Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Karta se obrací, zájem o diesely na řadě míst opět roste. I tam, kde dřív neletěly
23.9.2021 | Petr Prokopec
Z pohledu na vývoj prodejů naftových motorů v zemích EU se může zdát, že poslední ránu dostaly už před léty. Svět ale není jen Evropská unie a v prodeji nejsou jen nová auta.
Po roce 2015 se lidé v některých zemích začali obracet k dieselům zády. Vše odstartovala kauza Volkswagenu, který byl přistižen při opravdu rozsáhlém podvodu týkajícím se zhruba deseti milionů aut. Soukromé majitele to zase tak moc nezajímalo, do hry se ale vložili politici, kteří ze dne na den převlékli kabát a po mnohaletém vychvalování dieselů je více nebo méně zavrhli. Zejména ztráta daňových a jim podobných výhod ve firemním sektoru zapůsobila a prodeje naftových motorů začaly rychle klesat.
K tomu se přidaly zpřísňující se emisní limity a rozjela se spirála, která se zdá být k nezastavení. V řadě obchodních tříd - především pak v jakkoli menších a levnějších autech - již nový diesel nekoupíte, i kdybyste byli ochotni za něj dát cokoli. Nelze se tedy divit, že prodeje nových dieselů bez ohledu na zájem o ně klesají, stejně jako tomu, že část zákazníků míří místo do showroomů s novými auty do bazarů pro ta ojetá. Tam se na dominanci nafťáků třeba u nás nezměnilo za poslední roky prakticky nic.
Jak nedávno zmínil kolega, z nových dieselových aut se paradoxně stávají vozy pro bohaté, mezi ojetinami ale platí staré pořádky. Do obliby se vrací v Německu a zájem o ně letí nahoru dokonce i v Rusku, které rozhodně nebylo jejich baštou, už v důsledku chladnějšího podnebí. Jak ale informuje prodejní portál Avito Auto, prodeje ojetých dieselů navzdory stále malému zájmu o ně mezi novými vozy (dnes okolo 5 %, dříve ještě méně) bují a díky dovozům ze zahraničí překonává dokonce zájem o ty nové.
Jejich tržní podíl tak narostl na skoro neuvěřitelných 7,9 procenta, navíc nahoru míří i jejich ceny. Jaká auta válí a o jakých sumách mluvíme, nejlépe vykreslí přehled níže, který mapuje situaci v druhém letošním kvartálu. Souběžně s částkami je zmíněn i posun oproti stejnému období loňského roku. Na pokles nicméně nedošlo v jediném případě, místo toho tu povětšinou máme dvouciferný růst. Zareagují na to nějak automobilky či politici? Stěží, kostky jsou vrženy a diesely pro masy budou skutečně dožívat hlavně v bazarech, v nových autech budou vyhrazeny stále vyšším obchodním třídám.
10 nejpopulárnějších dieselových ojetin, Rusko, Q2 2021
1. Ford Transit - 480 000 RUB/142 250 Kč (+6,7 %)
2. VW Transporter - 499 000 RUB/147 850 Kč (+16 %)
3. Toyota Land Cruiser - 2 700 000 RUB/799 900 Kč (+17,4 %)
4. VW Touareg - 1 150 000 RUB/340 700 Kč (+37,7 %)
5. Toyota Land Cruiser Prado - 2 499 999 RUB/740 650 Kč (+30,4 %)
6. BMW řady 5 - 1 600 000 RUB/474 050 Kč (+27 %)
7. Mercedes-Benz Sprinter - 850 000 RUB/251 850 Kč (+11,8 %)
8. BMW X5 - 2 550 000 RUB/755 450 Kč (+70 %)
9. Gazelle Next - 900 000 RUB/266 650 Kč (+13,2 %)
10. Mercedes-Benz Vito - 575 000 RUB/170 350 Kč (+2,7 %)










Zájem o dieselové ojetiny v Rusku roste, ostatně stejně jako na mnoha dalších místech Evropy i světa. Těch nových je totiž stále méně, přičemž lidé v mezičase zjistili, že s benzinovými, hybridními a elektrickými jednotkami jsou spojené spíše nadšené sliby než pozitivní realita. Foto: Automobilky
Zdroj: Avito Auto
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 3 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025