Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejznámějších autobusů světa se ukázal v novém, lepší má být úplně ve všem
22.1.2023 | Petr Prokopec
Jsou to věrní sluhové milionů, ne-li miliard lidí, přesto se málokdy dočkají pozornosti, kterou by si už kvůli zasloužili. A tak jsme to chtěli změnit a ukázat vám novou generaci autobusu, který skoro jistě znáte, možná ale ani netušíte, že si říká Prevost.
V roce 1924 se Kanaďan Eugéne Prévost živil převážně výrobou školního nábytku či kostelních lavic. Avšak poté, co byl požádán, aby na podvozku náklaďáku značky REO postavil autobus, začala jeho nová kariéra. Jím založená firma zpočátku vyráběla vozy s dřevěným rámem, po druhé světové válce však přesedlala na kovovou konstrukci. V roce 1951 ji zakázky zadávala už i vláda, Prevost navíc nabídku rozšířil i o obytné vozy. Čtyři roky na to jej nicméně postihla mrtvice, kvůli čemuž již doživotně potřeboval asistenci. Jim založenou společnosti tak převzal jeho obchodní partner Paul Normand.
Od roku 1995 je nicméně značka Prevost součástí společnosti Volvo Buses, která sice původně spadala pod známou švédskou automobilku, nicméně v roce 1968 došlo na její osamostatnění. Pod touto taktovkou pak byl aktuálně představen nový autobus s označením H3-45. Ve srovnání s předchůdcem téhož názvu, jehož druhé číslo odkazuje na délku ve stopách (jde tedy o 13,7 metru), se zlepšila efektivita pohonného ústrojí o 12 procent. Hlučnost v prostoru pro řidiče pak klesla dokonce o 50 procent.
Pohon dostal na starosti nový turbodiesel D13 od Volva, který se pyšní vyšším točivým momentem v nízkých otáčkách (2 300 Nm při 1 100 ot./min.). Mimo to agregát produkuje 435 koní, jež se musí starat o rozpohybování trochu nižší hmotnosti - ta klesla na 17 940 kilogramů. Prevost zároveň zapracoval i na aerodynamice, zvláště pak na zpětných zrcátkách, jejichž mechanismus umožňuje automatické sklopení v případě nehody. Všechny části jsou navíc separované kvůli snížení nákladů.
Stejně se firma zachovala také v případě předního nárazníku, který je nově třídílný. Nad ním trůní moderní diodová světla poskytující o 40 procent větší jas. Přepracovány ovšem byly i stěrače, jež nyní zvládají setřít dokonce o 70 procent více plochy. To navýšilo bezpečnost, stejně jako výhled z vozu. Prevost se nicméně podobným způsobem zachoval u veškerého prosklení, které bylo rozšířeno. Velikost jednotlivých tabulí navíc byla kvůli snadnější výměně standardizována.
Lepší jsou rovněž sedadla, přičemž zákazníci budou moci volit mezi látkovým, polokoženým a celokoženým provedením. Pod podlahou se pak nachází zavazadelník schopný pobrat 13 026 litrů, což je v dané třídě rekord. Cestující zároveň mají k dispozici lepší ovládání klimatizace a čtecích lampiček, stejně jako mohou počítat s přístupem k internetu. Pamatováno tedy mělo být skutečně na vše.
Zmínit lze už jen příplatkovou výbavu, ve které figurují jak ona luxusní sedadla, tak i zpětná zrcátka s integrovanou kamerou. Snížena tak mohla být velikost krytů, což dále vylepšilo aerodynamiku a snížilo spotřebu. Senzory přitom automaticky upravují jas obrazovek uvnitř, řidič by jimi tedy neměl být oslepen ani v naprosté tmě. Prevost tak zůstává na špici segmentu, a tak se nemůžeme dočkat, až na nové bázi představí obytnou verzi.







Nová generace 13,7metrového autobusu H3-45 je prý lepší úplně ve všem. V důsledku lepší aerodynamiky a efektivnějšího ústrojí poklesla spotřeba, dolů však zamířil i hluk uvnitř a zlepšen byl rovněž výhled a bezpečnost. Foto: Prevost
Zdroj: Prevost
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejčtenější články
Krvácející Stellantis má nového šéfa, v čele firmy se má postarat o stejný zázrak jako kdysi v Jižní Americe
30.5.2025Český supersport se starým Stigem za volantem zničil slavnou trať Top Gearu, rychlejší je na ní už jen jedno auto
30.5.2025Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025VW se chce zachránit s pomocí nové verze svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne jako hotovku
30.5.2025Tak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
30.5.2025
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom