Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
5.5.2024 | Petr Prokopec
Která z významných automobilek působících v Evropě by ve svém portfoliu nechtěla mít něco jako Dacii? Však je to aktuálně jedna z nejúspěšnějších značek vůbec. Stellantis tak chce jít stejnou cestou, nejsme si ale jisti, zda to vzal za správný konec.
Čínským autům se v posledních letech věnujeme stále častěji. Souvisí to nejen s tím, že automobilky z Říše středu začínají expandovat za hranice své domoviny, ale také s jejich stále lepším renomé. Po najmutí renomovaných designérů a techniků se totiž čínské novinky mohou chlubit originálním a někdy pohledným zevnějškem, stejně jako bodují výbavou našlapaným interiérem. Kriticky se již nelze dívat ani na jejich techniku a a ve finále dokonce ani na kvalitu, byť ta přece jen ještě trochu pokulhává. Vyvažují ji však velmi nízké ceny.
Zatímco tedy dříve se čínští výrobci upínali v rámci inspirace k těm západním, momentálně se karta obrací. Loni to potvrdil koncern Stellantis, který za 1,5 miliardy Eur (cca 37,6 miliardy Kč) koupil 21procentní podíl v čínské značce Leapmotor. Následně obě automobilky zformovaly společný podnik, ve kterém Stellantis drží 51procentní podíl. Mnohem podstatnější pro koncern však je, že má exkluzivní práva na výrobu, export a prodej vozů Leapmotoru mimo Čínu. A právě ty mají zaujmout roli jakési druhé Dacie.
V evropské továrně Stellantisu v Polsku tak odstartuje výroba malého městského elektromobilu T03, jak už padlo dříve. Nyní díky kolegům z AutoInfos víme, že se tak stane ještě letos a do konce roku odstartuje také prodej. Koncern přitom nepočítá s ničím jiným než s úspěchem a vůz skutečně považuje za vážnou konkurenci pro Dacii. Firma dále předpokládá, že 3 620 milimetrů dlouhý hatchback bude v následujících měsících doplněn SUV C10, u kterého se aktuálně pouze čeká na oficiální celoevropskou homologaci.
Je nicméně třeba si položit otázku, zda Leapmotor dokáže rumunskou automobilku skutečně ohrozit. Také ta sice nabízí elektrický model, bestsellery jsou ale Sandero s Dusterem. Na tyto nekonečně univerzální modely Leapmotor žádnou odpověď nemá a soupeř elektrického Springu Rumuny trápit nemusí. Navíc aby Stellantis mohl být konkurenceschopný, musel by T03 nabídnot velmi levně. Jenže na částku startující na 220 000 Kč, jako je tomu v Číně, můžeme rovnou zapomenout.
Jakmile se nicméně Leapmotor přiblíží metě 300 tisíc korun, již bude soupeřit s Dacií Sandero. A ta se svým spalovacím pohonem přesvědčí 9 zákazníků z 10, aniž by se začala snažit. To Leapmotor neoslní ani udávanými 280 kilometry dojezdu, natož pak reálnými možnostmi. K tomu je navíc třeba přihodit nepřesvědčivý 210litrový zavazadelník. Ač tedy na vůz lze nahlížet pozitivně, jako přelomová nabídka opravdu nepůsobí.
Stellantis si je toho zjevně vědom, i proto jsou úvodní očekávání spojená s registracemi velmi nízká. V roce 2030 by však Leapmotor měl mimo Čínu dosáhnout na půl milionu prodejů. Koncern pak tuto automobilku již evidentně bere jako pevnou součást svého portfolia, třeba finanční ředitelka Natalie Knight o ní mluví jako o „patnácté značce“. Co z toho ale nakonec bude, ukáže jako vždy jen čas.
Za 220 tisíc korun by asi T03 bodoval i v Evropě, navzdory neoslnivému dojezdu či zavazadelníku. Jenže tak levný bude jen stěží, což jeho šance na úspěch snižuje. Dacia je podle nás jinde a toto ji neohrozí. Foto: Leapmotor
Zdroj: AutoInfos
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 20 minutami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva