Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus změní vnější i vnitřní pojetí aut, říkají designéři velkých značek
1.5.2020 | Petr Prokopec
Je jasné, že pandemie koronaviru svět změní více než na pár týdnů či měsíců, dopady ale poznají věci, kterých se zdánlivě netýká, jako třeba auta.
Řada lidí se momentálně ptá, kdy se svět konečně zase vrátí do původních kolejí. Pokud mezi ně patříte, pak pro vás máme špatnou zprávu. V řadě oblastí věci již nikdy nebudou takové jako dříve, jednoduše proto, že si nyní uvědomujeme možnost příchodu další pandemie. Celý svět se proto hodlá přizpůsobit novým pořádkům, kdy bude kladen daleko větší důraz hlavně na hygienu. A jakkoliv se to možná nezdá, ovlivní to také svět aut.
Výrobci ostatně začali s vyšší ochranou koketovat ještě před příchodem koronaviru, jak by vám potvrdili zejména majitelé Tesel osazených tzv. ochranou před biologickými zbraněmi. Tím je míněn filtrační systém HEPA, jenž zabraňuje vniknutí bakterií do kabiny. Tato technologie sice není účinná na sto procent, nicméně to nejsou ani respirátory té nejvyšší třídy. Nicméně funguje natolik, že s ní již začali koketovat další automobilky. Například Geely díky ní prodávalo auta i ve chvíli, kdy celá Čína stála.
Nejde o jediný experiment svého druhu, značky Jaguar a Land Rover loni oznámily, že hodlají do klimatizace integrovat i ultrafialovou lampu. Ta by systému pomohla neutralizovat veškeré patogeny biologického původu. Používá vlnové délky pohybující se mezi 200 a 280 nanometry, které rozbíjí molekulární strukturu virů a bakterií. Současná pandemie nejspíše úsilí Britů na tomto poli urychlí.
Přidávají se ovšem další, a jak jsme zmínili již v úvodu, zakrátko lze čekat globální změny. „Pandemie změní to, jak budeme v budoucnu vnímat bezpečí,“ uvedl k tématu šéfdesignér Mercedesu Gordon Wagener. Podle Felixe Kilbertuse, designéra exteriérů značky Rolls-Royce „v nadcházejících letech bude více než kdy dříve kladen důraz na to, aby se lidé do cíle dostali v bezpečí. Více než kdy předtím tak bude důraz kladen na jejich interiéry.“
Kilbertus dodává, že kabina byla odjakživa vnímána jako bezpečné místo, kde lidé mohou dělat řadu věcí, které by si jinak na trávníku či zahradě nedovolili. Na mysli přitom nemá sexuální hrátky, ale spíše obchodní jednání nebo třeba aplikaci make-upu. Nicméně v návaznosti na epidemii koronaviru bude vyžadována v podstatě totální izolace od okolního dění. Díky tomu ovšem vzrostou nároky i na zachování mentálního zdraví.
I v tomto ohledu již došlo na první pokusy a výsledky. Kupříkladu Mercedes v novém GLE Coupe nabízí možnost „energizujícího komfortu“, čímž je míněna desetiminutové rutinní cvičení podporující dýchání a meditaci. Rolls-Royce Cullinan a Bentley Bentayga pro změnu mají audio systémy, které umí aktivně potlačovat hluk z okolí. I to je potřebné pro zachování duševní rovnováhy.
Aby toho pak navíc nebylo málo, obavy motoristů vyústí také ve změnu stylizace exteriérů, kdy vzrostou požadavky na naprostou anonymitu. „Na mysl mi přichází něco jako neviditelný plášť. Míněno je tím auto, které se pohybuje tak tiše a tak diskrétně, že je venkovní hrozby prakticky nezaznamenají,“ dodává Kilbertus. To by nicméně představovalo konec opulence, která je zejména s britskou luxusní automobilkou spojena.
Na nadcházející koncepty jsme tedy nadmíru zvědavi, jakkoliv se dá předpokládat, že onen neviditelný plášť je zatím vizí hodně vzdálené budoucnosti. Přestože došlo k pokusům také na tomto poli, technologie založené na LEDkách a kamerách jsou zatím příliš drahé a nikoliv stoprocentně fungující. Zatím lze tedy počítat spíše jen s klimatizacemi, které „prakticky vyčistí vzduch“.


Koronavirus ovlivní design aut, jejichž kabiny by měly být neprostupnou pevností s efektivními filtry, jaké nabízí třeba Tesla
Jaguar a Land Rover pro změnu pracují na systému ultrafialového světla, jenž by rozbilo molekulární strukturu bakterií
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
před 9 hodinamiNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 9 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 11 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom