Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus je největší ranou pro svět aut v dějinách, jen dealeři v USA propustí 360 tisíc lidí
1.4.2020 | Petr Prokopec
Svět zažil války, ropné krize i snahy aktivistů odstavit auta na druhou kolej. Nic z toho ale automobilovému průmyslu neublížilo tak jako současné restrikce spojené s bojem proti koronaviru.
Většina z nás má nejspíše ještě v živé paměti ekonomickou krizi z roku 2008. Ta zasáhla v prvé řadě Ameriku a sekundárně i zbytek světa. Výsledkem byly poklesy výkonností ekonomik v řádu jednotek procent, přesto však trvalo několik let, než se z ní svět, automobilový sektor nevyjímaje, vzpamatoval. Nyní tu ovšem máme koronavirovou pandemii, která mění historii. Zatímco ještě nedávno se mluvilo o tom, že svět je na podobný výkyv připraven lépe než před dvanácti lety a velmi rychle se z něj vzpamatuje, nyní již padají názory, že jde o vůbec největší krizi, jaké kdy automobilový průmysl čelil.
Možná si ještě vzpomenete, kterak nedávno padaly odhady, jenž se týkaly propouštění na americkém kontinentu. Mluvilo se přitom o tom, že pokud ve Státech nebude během jednoho týdne prodán jediný nový vůz, přijde o práci 94 400 lidí. K takovému stavu Amerika nemá daleko, třebaže restrikce zavedené v mnohých státech dovolují dealerům nechat své prodejny aut otevřené. Zájem o nové vozy totiž v době nejistoty tak jako tak klesá k nule, i fungující dealeři hovoří až o 80-90% snížení poptávky.
Právě na americká dealerství se nyní nyní zaměříme. V loňském roce v nich mělo pracovat více než 1,1 milionu lidí, už v květnu jich ale má být o 360 tisíc méně - přibližně třetina zaměstnanců tedy má o práci přijít. To opravdu není pozitivní výhled, přičemž je navíc třeba zopakovat, že jde pouze o zaměstnance dealerství. Těžko si lze představit, že by zůstalo jen u toho - automobilky, jejich dodavatelé a další firmy stěží pojedou ve starých kolejích, pakliže dealeři na sníženou poptávku zareagují takovým snížením stavů.
Jak jsme navíc již naznačili, situace je mnohem horší než v roce 2008, alespoň dle Grega Rairdona. Ten je majitelem deseti dealerství ve Washingtonu, tedy v prvním americkém virovém epicentru, a jak uvedl, propustit již musel značné množství lidí. „Byl to asi ten nejtragičtější den v mé třicetileté kariéře. Podle mého názoru je to mnohem horší než v roce 2008. Tehdy jsem nemusel propouštět masy zaměstnanců.“
Evropa na tom pak stěží lépe, třebaže dopady ekonomických výkyvů tu kvůli odlišným zákonům upravujícím trh práce nejsou znát tak bezprostředně. Automobilová asociace ACEA totiž již uvedla, že napříč továrnami, jejich subdodavateli a prodejci je v přímém ohrožení 1,1 milionu pracovních míst. To je navíc stav, který vychází ze současných restrikcí, které zdaleka neskončily. Většina vlád však chce rozličná omezení prodlužovat o další týdny a jejich konec není v dohledu. Pokud budou trvat delší dobu, pak může o práci přijít ještě více z celkových 13,8 milionů lidí, které dnes automobilový průmysl v Evropě zaměstnává.



Většina amerických dealerství kvůli restrikcím zeje prázdnotou. Jen do května má kvůli tomu přijít o práci 360 tisíc jejich zaměstnanců a situace v Evropě nemá důvod být lepší
Zdroj: Auto News, ACEA
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint v Mugellu, Marc před Alexem - dominance bratrů Marquezových včera 16:39
- V Moto2 získal PP Diogo Moreira, až 16. Salač, ale... včera 16:14
- Pole Position Moto3 získal Carpe, Top-9 pouze pro KTM včera 15:54
- Marquez získal jubilejní Pole Position včera 12:12
- Team MSi: Sergio Garcia pryč, přichází Eric Fernandez včera 11:01
Nejnovější články
„Americkej kýbl” otočil hru. Zatímco kupci Ferrari přichází o miliony, tento stroj je nepřipravil ani o korunu
před 2 hodinamiNový Nissan Leaf je v běžných verzích ošizený tak moc, že oficiální fotky ukazují v podstatě úplně jiné auto
včeraSpása pro staromilce. Další automobilka vrací do výroby 20 let nevyráběné auto, tedy alespoň tak, jak se pořád dá
včeraMercedes nepochopil nic. Osmiválec C63 nevrátí, elektrický sporťák s umělým zvukem motoru V8 vám ale nadělí
včeraNové SUV Lady dostalo do výbavy světový unikát v ruském stylu, jasno je i v tom, zda čekat na pohon 4x4
včera
Živá témata na fóru
- Cupra obecně 06.21. 16:38 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.21. 14:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.21. 10:33 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.21. 10:28 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.