Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kolem elektromobilů je mnoho povyku pro nic, politici nechápou, co říkají, zlobí se šéf Toyoty
18.12.2020 | Petr Miler
V případě nejvyšších šéfů velkých automobilek není obvyklé namítat cokoli proti krokům politiků, generální ředitel Toyoty ale není obvyklý šéf.
Pravidelně píšeme o tom, jak absurdními se jeví být ambiciózní politické cíle v případě rozšíření elektrických aut. Například Velká Británie chce od roku 2030 nejen zakázat prodej jiných vozů než elektrických či plug-in hybridních, ale i snížit uhlíkovou stopu všech aut v provozu takovým způsobem, že by od teď dalších 9 let museli lidé kupovat ještě více elektrických aut než dnes kupují všech ostatních. Je to skutečně nesmyslné a nesplnitelné, přesto nad tím málokdo přemýšlí.
Automobilky a jejich šéfové by měli být těmi prvními, kdo se ohradí, neboť to ohrožuje jejich byznys a dotýká se jejich zákazníků. Oni to ale obvykle nedělají - regulátoři něco vymyslí, smysl to nedává žádný a většina výrobců místo protestů přesto přijde s prohlášeními zavazujícími firmy k tomu, že takové cíle splní. Výjimky ale existují.
Jednou z nich je Toyota, která pro elektromobily obecně příliš nehoří a pro ty bateriové už vůbec. Soustřeďuje se na vodíkové palivové články a byť neodmítá ani jiné cesty, její vztah k elektrickému pohonu živenému akumulátory zůstává rezervovaný. To opět potvrdil nejvyšší šéf firmy a vnuk jejího zakladatele, Akio Toyoda, který se včera rozpovídal před domácími novináři na tiskové konferenci pořádané japonskou asociací výrobců automobilů.
Toyoda byl požádán o reakci na už naplánované či plánované zákazy prodeje aut se spalovacími motory a elektromobily ani politiky příliš nešetřil. Podle něj je kolem elektrických aut příliš mnoho povyku pro nic (doslova použil termín „overhyped”) a politici při hovorech o nich snad ani nemohou chápat, co vypouští z úst.
„Když politici vystoupí s prohlášeními typu: 'Zbavme se všech aut používajících benzin,' rozumí tomu vůbec?” ptal se nechápavě rozzlobený Toyoda uvědomujíc si, co by to reálně znamenalo. Pokud by Japonsko chtělo od roku 2030 zakázat prodej aut se spalovacími motory, jak někteří politici hlásají, znamenalo by to investice 135 až 358 miliard dolarů (biliony Kč) jen do infrastruktury. Navíc Toyoda podotýká, že v Japonsku (stejně jako celosvětově) se většina elektřiny vyrábí spalováním uhlí a zemního plynu, což podle šéfa momentálně zřejmě opět největší automobilky světa znamená jediné - elektromobily emise CO2 nemají šanci snížit.
Pokud tato změna proběhne, bude to podle Toyody stát kvůli změnám ve způsobu konstrukce a tedy i vývoje a výroby elektrických aut miliony pracovních míst výměnou za nic - výsledkem bude, že řada lidí přijde o práci, utratí se biliony korun za infrastrukturu a další zbytné investice a emise CO2 se stejně nesníží.
Je to jen rozumný a logický pohled na věc, nic víc, přesto je dnes raritní. Buďme rádi, že zaznívá, teď ještě, aby takovým byl někdo také ochoten naslouchat.

Šéf Toyoty pro elektromobily nehoří - ne kvůli předsudkům, ale pro nesmyslnost jejich násilného zavádění na většině míst světa. Foto: Toyota
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 včera 17:04
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm včera 16:00
- Aprilia RS 457 GP Replica 2026: inspirováno speciálem MotoGP včera 13:00
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 16.12.2025
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
Nejnovější články
Ford dostal peníze, aby postavil továrny na baterky pro elektromobily. Teď se mu vše hroutí a musí je vracet
před 8 hodinami
Jedno z nejlevnějších SUV VW potěší i ojeté cenou a kvalitami, jen pozor na jeho zásadní slabinu
před 9 hodinami
Nejmenší elektromobil Renaultu končí po pouhém roce v prodeji, spolu s ním i celá divize za něj odpovědná
před 11 hodinami
Jeden z největších kritiků Tesly vyhlásil bankrot, tušíme, kdo se tu bude smát naposled
včera
Moskvič ukázal hned dva nové modely, jeden z nich se dá koupit i v Česku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
