Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou
26.9.2020 | Petr Prokopec
Při snahách o minimalizaci zátěže, kterou automobilismus znamená pro okolní prostředí, by právě takovým vozům mělo svítit slunce nad hlavou.
Před pár týdny Škoda překvapila informací, že model Citigo potichu skončil, a to bez jakéhokoli nástupce. Je tak prakticky jisté, že dříve nebo později se minulostí stanou i spřízněné modely Volkswagenu up! a Seat Mii, které jsou tímtéž v jiném hávu a jsou vyráběny na stejném místě. Koncern VW tak de úplně opustí segment malých městských vozů, protože se mu v něm zkrátka nevyplatí zůstat.
Kolegové z Autocaru se v reakci na to ptají: Když obří koncern VW není schopen na podobných, relativně drahých autech vydělat za situace, kdy na úplně stejných technických základech seká trojici modelů všech svých mainstreamových značek, kdo jiný by měl? Odpověď „nikdo” se zdá být velmi pravděpodobnou a má své opodstatnění.
Problém této třídy aut pramení z jakýchsi bazálních nákladů. Regulace EU vyžadují po výrobcích stále více prvků souvisejících s bezpečností či ekologičností toho kterého auta a když se je dáte na jednu hromádku, zatěžují cenu nového vozu slušnou sumou. U větších modelů se do ceny vejdou, prodávat supermini za 400 tisíc ale nelze, a tak má prodejní cena svůj horní limit, do kterého se zkrátka výrobci musí vejít. A pokud to nezvládnou, raději nebudou vyrábět nic, jako Škoda.
Podle analytiků trhu dosahovaly loni automobilky na jednom prodaném supermini v průměru zisku okolo tří tisíc korun, což je vzhledem ke všem rizikům spojeným s vývojem a výrobou žalostně málo. Navíc je to průměr a regulatorních opatření stále přibývá. Konec Citigo tak podle Autocaru značí konec jedné éry - mini auta prostě skončí, tedy alespoň v té podobě, v jaké je známe.
Směr, jakým se nejspíše do budoucna vydáme, naznačil již v roce 2012 Renault. Francouzi nicméně představili elektrický model Twizy předčasně, tedy v době, kdy trh na elektrickou čtyřkolku s kapotáží ještě nebyl zcela připraven. To - stejně jako cena, jenž u nás startuje nad 300 tisíci korunami - jen vysvětluje, proč bylo do konce loňského roku celkově prodáno pouze 29 118 kusů. I přes dostupnost v Jižní Americe či Kanadě přitom prakticky veškerá auta skončila na starém kontinentu.
Jakkoliv tedy zájem byl minimální, ukázalo se, že malá vozítka nejlépe zapadnou do úzkých a přeplněných ulic evropských metropolí. Směr tak byl jasně vytyčen, výrobci jen museli vyčkat na správnou chvíli. A ta evidentně nastává, jak dokládá pohled na Citroën, který letos začal na vybraných trzích prodávat model Ami, který má nejblíže k „automotorkám” typu Aixam. Francouzi se přitom navzdory koronaviru dočkali nemalého úspěchu, za čímž nestojí pouze nízká prodejní cena 6 000 Eur (cca 160 tisíc Kč).
Model Ami je totiž možné získat i na leasing, přičemž na úvod složíte 2 644 Eur (cca 70 tisíc Kč) a následně platíte pouze 19,99 Eur (asi 540 Kč) v měsíčních splátkách. Takové sumy si již mohou dovolit pomalu i děti školou povinné, načež není překvapivé, že za volant mohou legálně i čtrnáctiletí bez řidičského průkazu. Citroën tak de facto rozšířil zákaznickou skupinu, které dodává levně dopravní prostředek, jenž se stejně jako Twizy obejde bez lokálních emisí.
S elektrickou čtyřkolkou podobného ražení ostatně počítá i koncern VW, jak se potvrdilo loni v únoru v Barceloně na kongresu mobility. Představen byl totiž Seat Minimó, který není ničím jiným než dvoumístnou elektrickou čtyřkolkou. Zatímco nicméně Citroën Ami počítá se sedadly usazenými vedle sebe, Španělé kráčí ve stopách Renaultu a usadili cestující za sebou. Šířku všech tří aut nicméně spíše než kabina udává rozchod předních a zadních kol.
Pro stále přeplněnější města s nedostatkem parkovacích aut jsou tyto elektrické čtyřkolky vlastně ideální. Jejich alternativní pohon totiž není spojen s místními emisemi, navíc mají omezenou maximální rychlost. Kvůli tomu pak mají zapovězený vstup třeba na dálnici, což vede k redukci nákladů spojených s bezpečností. Nízká je tak ve výsledku i prodejní cena, stejně jako provozní náklady.
Lze už jen dodat, že Citroën Ami zvládá s bateriemi o kapacitě 5,5 kWh urazit 75 kilometrů, a to při nejvyšší rychlosti 45 km/h. Dobíjení pak zabere 3 hodiny. Seat Minimó oproti tomu počítá s 15 kWh, na kapacitu produkční verze si ale budeme muset počkat. V případě Renaultu Twizy tu pak máme 6,1 kWh a možnost jet 45 či až 80 km/h, ovšem ve druhém případě je třeba počítat se zdvojnásobením ceny a tedy již s o poznání menší atraktivitou.






Škoda Citigo jako ztrátový model skončila a započala tím konec jedné éry. Podobná auta mají skončit napříč trhem. Foto: Škoda Auto
Náhradou se mají stát jakési „automotorky” typu Citroën Ami. Ten naopak slaví úspěchy - je levný, pro pohyb po městě plně dostačující a za jeho volant mohou i čtrnáctiletí. Foto: Citroën
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Porsche už láká na elektrický Cayenne. Větší úspěch mu nemůže zajistit ani česká krasavice, ani legenda Top Gearu
před hodinouNové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
před 2 hodinamiV této zemi nesmíte autem překročit hranici jinak než se skoro plnou nádrží, jinak riskujete pokutu až 8 000 Kč a povinné dotankování
před 4 hodinami„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před 5 hodinamiPopulární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včera
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.08. 11:25 - Eda
- Rychlodotazy 07.08. 10:26 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 07.08. 08:30 - Vrooom
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan