Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z nejslavnějších aut se mohlo vrátit s úchvatným motorem, zabili ho skoro hotové
24.8.2021 | Petr Miler
Příběhy některých aut jsou velmi smutné a tento si přidejte k nim. Svého času extrémně ambiciózní plán na návrat jednoho z nejslavnějších automobilů vůbec vypadal jako od začátku nemožný, vůz byl ale skoro dokončen.
Pokud sledujete dění v automobilovém světě déle než dekádu, nemůžete zapomenout na pařížský autosalon roku 2010. Nejen proto, že autosalony tehdy byly „něco”, ale i proto, co se na něm odehrálo. Britský Lotus, obecně velevážená automobilová značka, se po letech trápení rozhodla znovu se opřít s plnou vervou do výroby sportovních vozů a na pařížské show ukázala hned šest konceptů nových modelů, z nichž pětice byla ryze sportovního ražení.
O zdánlivě bláhový krok se postaral nový šéf značky Dany Bahar, bývalý marketingový guru Ferrari, který rozhodně věděl, jak upoutat pozornost. Samotnému mu jistě bylo jasné, že firma velikosti Lotusu nemá šanci najednou vyvíjet několik různých sporťáků, jak se ale s odstupem času ukazuje, nešlo jen o výstřel do prázdna. Lotus pod Baharovým vedením začal okamžitě pracovat na nejproslulejším z těchto vozů a dotáhl to s ním opravdu daleko.
Šlo pochopitelně o Esprit, auto požívající slávy až neúměrné jeho obchodnímu úspěchu. Své udělaly jeho dekády přítomnosti na trhu i mnoho filmových vystoupení - šlo o stroj Jamese Bonda i Richarda Gera alias Edwarda Lewise v Pretty Woman. Kolegové z britského Eva nyní informují, že nový Esprit byl hlavním objektem Baharových snah a nic nehodlal ponechat náhodě.
Ač se vůz v Paříži ukázal s motorem 5,0 V8 od Lexusu s údajnými 620 koňmi, Bahar nakonec zavelel k tomu, že Lotus musí pro vůz vyvinout vlastní motor. Britové tak stvořili o 40 procent menší a 80 kg lehčí osmiválec s 570 koňmi, který současně využíval hybridní technologie ve stylu KERSu z Formule 1. Neskončil na papíře, po letech vývoje byl v roce 2014 prakticky hotový, a to i přes zamotaný Baharův odchod z čela filmy v roce 2012.
Podobně na tom byl zbytek auta, motor se ale nakonec dočkal jen testovaní v šasí Ferrari 458 Italia, jednoho z potenciálních konkurenčních modelů. K dokončení prý už chyběl jen krůček, nový šéf firmy Jean-Marc Gales ale projekt v roce 2014 zařízl a z nového Espritu - ani žádného ze zbylých pěti konceptů - nebylo nikdy nic.
Lotus nyní patří Číňanům a ti nyní budou prodávat novou Emiru a chystají elektrickou Eviju. Žádný z těchto modelů si ale nevysloužil pozornost Baharových konceptů, zejména pak Espritu. A pochybujeme, že to kterýkoli z nich kdy dokáže, tohle už prostě zůstane promarněnou příležitost znovu zazářit.









Nový Lotus Esprit vypadal v roce 2010 jen jako bláznivý nápad, o 4 roky později byl ale skoro hotový. Přesto se do výroby nikdy nedostal ani se svými na míru vyvinutým motorem V8. Foto: Lotus Cars
Zdroj: Evo
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 11 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
