyššími maržemi, tedy za vyšší ceny. Za to samé by zákazníci neplatili, a tak Toyota, Honda a Nissan přišly se svými prémiovými divizemi Lexus, Acura a Infiniti. Toyota s Lexusem uspěla celosvětově, Acuru mimo Ameriku najdeme pouze na Středním východě či v Číně, ovšem s Infiniti je pomalu konec.
Původně chtěla tato odnož Nissanu následovat příkladu Lexusu, přičemž někdejší šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn chtěl z této značky udělat „japonské BMW“. Zároveň v roce 2008 oznámil, že půjde i o evropskou záležitost. Jenže o pouhou dekádu později opouštělo Infiniti starý kontinent jako zpráskaný pes. Jeho prodeje byly mizivé, navíc v té době panovaly nejasnosti okolo Brexitu, který byl s ohledem na výrobu v Británii klíčový.
Poté, co se Infiniti muselo stáhnout také z Ruska, zůstala Japoncům už jen Severní Amerika. Ovšem i tam začíná jejich stopa blednout. Loňské registrace sice byly vyšší než ty předloňské, ovšem stále jde o míň jak polovinu aut prodaných v letech 2012 až 2017, kdy bylo Infiniti na vrcholu. V té době byl jedním z firemních tahounů sedan Q50, který měl konkurovat BMW řady 3 se staral o čtvrtinu a občas dokonce o třetinu veškerého firemního odbytu. Právě z něj se ale postupem času stal stejný propadák, jakým byl v Evropě.
Není to až úplně „jeho chyba”, tento model přišel na trh již v roce 2013 a další generaci nikdy nedostal. V roce 2016 se sice dočkal faceliftu, ale to bylo vše a v posledních letech už nedokázal maskovat své stáří. Proto ostatně zájem o něj klesal, až se z něj stal úplný propadák. Loni v USA oslovil jen 6 201 lidí, což sice byl 30procentní posun oproti roku 2022, tehdy však byl sedan na úplném dně. Od toho se sice dál odráží, a tak za letošní druhý kvartál dokázal zvednout své prodeje dokonce na 2 839 aut, jenže to pořád nestačí ani na udržování dealerské sítě v pozoru.
Infiniti tak oznámilo, že Q50 letos skončí bez nástupce, jak vypichuje Autopian. To ovšem znamená, že automobilka bude mít v nabídce už jen SUV QX50, QX55, QX60 a QX80. I těm ale již Japonci střihají metr, neboť v roce 2021 oznámili, že chtějí do konce dekády přepřáhnout pouze na elektromobilitu. Když si nicméně uvědomíme, v jaké jsou kondici, je radno spíše se ptát, zda tato značka bude tou dobou stále naživu. Moc bychom na to nesázeli. A že se z ní nestane druhé BMW, jsme si jisti zcela.



Infintii Q50 bylo k mání i s třílitrovým šestiválcem twin-turbo o výkonu 405 koní, a to za nižší cenu, než na jaké startovala německá konkurence. Přesto bodovalo stále méně, nyní Japonci jeho trápení ukončili. Otázkou je, zda brzy neskončí značka jako taková. Foto: Infiniti
Zdroj: Autopian
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 2 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 3 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle