Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Padlý bestseller Fordu přišel skoro o všechno. Teď zkouší znovu zaujmout, přišel ale i o motory
8.11.2021 | Petr Prokopec
Byl to bestseller značky, auto roku v Evropě a se skoro půl milionem prodaných vozů za rok jedno z nejprodávanějších aut kontinentu i světa. Letos Focus oslovil jen 60 tisíc lidí a doufá, že znovu chytne dech s modernizací, která má za sebou veřejnou premiéru.
Když se v roce 1998 objevil Ford Focus první generace, automobilový svět skoro oněměl úžasem. Od modrého oválu tehdy jen málokdo čekal, že nemastný, neslaný a přesluhující Escort nahradí vozem s futuristickým designem a špičkovou technikou. Ten nicméně nezaujal jen zajímavým zevnějškem, zcela novým podvozkem či motory z většího Mondea, ale také kabinou, bylo to zkrátka úplně nové auto. Vlastně tak nepřekvapilo, že jej rok po debutu odborná porota vyhlásila Evropským autem roku. V té době přitom značka prodala během 12 měsíců téměř půl milionu kusů, přičemž nad čtyřmi sty tisíci prodanými auty ročně se pohybovala až do roku 2007.
Přesunout se můžeme do letošního roku, kdy je na trhu již čtvrtá generace. Ta se nicméně již tak bouřlivého nadšení nedočkala, třebaže oproti svému předchůdci znamenala posun vpředu, Její registrace jsou ale až neuvěřitelně nízké - loni prodeje klesly jen na 173 853 kusů a letos Ford doslova tře bídu s nouzí, neboť se možná nedostane ani nad 100 tisíc prodaných aut za rok. Za prvních osm měsíců totiž udal jen 60 612 exemplářů.
Takový „úspěch“ automobilku pochopitelně netěší, proto před pár dny představila faceliftované provedení. To se nyní ukázalo na autosalonu v Curychu, kde si užilo veřejný výstavní debut. Ohlasy však nejsou až tak nadšené i proto, že výrazně prořídla nabídka pohonných jednotek. Z té se vytratila benzinová jedna-pětka a dvoulitrový turbodiesel, což znamená, že zákazníci budou moci sáhnout pouze po litrovém tříválci v trojím naladění, dieselové jedna-pětce EcoBlue a 2,3litrovém čtyřválci, jehož 280 koní je ovšem zasvěceno pouze verzi ST. Buď nic a nebo všechno, to dnes nabízí Focus, motory označitelné za rozumný kompromis z nabídky zmizely.
I když zmíněné dvě jednotky jistě negenerovaly veškeré prodeje, dá se předpokládat, že jejich odchod bude Ford bolet. Zvláště s ohledem na další změny. Automobilka totiž změnila čelní partie v duchu modernizované Fiesty. Nicméně to, co menšímu vozu relativně sluší, u většího spíše odrazuje. S novou čelní maskou totiž Focus vypadá spíše jako úzký a vysoký, než aby působil široce, o což se značka snažila novou grafikou čelních světel.
Je ovšem třeba uznat, že uvnitř Focus vypadá hodnotněji. Dočkal se totiž většího 13,2palcového displeje, s nímž dorazila i vylepšená multimedia s integrovanými funkcemi Apple CarPlay a Android Auto. V případě provedení ST pak zákazníci mohou počítat i se sportovními sedadly Ford Performance, stejně jako s elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálem a případně i adaptivními tlumiči, jejichž účinek se mění 500krát za sekundu.
Názor na facelift si ale udělejte sami, přičemž kromě fotek máte k dispozici i video mapující v rámci oné švýcarské premiéry prakticky každý detail. Focus naživo evidentně působí o trochu lépe než na statických snímcích, nicméně s ohledem na to, jak moc širokou má dnes konkurenci na menšícím se trhu, nemůže ani tak čekat lehké časy.















Facelift nadělil Fordu Focus ještě podivnější zevnějšek, než s jakým čtvrtá generace přišla před třemi roky na svět. Uvnitř ale nyní působí hodnotněji. Foto: Ford
Zdroje: Ford, crospotter13@YouTube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva