Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás
13.10.2020 | Petr Prokopec
Specifika moderních aut ani požadavky zákazníků manuálním převodovkám nepřejí, ne každý je ale chce prostě shodit do propadliště dějin. Kia je nechává i v nových mild-hybridech, jen v poněkud specifické podobě.
Doba se mění a už se to komukoli líbí či nikoli, musí se přizpůsobit. Výjimkou není ani automobilová branže, kde je stále vyšší důraz kladen na ohleduplnost aut k okolnímu světu. Stěžejní data tedy již nejsou spojena jen s výkonem, akcelerací či maximálkou, nýbrž i se spotřebou a na ni navázanými emisemi, hlučností a podobnými faktory. Výrobcům totiž za nedodržení stále přísnějších emisních limitů hrozí pomalu až likvidační pokuty, popř. úplná nemožnost ten či onen vůz prodávat. A tak je zkrátka třeba počítat s tím, že spíše než vy s autem pojede auto s vámi.
Jasně patrné je to na mnohých inovacích, tuto od Kie nevyjímaje. V jejím případě ale musíme kvitovat, že se alespoň snaží udržet v autech klasické ovládací prvky a auto nevzdalovat představám části klientely více, než je nutné. Korejská automobilka totiž u svých mild-hybridních modelů, jejichž prvním zástupcem je nové Rio, ponechává v nabídce manuální řazení, do aut ale nasadila spojku ovládanou nikoliv mechanickými táhly, nýbrž elektronikou.
Systém zvaný Clutch-by-wire je součástí 48voltového elektrického okruhu a během jízdy na reálných silnicích má snížit spotřebu a emise CO2 o zhruba 3 procenta. Auto si totiž ponechá kontrolu i nad spojkovým pedálem, a tak bude s to motor vyřazovat z činnosti efektivněji než stávající systémy start-stop.
Z výše zmíněného je vcelku jasně patrné, jak tato věc funguje. Inteligentní manuální převodovka iMT, jíž je elektronická spojka součástí, umožní okamžitou deaktivaci pohonné jednotky ve chvíli, kdy řidič sundá nohu z plynového pedálu. Systém vyšle elektronický signál, na jehož základě dojde k otevření spojky. Následné sešlápnutí plynu pak opětovně vrátí pohonnou jednotku do provozu.
Podmínkou tohoto řešení byla již zmíněná integrace 48voltového okruhu, neboť energie potřebná na veškeré úkony je dodávána startérem-generátorem mild-hybridního systému. Ten dokáže motor uvést do správných otáček, což znamená, že na deaktivaci agregátu dochází nejen při zpomalování v kolonách či před semafory, ale také kupříkladu během „plachtění“ po dálnici.
Je to zjevně budoucnost manuálního řazení a i když se můžeme na jednu stranu drbat na hlavě, zda to není další zbytečné zesložitění, na druhou stranu je lepší, když zůstanou v nabídkách automobilek vozy s alespoň takto koncipovaným manuálním řazením, než žádné.
Zmíněné Rio dostalo kromě elektronické spojky také lithium-ionovou polymerovou baterii a přeplňovaný litrový tříválec 1,0 TGDI a v této podobě je k mání i na našem trhu. Nabídka Ria s touto technikou startuje na prostřední výbavě Exclusive, kdy je verze se zmíněným motorem se 120 koňmi a řazením iMT k mání od 404 980 Kč. K dispozici je také ve vyšší verzi GT Line s cenou od 449 800 korun.





Takto funguje elektronická spojka Kie, kterou jako první dostalo modernizované Rio. V prodeji už je i u nás v relativně vysokých specifikacích. Foto: Kia
Zdroj: Kia
Bleskovky
Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
včera92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
11.10.2025Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Nejnovější články
Tesla začala svůj nový levný model prodávat v Česku, v základu má i jinde ořezaný prvek výbavy
před 2 hodinamiRománek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
před 4 hodinamiToto jsou největší držáky mezi současnými auty, i po 400 tisících km dál slouží svým majitelům
před 5 hodinamiNové řešení nabíjení elektromobilů v Austrálii vypadá jako žert, je to ale smutná skutečnost
před 7 hodinamiVenku je nový „analogový” supersport s motorem V8 a manuálem. A ne, neprobudili jste se ve stroji času
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 10.13. 15:39 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.13. 14:07 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 10.13. 12:14 - M.Z.
- BMW Divize 10.13. 12:10 - pavproch
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 10.10. 23:07 - petr_riha