Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus změní vnější i vnitřní pojetí aut, říkají designéři velkých značek
1.5.2020 | Petr Prokopec
Je jasné, že pandemie koronaviru svět změní více než na pár týdnů či měsíců, dopady ale poznají věci, kterých se zdánlivě netýká, jako třeba auta.
Řada lidí se momentálně ptá, kdy se svět konečně zase vrátí do původních kolejí. Pokud mezi ně patříte, pak pro vás máme špatnou zprávu. V řadě oblastí věci již nikdy nebudou takové jako dříve, jednoduše proto, že si nyní uvědomujeme možnost příchodu další pandemie. Celý svět se proto hodlá přizpůsobit novým pořádkům, kdy bude kladen daleko větší důraz hlavně na hygienu. A jakkoliv se to možná nezdá, ovlivní to také svět aut.
Výrobci ostatně začali s vyšší ochranou koketovat ještě před příchodem koronaviru, jak by vám potvrdili zejména majitelé Tesel osazených tzv. ochranou před biologickými zbraněmi. Tím je míněn filtrační systém HEPA, jenž zabraňuje vniknutí bakterií do kabiny. Tato technologie sice není účinná na sto procent, nicméně to nejsou ani respirátory té nejvyšší třídy. Nicméně funguje natolik, že s ní již začali koketovat další automobilky. Například Geely díky ní prodávalo auta i ve chvíli, kdy celá Čína stála.
Nejde o jediný experiment svého druhu, značky Jaguar a Land Rover loni oznámily, že hodlají do klimatizace integrovat i ultrafialovou lampu. Ta by systému pomohla neutralizovat veškeré patogeny biologického původu. Používá vlnové délky pohybující se mezi 200 a 280 nanometry, které rozbíjí molekulární strukturu virů a bakterií. Současná pandemie nejspíše úsilí Britů na tomto poli urychlí.
Přidávají se ovšem další, a jak jsme zmínili již v úvodu, zakrátko lze čekat globální změny. „Pandemie změní to, jak budeme v budoucnu vnímat bezpečí,“ uvedl k tématu šéfdesignér Mercedesu Gordon Wagener. Podle Felixe Kilbertuse, designéra exteriérů značky Rolls-Royce „v nadcházejících letech bude více než kdy dříve kladen důraz na to, aby se lidé do cíle dostali v bezpečí. Více než kdy předtím tak bude důraz kladen na jejich interiéry.“
Kilbertus dodává, že kabina byla odjakživa vnímána jako bezpečné místo, kde lidé mohou dělat řadu věcí, které by si jinak na trávníku či zahradě nedovolili. Na mysli přitom nemá sexuální hrátky, ale spíše obchodní jednání nebo třeba aplikaci make-upu. Nicméně v návaznosti na epidemii koronaviru bude vyžadována v podstatě totální izolace od okolního dění. Díky tomu ovšem vzrostou nároky i na zachování mentálního zdraví.
I v tomto ohledu již došlo na první pokusy a výsledky. Kupříkladu Mercedes v novém GLE Coupe nabízí možnost „energizujícího komfortu“, čímž je míněna desetiminutové rutinní cvičení podporující dýchání a meditaci. Rolls-Royce Cullinan a Bentley Bentayga pro změnu mají audio systémy, které umí aktivně potlačovat hluk z okolí. I to je potřebné pro zachování duševní rovnováhy.
Aby toho pak navíc nebylo málo, obavy motoristů vyústí také ve změnu stylizace exteriérů, kdy vzrostou požadavky na naprostou anonymitu. „Na mysl mi přichází něco jako neviditelný plášť. Míněno je tím auto, které se pohybuje tak tiše a tak diskrétně, že je venkovní hrozby prakticky nezaznamenají,“ dodává Kilbertus. To by nicméně představovalo konec opulence, která je zejména s britskou luxusní automobilkou spojena.
Na nadcházející koncepty jsme tedy nadmíru zvědavi, jakkoliv se dá předpokládat, že onen neviditelný plášť je zatím vizí hodně vzdálené budoucnosti. Přestože došlo k pokusům také na tomto poli, technologie založené na LEDkách a kamerách jsou zatím příliš drahé a nikoliv stoprocentně fungující. Zatím lze tedy počítat spíše jen s klimatizacemi, které „prakticky vyčistí vzduch“.


Koronavirus ovlivní design aut, jejichž kabiny by měly být neprostupnou pevností s efektivními filtry, jaké nabízí třeba Tesla
Jaguar a Land Rover pro změnu pracují na systému ultrafialového světla, jenž by rozbilo molekulární strukturu bakterií
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejčtenější články
Kia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
11.4.2025Jen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
11.4.2025Americké přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
12.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
12.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva