Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Klíčový trh s elektromobily v EU se propadá skoro o polovinu, ukazuje, jak málo k tomu stačí
25.4.2021 | Petr Miler
Co do objemu existují trhy podstatně větší, tento ale s jejich podporou začal dříve než většina ostatních a slouží jako možný pohled do budoucnosti celé EU. Zatím pro elektrická auta moc dobře nevyznívá.
O situaci okolo elektrických aut v Nizozemsku hovoříme poměrně často. Je to dáno i mými osobními vazbami na tuto zemi, které dovolují nevnímat situaci jen povrchně, především na něj lze ale pohlížet jako na zajímavý experiment. Právě Nizozemci se totiž rozhodli jít zbytku EU příkladem a elektrickou mobilitu začali už dříve podporovat způsobem, který ve zbytku Unie dlouho neměl obdoby.
Na rozdíl od jiných zemí EU, které se s podporou připojily později, nešli Nizozemci cestou ryzích dotací. V prvé řadě zatížili vysokým zdaněním konvenční auta, a to na straně pořizovacích i provozních nákladu, zatímco ta elektrická nikoli či citelně méně. K tomu se přidaly dílčí dotace, a tak se stalo, že elektromobily začaly najednou vycházet relativně výhodně a jejich podíl na trhu začal silně růst.
V Nizozemsku tak nyní třeba základní Škodu Octavia s motorem 1,0 TSI a výbavou „Buď rád, že máš volant”, koupíte za neskutečných 27 990 Eur, tedy asi 723 tisíc korun. Ještě předloni přitom bylo možné pořídit v Nizozemsku Teslu Model 3 od 35 000 Eur (dnes 903 tisíc Kč), což už není zase o tolik víc. A tak není divu, že elektrickým autům začalo dávat přednost relativně stále více lidí.
Bohužel tato situace začala z trhu nových aut také podstatné množství lidí vyhánět, kvůli čemuž prodeje nových vozů zamířily k historickým minimům, zatímco zájem o ojetiny k historickým maximům. Ani to ale není konečná fáze, jak ukazuje vývoj v letošním roce. Nizozemsko se totiž rozhodlo pravidla znovu trochu změnit a zájem o elektrická auta se kvůli tomu začíná vytrácet jako pára nad hrncem.
Informuje o tom evropská asociace výrobců auta ACEA, podle jejíchž dat se za první letošní kvartál podíl elektrických aut na celkových prodejích v Nizozemsku snížil z 8,3 na 5,6 procenta. To je poměrně dramatický meziroční pokles v momentě, kdy ze všech stran slýcháme o brzkém prodeji jen elektrických aut. A vyniká ještě více, když si vezmeme k ruce absolutní cifry. Vzhledem k meziročnímu poklesu celého trhu (protože drahá auta, to je pořád stejná píseň...) o 21,6 procenta ze 103 667 na 81 241 prodaných za kvartál, se prodeje elektromobilů smrskly skoro o polovinu z 8 695 jen na 4 566 aut.
Nemá smysl z toho dělat dalekosáhlé závěry, může se to kdykoli změnit jedním politickým rozhodnutím, dosavadní vývoj ale připomíná mnohokrát zmíněné - že elektromobily prodávají v prvé řadě dotace či jiná pokřivení trhu, přirozený zájem o ně je okrajový. V Nizozemsku jsou pořád relativně výhodné, jen ne tak moc - vláda zvýšila i jejich zdanění při pořízení i provozu, navíc zastropovala maximální cenu, do které jsou největší výhody k dispozici (40 000 Eur). Fond na přímé dotace na pořízení pro letošní rok pak byl už vyčerpán. A bum, lidé si jdou raději koupit tříválcovou Octavii za 723 tisíc - i takto neatraktivní alternativa najednou vítězí.






Škoda Enyaq je jednou z novinek na Nizozemském trhu v letošním roce, příliš ale neválí, stejně jako jiná elektroauta. Stačilo trochu změnit systém přerozdělování ve prospěch ostatních vozů a najednou mají na trhu opět podíl 94,4 procenta. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 3 hodinamiNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus