Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejschopnějších ruských offroadů dostal verzi, ve které konečně dává smysl
14.8.2020 | Petr Prokopec
Osmikolka připomínající tank je výjimečně schopným autem, dosud ale spíše jen předváděla své možnosti bez jasnějšího využití. Její překonvertování na ambulanci ji dovoluje nasadit v boji o záchranu lidských životů i tam, kam cesty nevedou.
Rusko je s rozlohou 17,1 milionů kilometrů čtverečných největším státem světa. Je však třeba dodat, že značná část země si musí vystačit bez vyasfaltovaných cest či vůbec zpevněných cest. Nelze se tedy divit tamním automobilkám, že zákazníkům nabízí vozy, které vypadají, jako kdyby měly přežít apokalypsu. Prim přitom v tomto ohledu hraje značka Avtoros, která se zaměřuje na terénní vozidla se třemi nebo čtyřmi nápravami, jenž jsou osazené nízkotlakými pneumatikami. Díky nim se totiž Rusové nemusí držet pouze na souši, ale mohou také do vody.
Avtoros již v roce 2012 představil osmikolku Shaman, která kromě výše zmíněných pneumatik dostala do vínku také tři jízdní režimy. Zatímco ovšem první dva jsou poměrně běžné, neboť jeden se zaměřuje na jízdu po silnici a druhý na jízdu v terénu, třetí je naprostým unikátem. Jde totiž o mód „krab“, díky kterému se Shaman může pohybovat také v příčném směru, nikoliv jen v tom podélném. Zároveň se stejně jako McLaren F1 chlubí centrálním sedadlem řidiče.
Po stránce dynamické však již nelze na srovnání s britským supersportem ani pomýšlet. Shaman totiž dostal do vínku třílitrový čtyřválcový turbodiesel od Iveca, který sice produkuje 176 koní, ovšem spárován je se 4,5tunovou hmotností. Není tak vlastně překvapivé, že nejvyšší rychlost činí pouhých 71 km/h. A že spotřeba 26 l/100 km. Na druhou stranu ale máte k dispozici 265litrovou nádrž, která vždy zaručuje slušný dojezd.
Až dosud byl Shaman nabízen ve dvou variantách, a to jako Hunter či Tourist. V případě „lovce“ je možné počítat s osmi sedadly pro cestující, jenž jsou osazeny tříbodovými bezpečnostními pásy a loketními operkami. „Turista“ pak má k dispozici pouze tři plnohodnotná sedadla pro pasažéry, mimo ně je ale vybaven i dvěma lavicemi. Ty mohou pohostit další cestující, stejně jako je lze proměnit v rozměrné lůžko.
Novinkou je nicméně příchod ambulantního provedení, která vozu konečně dává ten správný smysl a také umocňuje význam jeho názvu. Tentokráte tu totiž skutečně máme šamana, který dokáže léčit. Kromě řidiče pobere až čtyři zdravotníky či dva pacienty, z nichž jeden může být upoután na lůžku. Nechybí pak veškeré lékařské vybavení, ať již jde o defibrilátor, kardiostimulátor, termální deky, obinadla a obvazy, samozřejmostí jsou i ochranné obleky a masky.
Kromě interiéru a samozřejmě specifického zbarvení neudělal Avtoros jediné změny, technika tedy nadále počítá s průchodností jakýmkoliv terénem. V případě vodních toků tak Shaman dokáže vyvinout rychlost až 6,9 km/h, což možná sice není mnoho, nicméně stále je rychlejší než utíkající zdravotníci s lůžkem. Stejně jako je komfortnější, neboť posádka má k dispozici klimatizaci i předehřání kabiny.
Dodat už jen lze, že vše něco stojí a lidské životy nejsou výjimkou, právě naopak. Základní Avtoros Shaman je tak k mání od 150 tisíc Eur (cca 3,92 mil. Kč), ambulantní provedení již s ohledem na přidanou výbavu ale bude stoprocentně dražší. Výroba jednoho kusu zabere dva měsíce, což platí i pro civilní provedení, v jehož případě mohou zákazníci takřka po celou dobu montáže upřesňovat své požadavky.








Avtoros Shaman je nově k mání jako ambulance. Foto: Avtoros













Pořídit lze nicméně i starší civilní provedení Hunter a Tourist. Foto: Avtoros
Zdroj: Avtoros
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
