Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h

Jestli jedete 50 nebo 130 km/h, to už je velký rozdíl, právě o tolik ale může zrychlit Tesla řízená Autopilotem i bez vůle řidiče v místě, kde taková rychlost zdaleka není povolena.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h

20.2.2020 | Mirek Mazal

Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jestli jedete 50 nebo 130 km/h, to už je velký rozdíl, právě o tolik ale může zrychlit Tesla řízená Autopilotem i bez vůle řidiče v místě, kde taková rychlost zdaleka není povolena.

Systém autonomního řízení Tesel může být oklamán kýmkoliv, kdo chytře použije kus běžně dostupné lepící pásky. Tento primitivní trik dokáže rozhodit elektroniku vozu natolik, že vydá pokyn ke zrychlení třeba o 80 km/h nad aktuální rychlost i platný limit. Technologický nedostatek objevili experti společnosti McAfee. Tým analytiků upozornil, že nainstalované zařízení MobilEye verze EyeQ3 může být snadno mystifikováno za účelem nesprávného odečítání rychlostních limitů.

Metoda zmatení skutečně nevyžaduje žádné složitosti, postačí sotva viditelná nálepka na dopravním značení po straně projížděné komunikace. Výzkumníci k prokázání tohoto jevu použili plechovou ceduli rychlostního limitu 35 mph (56 km/h), na který dolepili černou, asi pěticentimetrovou pásku, která jen prodlužovala „prostřední nožičku” čísla 3. To stačilo na to, aby Tesla registrovala značku jako tu udávající limit 85 mph (137 km/h) a Autopilot se jal zrychlovat na zaregistrovanou hodnotu.

Autoři nebezpečného objevu tvrdí, že jejich testy byly úspěšné u Modelu X i Modelu S z roku 2016, dotčené jsou ale všechny automobily vybavené zmíněným hardwarem. Tesly s novějším systémem už mají být proti tomuto šálení odolné, lidé z McAfee ale konstatují, že jejich testy novějších řešení byly jen velmi povrchní.

Výzkumníci dále dodávají, že pro zmatení podobných systémů stačí velmi málo, změny úhlu, odrazivosti světla nebo jen nasvětlení způsobují změny v interpretaci. Proto nakonec není třeba více než pár centimetrů lepící pásky, aby se z trojky - kterou člověk dál bude číst jako trojku a stěží si něčeho všimne - stala pro systém osmička.

McAfee výsledky svého zkoumání předložil Tesle a McAfee už na konci roku 2019, obě firmy ale prohlásily, že nemají zájem tento problém řešit na už prodaných vozech. Proto firma o všem informovala veřejnost. Riziko je tedy skutečné, snad se jej nikdo nerozhodne zneužít dříve, než Tesla nebo MobilEye s nějakým řešením přijdou.


Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 1 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 01Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 2 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 02Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 3 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 03Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 4 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 04Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 5 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 05Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 6 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 06Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 7 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 07Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 8 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 08Kus lepící pásky umí zmást Autopilot Tesly tak, že bez vůle řidiče zrychlí o 80 km/h - 9 - Autopilot Tesly zmaten lepici paskou 09
Ukázka problematického fungování autonomního řízení Tesly. Elektromobil mylně zaevidoval možnost jet rychlostí až 85 mph místo pravdivého údaje 35 mph jen kvůli pěti centimetrům lepící pásky a začal na vyšší rychlost akcelerovat

Zdroj: McAfee

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.