Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediný druh zvířat škodí životnímu prostředí tolik jako emise 1,1 milionu aut
21.7.2021 | Petr Prokopec
Jsme daleci tomu volat po jejich vyhubení, někdy ale není špatné dát si věci do souvislosti. Zatímco na jedné straně řešíme omezení části emisí aut, na té druhé pouhé rytí divokých prasat odpovídá úplné eliminaci více jak 1 milionu automobilů.
Prakticky dennodenně je nám podsouváno, že vozy se spalovacími motory jsou zásadním a pomalu jediným zdrojem emisí skleníkových plynů. Není to pravda, přesto politici zaveleli k hromadnému přesunu k elektromobilitě jako podobně zásadnímu řešení. Že něco takového není reálné, vyplývá nejen z výše zmíněného omezeného vlivu emisí aut, ale i z toho, že zdroje elektřiny stojí kolikrát i za vyššími emisemi a skutečně nulové nejsou nikde.
Je navíc třeba dodat, že emise CO2 a podobných plynů vznikající spalováním fosilních paliv se dají relativně snadno a úplně spočítat, spousta méně patrných zdrojů stejného problému lidem uniká. Na jeden z těch dosud zcela přehlížených poukazuje studie Queenslandské univerzity, která zjistila, že globální populace divokých prasat uvolní do ovzduší stejné množství emisí CO2 jako 1,1 milionu aut. A to pouze tím, že ryjí v zemi a hledají potravu. Právě tím však posílají do vzduchu nežádoucí oxid uhličitý.
„Je známo, že divoká prasata rozrývají půdu. Uvědomili jsme si ovšem, že neexistuje žádná studie, která by to vzala v potaz v globálním měřítku,“ uvádí vedoucí autor průzkumu Christopher O'Bryan. A dodává, že „půda je důležitá kvůli tomu, že zadržuje uhlík“. Jakmile tedy dojde k jejímu rozrytí, nevznikají pouze škody na majetku, ale ničeno je tím i prostředí dalších živočišných druhů. Nejpodstatnější ale je ta skutečnost, že uvolňovány jsou takto ony nežádoucí emise, které míří z půdy do ovzduší.
O'Bryan dodává, že studie vychází ze tří modelů. První se snaží odhadnout globální populaci divokých prasat, druhý pak koresponduje s oblastí, jakou poničí a třetí s emisemi, jaké jsou tímto způsobem vyprodukovány. Následně pak celý tým provedl 10 tisíc simulací. Všeobecně přitom předpokládá, že prasata mimo své přirozené prostředí zabraly již mezi 36 a 124 tisíci kilometry čtverečnými. Kvůli tomu je pak ročně uvolněno do ovzduší 5,37 milionu tun CO2.
Zajímavé je i další zjištění studie, které souvisí s lidskou činností, provozu aut je ale též dalece vzdáleno. Zejména ve Spojených státech, kde jsou divoká prasata s oblibou lovena, se kvůli tím vynucené migraci dostávají mimo své původní prostředí, přičemž v tom novém se rychle zabydlují a rozmnožují. Zatímco tedy v roce 2000 je bylo možné najít jen ve 27 státech, letos jich bylo již 48 a celková populace jen v USA narostla na 6 až 7 milionů kusů.
Pokud by se přitom dle expertů měla stáda divokých prasat dostat pod kontrolu, muselo by dojít v podstatě na jejich genocidu - tedy na zabití 60 až 80 procent. Nedá se ovšem předpokládat, že zrovna toto by politici či aktivisté chtěli dopustit. Jak ale dodává spoluautor studie Nicholas Patton z Univerzity v Canterbury, invazivní druhy jsou pro lidstvo větším problémem než auta. Snadno se totiž mohou dále rozmnožit, a v té chvíli pochopitelně naroste i negativní dopad jejich existence.
Tímto rozhodně nechceme říci, že boj s klimatickými změnami by se měl vést skrze masové vybíjení divokých prasat, o to vůbec nejde. Jen zas a znovu dodáváme, že vliv na celý problém má daleko více faktorů, které nejsou vůbec popsány. A nebo jsou i známy, ale jsou dokola ignorovány. Proč se politici zaměřili na auta, ovšem dává smysl - jde o viditelnou činnost, která se dotýká téměř každého z nás. Regulace prasečích stád - nebo čehokoli podobného - by si jen stěží někdo všiml.

Divoká prasata rozrývají půdu, aby v ní nalezla potravu. Co ovšem máme za běžný koloběh života, to je dle nové studie poměrně škodlivá činnost vedoucí k uvolňování emisí odpovídající provozu milionu aut. Foto: University of Queensland, CC0 Public Domain
Zdroj: University of Queensland
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejčtenější články
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 07:04 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
