Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia se podle konečných čísel prodejně propadla nejníž za 20 let, za tři roky ztratila polovinu kupců
6.2.2023 | Petr Miler
Tohle by mělo být pro českou automobilku velmi bolestivé, nejsme si ale jisti, zda ji to vůbec ještě trápí. Nad racionálně orientovanými auty udělala kříž a teď zřejmě s potěšením sleduje následky svých rozhodnutí.
Už v průběhu loňského roku bylo zřejmé, že Škoda Octavia míří v Evropě k jednomu z nejhorších prodejních výsledků ve své historii. Je to svým způsobem fascinující, neboť tehdy nešlo o návrat o pár let zpět, ale o dekády zpět do dob, kdy škodovka neznamenala ve srovnání s dneškem prakticky nic. Pořád ještě bojovala o srdce zákazníků, kteří ji ani neznali, popř. ji dávno zavrhli poté, co si při tlačení modelu 120 nechali zadním sklem ohřívat ruku. Tuhle fázi dávno překonala, má respekt, má moderní modely, má svou tvář, úroveň, specifické místo na trhu. Anebo to všechno jen měla?
Máme-li soudit čistě podle loňských prodejních výsledků, pak spíše měla. Řečeno slovy „klasika” spáchala ten nejhorší hřích, když zanevřela na základní stavební kámen svých úspěchů, tedy nabízení aut s vysokou hodnotou za peníze, modely tohoto ražení do značné míry přestala inovovat a přesto je dokola drasticky zdražuje. Co v takovém případě očekávat? Místo plánu prodávat 2 miliony aut za rok v roce 2025 je tu spíše doufání, jakási vize prodávat 1 milion aut za rok o 5 let později. Co k tomu dodat?
Mohl se ještě stát zázrak, Octavia mohla v posledních měsících roku „zabejčit” a své výsledky napravit. Do jisté míry se to stalo, ale ne do takové, aby se z naprosté tragédie stalo něco více než tragédie. Před sebou tak máme definitivní, nezávislá čísla o prodejích (stále ještě) bestselleru Škody za loňský rok v Evropě od JATO Dynamics a vidíme smutnou cifru: 112 263 aut.
Nezní to jako úplně málo, ale musíme se vrátit do roku 2003, abychom narazili na horší. Takhle nízko se pohybovaly jen a pouze prodeje Octavie úplně první novodobé generace, která více než co jiného prováděla jakýsi průzkum bojem. Ještě smutnější zrcadlo ale nastavují tomuto výsledku čísla z předchozích let. Ještě v roce 2019 si v Evropě koupilo Octavii 218 439 lidí, teď jsme skoro na polovině. Za 3 roky. A nejhorším výsledku za hodně dlouho, konkrétně skoro za 2 dekády. Tomu se říká propad.
Ale divme se tomu, když se podíváme do aktuálního ceníku vozu pro český trh a vidíme základní cifru 619 900 Kč. Sice už ne s podivným litrovým tříválcem pod kapotou, ale pořád v nijak ohromující specifikaci s minimální výbavou. A velmi drahé jsou i jakékoli vyšší specifikace, například verze RS je o 440 tisíc Kč dražší než totéž provedení ve třetí generaci Octavie, i když šlo ve své podstatě o úplně to samé auto.
Byli bychom rádi, kdyby toto fiasko alespoň zazvonilo pár zvonečky v Mladé Boleslavi a obrátilo kormidlo směřování automobilky jiným směrem. Ale pochybujeme o tom, že se něco takového stane. Škoda se otevřeně hlásí k tomu, že obecně žádaná auta jako Octavie nechá leda dožít a dostane z nich maximum peněz na investice do obecně nežádané elektromobily za ještě vyšší ceny. Takže je vlastně přesně tam, kde chtěla být. Může tohle dopadnout jakkoli dobře? Jsme k tomu velmi skeptičtí, ale zázraky se pořád dít mohou.
Škoda Octavia IV pořád má čím zaujmout, při svých cenách je ale odsouzena k nezdaru. Její loňské prodejní výsledky nelze označit jinak než slovem fiasko. A nejsmutnější je, přesně takovému stavu jde škodovka zcela vědomě naproti. Foto: Škoda Auto
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva