Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci odhalili svůj první závodní elektromobil. Je tak absurdně těžký, že mu museli udělat vlastní závody
2.4.2024 | Petr Prokopec
Tohle auto je od pohledu naprostý nesmysl, tak těžký okruhový soutěžák neviděl snad nikdo nikdy. Kdyby se srovnával se spalovacími auty, zazářil by možná během jednoho kola, a tak bude jako jednooký soupeřit jen s jinými stejně postiženými.
Za sebou mám týden strávený za volantem elektrické Kie EV6 GT. Ta dostala 585 koní výkonu, které s 2,2tunovým vozem zvládají velmi slušně zacvičit. Nejde tu přitom pouze o 3,5sekundové zrychlení z klidu na stovku, nýbrž i o pohyb v běžném provozu. Předjížděcí manévry jsou dílem okamžiku, přičemž elektromobil navzdory své hmotnosti funguje i v zatáčkách. Více si o tomto autě si ostatně přečtete v příštím tištěném Autoforu.
Přes pozitivní aspekty ale není nemožné nevidět ty negativní. Největším problémem jsou jako vždy baterie, které se v drtivé míře podílí na vysoké hmotnosti, vysoké ceně i omezené použitelnosti. Pokud jedete rychleji, nelze počítat s dojezdem vyšším než 200 kilometrů, a to se pořád bavíme o běžném provozu, kdy pochopitelně nejedete naplno. Na okruhu nemá tohle auto šanci zvládnout ujet na nabití víc než desítky kilometrů, ostatně jako kterýkoli jiný.
Něco takového se pro okruhové ježdění pochopitelně nehodí, ale atmosféra doby nedovoluje otevřeně říci, že elektřina není pro něco tak dobrá jako benzin. Ve finále ale přesně to říkají sami Korejci. Hyundai se totiž rozhodlo, že přepracuje sourozence Kie EV6 GT, tedy model Ioniq 5 N, na závodní vůz. Základem všeho byla odtučňovací dieta, která je tragikomická sama o sobě. Elektromobil během ní tedy přišel o takřka 300 kilo hmotnosti, což by bylo hodné potlesku, kdyby ovšem na počátku nebylo 2 235 kg. Výsledných 1 970 kg je tak stále absurdně vysoké číslo, které u okruhových osobních závoďáků nemá obdoby.
Stejně jako silniční varianta i soutěžní provedení disponuje dvojicí elektromotorů, z nichž přední dává k dobru 226 a zadní 383 koní. Celkově tu tak máme 650koňové stádo, jenž je spárováno s bateriemi o kapacitě 84 kWh. Ani jejich velikost se oproti výchozí verzi neliší, což s ohledem na zmíněné vlastní zkušenosti se sesterským vozem Kie znamená, že zábava za volantem nebude trvat déle než 40 nebo 50 kilometrů.
I z těchto důvodů Ioniq 5 N nemíří do nějaké již existující závodní kategorie, místo toho mu Korejci stvořili skupinu eN1 Cup na míru. Její pravidla jsou značně benevolentní, týmy si tak kupříkladu mohou zvolit dodavatele pneumatik. Přičemž dle značky mají i možnost vyrukovat s vlastním simulovaným zvukem motoru. Celkově je ročně v plánu 10 takových klání, která budou tvořena jak závody ve sprintu, tak vyřazovacími, kdy budou na dráze vždy pouze dva soupeřící vozy.
Bližší informace budou známé 27. dubna, kdy se odehraje vůbec první trénink. Dá se ale předpokládat, že déle než pár desítek minut ony závody trvat nebudou. Soutěžní speciály tak vlastně dojíždějí na totéž, co silniční auta - na v mnoha ohledech nekonkurenceschopnou technologii. Nakolik závody třínohých koní budou atraktivní, je otázkou. Stačí si nicméně uvědomit, že zájem publika výrazně klesl i o elektrickou Formuli E, a to je ještě jiná liga.
Ke korejským plánům jsem tedy poněkud skeptický, byť rozhodně nebudu mít problém závodnímu elektromobilu zatleskat, pokud si to skutečně zaslouží. Aktuálně tak jen dodám, že verze pro eN1 Cup dostala do vínku nejen nižší hmotnost, ale i přepracovaný bodykit zahrnující jak enormní zadní křídlo, tak vypouklé blatníky. Pod ně pse přitom nastěhovala 18palcová kovaná kola, zatímco z kabiny zmizelo naprosto vše zbytečné a figuruje v ní jen ochranná klec a jedno sedadlo.
Další modifikace spočívají v příchodu stavitelných tlumičů, přesunutí dobíjecího portu nebo instalaci hasícího zařízení určeného pro elektromobily. O ceně speciálu se pak Hyundai nezmiňuje, standardní Ioniq 5 N nicméně vychází na 1 799 900 Kč. Pod dva miliony korun se tedy soutěžák nedostane ani náhodou. A i když prošel onou redukční dietou, stále bude pneumatiky a brzdy pálit jako zběsilý, i když ony závody budou jedním slovem rychlovka.














Ioniq 5 N ve verzi eN1 Cup vypadá opravdu agresivně, nově navíc páruje 650 koní s nižší hmotností. Řidiči se ovšem i tak budou nadále prát se zhruba dvěma tunami, přičemž baterie o kapacitě 84 kWh zůstávají standardní. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nejnovější články
Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
včeraMitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
včeraI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včeraElektričtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včera
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 03.20. 04:36 - danielcraig
- Toyota obecně 03.20. 01:39 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.19. 23:26 - Kavis
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.19. 21:08 - mafel
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 03.19. 15:48 - pavproch
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan