Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kia ukázala, jak dalece se elektromobily nedokážou vyrovnat autům se spalovacími motory
18.11.2021 | Petr Miler
Korejci chtějí už za 14 let prodávat jen auta s elektrickým pohonem, a tak touží dokázat, kterak se elektromobily umí vyrovnat vozům se spalovacími motory. Zatím ale dokazují jen pravý opak.
Řekli jsme to už mnohokrát, musíme to ale znovu zopakovat. Plánovat si v jakémkoli byznysu, tuplem pak v rychle se měnícím oboru, co budete dělat za 14 let, je naprosto absurdní. Svět se vyvíjí stále rychleji a nikdo nemá tušení, co bude za 4 roky, natož pak za roků 14. Lidé budou jíst rohlíky a spát v postelích? Velmi pravděpodobně, je tomu tak už stovky let, ani to ale jisté není, každý den vznikají nové věci, které to mohou změnit. A čím budou lidé jezdit? To je dokonale ve hvězdách, neboť tento obor prošel za nějakých 130 let obrovskými změnami, které v posledních dekádách jen akcelerují.
Přesto se najdou automobilky, které dnes říkají, co za 14 let nabídnou. Nebo spíše co nenabídnou. Absurdní je obojí, absurdnější je ale to druhé, neboť i kdyby se lidé snažící plánovat vše, co plánovat lze, přetrhli vedví, na konci bude pořád zákazník, který za něco své peníze dát může a nemusí. A když mu nenabídnete, co chce, nebo co alespoň akceptuje, prostě vám je nedá.
Řada výrobců ale sází na to, že když dnes politici pro rok 2030 nebo 2035 něco zamýšlí, tak se to skutečně stane. Jedním z takových je Kia, která už oznámila, že v roce 2035 bude nabízet jen elektrická auta - i kdyby se do té doby vymyslelo cokoli, politická situace se posunula kamkoli a lidé měli zájem o jakékoli vozy. Přejeme hodně zdaru s takovou strategií, zvláště pak při současných marketingových snahách ji podpořit.
Kia se nejnověji pochlubila tím, že její elektrický crossover EV6 dojel z jednoho pobřeží USA na druhé a u nabíječek strávil „pouhých” 7 hodin, 10 minut a 1 sekundu. Zajímala by nás přesnost onoho měření na sekundy, ale to nechme stranou. Pozoruhodný je samotný čas dobíjení, který vypadá tragicky sám o sobě, je ale ještě tragičtější, když si řekneme zbytek příběhu a všechny hodnoty zasadíme do kontextu.
Přejet USA není legrace, jsou to různými cestami tisíce kilometrů, Kia jich takto najela 4 635. Současně je ale třeba dodat, že cesta jí trvala přes 7 dnů, takže muselo jít o extrémně pomalou jízdu - aby spotřeba byla co nejmenší a „tankování” tedy co nejkratší bez ohledu na to, jak dlouho bude celý přesun trvat. Uvážíme-li, že rekordní časy zaznamenané při snaze přejet kontinent co nejrychleji, se pohybují okolo 1 dne, jsme v jiné lize. Ten hlavní problém je ale jinde - jde o oněch 7 hodin a 10 minut.
Když byste jeli srovnatelně pomalu třeba se Škodou Superb 2,0 TDI, jehož mimoměstská spotřeba činí dle výrobce (a v praxi tak není problém jezdit, opravdu pomalou jízdou na spotřebu se lze dostat i níž) 4,1 litru nafty na 100 km a má nádrž na 66 litrů nafty, ujede na jedno natankování 1 610 km. Zmíněnou štreku tak bez problémů zdolá se třemi tankováními (resp. dvěma, když nebudeme počítat plnou nádrž na startu - pochybujeme, že Kia počítala jinak), tedy s nějakými 15 minutami zastávek u benzinek? Možná i s rychlou kávou.
7 hodin a 10 minut je vedle toho věčnost. Navíc u auta jako je Superb (a nakonec se to stalo i u onoho držitele časové rekordu) není problém použít o polovinu větší nádrž, nestane se prakticky nic, 30 kilo navíc v autě pomalu nepoznáte. A ze tří zastávek jsou dvě, z 15 minut bude 10, protože desítky litrů nafty do vozu nalupete za desítky sekund, s pistolí pro kamiony ještě rychleji. U Kie EV6 neuděláte s tímto časem nic - je dán limitem baterek i limitem dostupného elektrického výkonu. Když přidáte polovinu kapacity navíc, bude auto o stovky kilo těžší, s dobou nabíjení navíc neuděláte nic. A megawatty výkonu, které by odpovídaly naplnění nádrže za jednotky minut, se auta nebudou nabíjet nikdy, to vám řekneme rovnou.
Nemá to zkrátka žádné rozumné řešení. Časy dobíjení se jistě zkracují a jistě ještě zkrátit mohou, velký prostor už tu ale není, protože - krom neexistujících baterek, které by mohly elektřinu rychleji pojmout - na většině míst nikdy nebude dedikován třeba 1 MW výkonu jen pro dobíjení jednoho auta, nikdy. A i takovým by dobití ekvivalentu 66litrové nádrže nafty v bateriích (cca 257 kWh) při 90 % účinnosti trvalo přes 17 minut. Realita bude i za nejlepšího představitelného budoucího stavu ještě mnohonásobně horší.
Samozřejmě, jsou to extrémní případy, právě jimi ale Kia ukazuje, jak dalece jsou vzdálené světy praktické použitelnosti elektrických a spalovacích aut. Už proto nemůže nikdo soudný uvažovat o prodeji jen těch prvních v jakémkoli momentě, třeba pro „obchodní cestující” jezdící klidně 100 tisíc km za rok to bude nepoužitelné řešení v jakémkoli případě, to samé pro různé dodávky a jim podobné stroje. Kia to ale dělá a pokud předem říká, že ji nezajímá, o co budete stát vy jako zákazníci, možná je na čase ji předem dát najevo, že vás v takovém případě nezajímá, co ona nabízí jako automobilka. Jak se do lesa volá...
Kia EV6 potřebuje při ujetí 4 600 km rychlostí kráčejícího bagru strávit u dobíječek 7 hodin a 10 minut a prý je to skvělé. Spalovacímu autu bude při troše snahy stačit těch 10 minut, tomu se říká pokrok. Foto: Kia
Zdroj: Kia
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 47 minutami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 3 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva