Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Konec pohádek: Mercedes přišel ve druhém kvartálu o další desetinu zákazníků, prodeje elektromobilů se propadly o čtvrtinu
9.7.2025 | Petr Miler
Míň a míň lidí, v navíc hrozivě rychlém tempu, dává Mercedesu najevo svou lásku. Po sérii přehmatů a projevů neschopnosti vzít si z oněch přehmatů jakékoli poučení vlastně není divu. Tohle je realita jeho současné existence, ne idealizovaný pohled na sebe sama, který nám automobilka čas od času předkládá.
Před pár dny jsem sám za sebe vyjádřil velkou pochybnost, že se Mercedesu skutečně podařilo zabodovat s novým CLA. Nedává to zkrátka žádný smysl, neboť tohle auto přímo navazuje na prakticky vše špatné, čeho se ho automobilka v posledních letech dopustila - vůz je vizuálně kontroverzní, přijímá zřetelné kvalitativní kompromisy, je velmi, velmi těžký, primárně nuceně elektrický a ke všemu hodně drahý.
Tohle je mix vlastností, který obvykle zákazníky moc neláká a Mercedesy se v tomto ohledu v posledních letech neukázaly být výjimkou. Nakonec už fakt, že firma autu na poslední chvíli přidala jakýsi polovičatý spalovací pohon, který má ono elektrické fiasko zachránit, svědčí o prvotním nezájmu o něj. Tak tedy onen spalovací motor navíc zabral? No, také nemohl, protože fakticky k dispozici stále není - obrovský zájem se měl najednou strhnout o ono elektrické provedení.
Podle mě je to pohádka, přání, které se stalo otcem myšlenky. Nakonec nešlo o oficiálně zveřejněnou informaci, to by si firma veřejně obchodovaná na burze nemohla v případě vymyšleného příběhu dovolit, ale neoficiální zprávy vypuštěné přes německý tisk skrze „věrohodný zdroj”. Realitu existence Mercedesu těchto dnů tu máme dnes v podobě oficiálních čísel prodejních čísel automobilky za druhý letošní kvartál. A je to jedna velká tragédie.
Už předešlá období k ní neměla daleko, teď už není důvod s takovým hodnocením dlouze váhat - čísla za druhý letošní kvartál ukazují, že firma se absolutně nemá čeho chytit a místy až hrozivým tempem ztrácí zákazníky prakticky se vším a všude. Celosvětové prodeje Mercedesu od dubna do června klesly celkově skoro desetinu (přesně o 9 procent) oproti stejnému období roku 2024, když automobilka prodala už jen 453 700 osobních vozů oproti 496 700 autům loni. S 900 tisíci prodeji za oba letošní kvartály (-6 %) tak firma výrazně prohloubila svůj meziroční propad.
Společnost trpí prakticky ve všech významných světových regionech. Nejméně padá letos v Evropě a v Německu (-3 resp. -2 %), nejvíc pak v Číně (-14 %). Vše ostatní se vejde mezi tyto extrémy, ani americký pokles o 6 % ale neříká vše. Za druhý kvartál akceleroval na -12 (USA) resp. -14 % (Severní Amerika), v Číně se pak prohloubil na -19 %. Tady opravdu není z čeho brát.
Ale tak počkejte, sázka na elektromobily, ta musí firmě vynášet jako divá, však roky říkala, jaký skvělý nápad to je. No, asi to tak úplně nebylo, neboť dodávky elektrických modelů klesly ve druhém čtvrtletí o alarmujících 24 procent (na pouhých 35 tisíc aut), takže též prohloubily dřívější poklesy (-19 % na 75 700 aut za prvních 6 letošních měsíců). Ve skoro milionových prodejích je to pomalu zanedbatelné množství aut.
A do toho má nyní přijít v CLA, které je v principu stejné jako vše, s čím automobilka ztrácí půdu pod nohama, a rozbít bank? Povídali, že mu hráli, Mercedes bude muset udělat mnohem víc než nic, aby tento vývoj zvrátil. Mnohem víc.



Mercedes poznává to, před čím jsme ho léta varovali - drsné dopady mohutného produktového úpadku. A vážně nevěříme, že to nové CLA změní, je samo o sobě symbolem všeho špatného, co firma v poslední době dělá. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, Autoforum.cz
Bleskovky
Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
včeraNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Superbike Aragon - 1. den včera 18:19
- Jonathan Rea po sezóně končí se závoděním včera 13:04
- Místo Bautisty oficiálně 2026 Iker Lecuona včera 10:41
- IRRC pokračovalo ve Schleizu, Červený je těsně před obhájením titulu včera 10:20
- MotoE: Novým lídrem Mattia Casadei včera 10:00
Nejnovější články
Potvrzeno: Porsche hodilo ručník do ringu, humbuk kolem elektromobilů zřetelně neodpovídá realitě
před 2 hodinamiTohle 40 let staré auto s 250 tisíci najetými km se má brzy prodat za 7 milionů Kč, stačí, že pomáhalo psát historii Formule 1
před 3 hodinami25 rekordů nešťastného elektrického konceptu Mercedesu je další směšně umělý nesmysl nedokazující vůbec nic
před 5 hodinamiObousměrné nabíjení je další utopická představa přínosu elektrických aut, vědci zkoumali jeho dopad na baterie
včeraEU se pokusila vyhnat čínská auta z Evropy dveřmi, teď se kvůli díře v pravidlech vrací oknem v ještě větším počtu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.26. 08:16 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 08:10 - Vrooom
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat
- Policejní kontroly a měření 08.25. 13:36 - delphin
- Chlubítko univerzální 08.25. 08:26 - jerry
- whitelist & blacklist 08.25. 08:01 - jerry
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.24. 16:28 - abgx1
- S větrem ve vlasech.... 08.24. 14:40 - pavproch